Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wykonuje usługi rzeczoznawcze na zlecenie Spółki prowadzącej działalność pom... - Interpretacja - PP/443-39/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.05.2005, sygn. PP/443-39/2005, Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wykonuje usługi rzeczoznawcze na zlecenie Spółki prowadzącej działalność pomocniczą związaną z ubezpieczeniami. W ramach swojej działalności Spółka otrzymuje od firm ubezpieczeniowych lub innych podmiotów zaangażowanych, w tym firm brokerskich, transportowych, spedycyjnych lub innych firm rzeczoznawczych, zlecenia na wykonanie oględzin i dokonanie wyceny szkody powstałej w transporcie, określenie przyczyny powstania szkody ze wskazaniem strony odpowiedzialnej za jej powstanie, nadzoru za- i wyładunku towarów w transporcie, oględzin miejsc składowania towarów itp. oraz szkód majątkowych.Jeżeli powstała szkoda ma miejsce na terenie kraju, Spółka do oględzin i wyceny szkody angażuje m.in. firmę Wnioskodawcy, jako wyspecjalizowany podmiot krajowy możliwie najbliższy miejscu powstania szkody. Po otrzymaniu zlecenia od Spółki w ramach własnej działalności gospodarczej Strona udaje się na miejsce wystąpienia szkody i poddaje oględzinom uszkodzone mienie. Na podstawie zebranych informacji Strona sporządza raport, który wraz z innymi dokumentami dotyczącymi powstałej szkody przekazuje Spółce. Za wykonaną usługę rzeczoznawczą Wnioskodawca obciąża Spółkę fakturą VAT stosując stawkę 22%.Wszystkie czynności, które Strona wykonuje w związku z otrzymanym zleceniem są, wg Strony, w efekcie wykonywane na rzecz krajowej lub zagranicznej firmy ubezpieczeniowej (choć bezpośrednim zleceniodawcą jest Spółka nie będąca firmą ubezpieczeniową).

Według stanowiska Podatnika - w rozumieniu ustawy z dnia 22 maja 2003r. o działalności ubezpieczeniowej, Spółka od której otrzymuje zlecenia jest "innym podmiotem", o którym mowa w art. 3 ust. 6 ustawy, a wykonywane przez Spółkę na rzecz zakładu ubezpieczeń czynności ubezpieczeniowe zawarte są w czynnościach, o których mowa w art. 3 ust. 5 ustawy o działalności ubezpieczeniowej.Według nowej numeracji PKWiU (67.20.10-00.00) oraz obowiązującej ustawy o VAT przedmiotowe usługi powinny być zwolnione z podatku VAT. Natomiast wg Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. (Dz.U. Nr 89, poz. 844) zgodnie z którym dla celów podatkowych do końca roku 2005r. stosuje się numerację PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) w przypadku usług świadczonych przez Stronę o PKWiU 67.20.10-00.30 - w ustawie o VAT zostały wyłączone ze zwolnienia.Strona stwierdza, że do 1 maja 2004r. działalność ta powinna być zwolniona z VAT, po 1 maja 2004r. do końca 2005r. opodatkowana VAT-em, a następnie od 2006r. znów zwolniona z tego podatku. Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, od 1 maja 2004r. powinien On dla celów podatkowych stosować nową numerację PKWiU aby zachować ciągłość zwolnienia z VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwolnione od podatku od towarów i usług są wymienione w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy, zaklasyfikowane wg PKWiU do Sekcji ex 65-67 usługi pośrednictwa finansowego z wyłączeniem m.in.: - usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.200, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń. Z powyższego wynika, że:

  1. usługi świadczone przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczone w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń korzystają ze zwolnienia od podatku VAT,
  2. usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20,-00.30)

są z tego zwolnienia wyłączone i podlegają opodatkowaniu wg stawki podstawowej 22%, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, że każdy podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności (również w zakresie klasyfikacji) oraz prawidłowego jego opodatkowania. Konieczną więc i niezbędną czynnością dla określenia zakresu obowiązku podatkowego i wysokości podatku VAT, jest identyfikacja sprzedanych towarów i świadczonych usług na podstawie PKWiU. Jak wynika z załączonego przez Pana do wniosku pisma z dnia 11.01.2005r. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi - wykonywane przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.00 "Usługi związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi". Jednocześnie w związku z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844), zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz.U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), Ośrodek wyraził opinię, że przedmiotowe usługi mieściły się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.30 "Usługi wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych", które podlegają wyłączeniu ze zwolnienia od podatku od towarów i usług - zatem podlegają opodatkowaniu stawką podstawową.Podkreślić należy, że o wystąpieniu kryterium wyłączającym przedmiotowe usługi z opodatkowania podatkiem VAT, tj. o tym czy są one świadczone w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń nie decyduje organ podatkowy; wiedzę w tym zakresie winien posiadać Wnioskodawca. Ponadto w art. 41 ust. 14 ustawy o VAT postanowiono, że zmiany w klasyfikacjach statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz o kluczach powiązań między tymi klasyfikacjami wprowadzone po dniu wejścia w życie tej ustawy nie powodują zmian w opodatkowaniu podatkiem, jeżeli nie zostały określone w ustawie. Zakres opodatkowania może zostać zmieniony jedynie poprzez nowelizację ustawy o VAT. Jeżeli więc PKWiU ulegnie zmianie po dacie 1 maja 2004r. - podatnik jest zobowiązany do stosowania dotychczasowych stawek niezależnie od tego, czy zmiana klasyfikacji prowadziłaby do zaniżenia czy do zawyżenia stawki. Jest to więc przepis, którego celem jest zagwarantowanie stałości opodatkowania, poprzez uniezależnienie wysokości opodatkowania w przyszłości od zmian w klasyfikacjach. Jeżeli więc dany towar lub usługa zaliczane są do określonego grupowania opodatkowanego daną stawką, to w przypadku późniejszego zakwalifikowania tego towaru - poprzez zmianę w PKWiU - do innego grupowania, co wskazywałoby na konieczność zastosowania innej stawki podatku, podatnik będzie obowiązany stosować dotychczasową stawkę.Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Strony jest błędne.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie