POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-159-1/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.11.2005, sygn. PP/443-159-1/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Podatnika przedstawione w piśmie z dnia 29 sierpnia 2005r. w sprawie odliczenia podatku VAT przy zakupie paliwa do samochodu użytkowanego na podstawie umowy leasingu, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2005r. w kancelarii tut. Urzędu złożono pismo z dnia 29 sierpnia 2005r., w którym Podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny:

Podatnik przed 1 maja 2004r. zawarł umowę leasingu na samochód ciężarowy, który zgodnie z homologacją posiada dopuszczalną ładowność 550 kg oraz liczbę miejsc 4.

Na tle powyższych okoliczności Podatnik sformułował pytanie:

  • Czy w okresie od 1 maja 2004r. do 22 sierpnia 2005r. istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup paliwa do ww. pojazdów ?

Stanowisko Podatnika

Zdaniem Podatnika zakup paliwa do ww. samochodów dawał do dnia 22.08.2005r. prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, pomimo mniejszej ładowności niż określona wzorem, ponieważ art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004r. dotyczy tylko samochodów osobowych , o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5, czyli przy zakupie których możliwe było odliczenie 50% kwoty podatku VAT wynikającej z faktury zakupu nie więcej niż 5.000 zł, a przypadku Podatnika takie zdarzenie nie miało miejsca.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego informuje co następuje:

Mając na uwadze, iż pytanie Podatnika dotyczy możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup paliwa w okresie od 1 maja 2004 r. do 21 sierpnia 2005 r., w związku z powyższym analizie poddano przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do dnia 21 sierpnia 2005 r. włącznie.

Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 mara 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jednakże na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5.

Przepis art. 86 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, iż w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:

DŁ = 357 kg + n x 68 kg

gdzie: DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność, n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy

  • kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł.

Zgodnie z treścią art. 86 ust 5 ustawy o VAT dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.

W myśl art. 86 ust. 4 ustawy o VAT spełnienie warunku dopuszczalnej ładowności nie jest konieczne dla:

  • pojazdów specjalnych (jeśli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z jego uzyskania wynika, że jest to pojazd specjalny),
  • pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli ze wskazanych wyżej dokumentów wynika takie przeznaczenie pojazdu.

Mając na uwadze wyżej cytowany art. 86 ust. 3 ustawy o VAT ustawodawca ustanawia dla potrzeb stosowania przepisów niniejszej ustawy definicję samochodu osobowego, w myśl której samochodem osobowym jest każdy samochód i pojazd samochodowy, którego dopuszczalna ładowność całkowita jest niższa, niż określona przy pomocy wzoru zamieszczonego w tym przepisie, przy czym data i sposób nabycia wyżej wymienionych pojazdów dla ich zaklasyfikowania do określonej kategorii pojazdów nie są istotne.

Z przytoczonych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż samochody i inne pojazdy samochodowe dzielą się na dwie kategorie pojazdów, tj. samochody i pojazdy samochodowe do których mają zastosowanie ograniczenia w odliczeniu podatku naliczonego przy ich nabyciu i przy zakupie paliwa wykorzystywanego do ich napędu oraz samochody i pojazdy samochodowe, w stosunku do których ww. ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego nie mają zastosowania i należy stosować zasadę ogólną wyrażoną w treści przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Analiza przepisu art. 88 ust. 1 pkt 3 w związku z treścią art. 86 ust. 3 i ust. 4 ustawy o VAT pozwala stwierdzić, iż ustawodawca dopuszcza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony na zasadach ogólnych określonych w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przy zakupie paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu jedynie w przypadku wykorzystywania tych paliw do napędu samochodów i pojazdów samochodowych, które należą do kategorii :

  • samochodów i pojazdów samochodowych, których dopuszczalna ładowność udokumentowana wyciągiem świadectwa homologacji lub odpisem decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji jest wyższa, niż obliczona przy pomocy wzoru zamieszczonego w art. 86 ust. 3 o VAT,
  • pojazdów specjalnych (jeśli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z jego uzyskania wynika, że jest to pojazd specjalny),
  • pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli ze wskazanych wyżej dokumentów wynika takie przeznaczenie pojazdu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatnik użytkuje w działalności gospodarczej leasingowany samochód o dopuszczalnej ładowności całkowitej (550 kg) mniejszej, niż określona przy pomocy wzoru zamieszczonego w przepisie art. 86 ust. 3 ustawy o VAT (629 kg), to w świetle przedstawionego stanu prawnego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących nabycie paliwa wykorzystywanego do jego napędu Podatnikowi nie przysługuje. Przy czym nie ma tutaj żadnego znaczenia, czy wyżej wymieniony pojazd stanowi własność Podatnika i kiedy został przez niego nabyty oraz to, czy pojazd użytkowany jest na podstawie umowy leasingu zawartej przed, czy po wejściu w życie przepisów cyt. ustawy o VAT. Powyższy fakt może bowiem mieć znaczenie jedynie przy określeniu wysokości przysługującej podatnikowi do odliczenia kwoty podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących raty leasingu przedmiotowego samochodu.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje również, iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu