- Interpretacja - US-III/443-16/2/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.06.2005, sygn. US-III/443-16/2/05, Urząd Skarbowy w Wieruszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zwanej w dalszej treści Ordynacją podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie, po rozpatrzeniu wniosku (...), zwanego dalej "podatnikiem", z dnia 25 marca 2005r., uzupełnionego pismem z dnia 5 kwietnia 2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie opodatkowania usług polegających na wynajmowaniu pomieszczeń w domu kultury podmiotom gospodarczym lub osobom fizycznym w celu zorganizowania imprez o charakterze innym niż kulturalny, np. narady, szkolenia uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.


W dniu 25 marca 2005r. wpłynął do mnie wniosek podatnika z dnia 22 marca 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Na moje wezwanie Nr US-III/443-16/05 z dnia 29 marca 2005r. wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 5 kwietnia 2005r. Z uwagi na to, że we wniosku poruszono kwestię opodatkowania siedmiu rodzajów usług świadczonych przez wnioskodawcę, wniosek rozpatrzyłem jako dotyczący siedmiu odrębnych spraw.


Jedną z tych spraw jest problem opodatkowania usług wynajmu pomieszczeń w domu kultury podmiotom gospodarczym lub osobom fizycznym w celu zorganizowania imprez o charakterze innym niż kulturalny, np. narady, szkolenia. Stosownie do opinii wyrażonej przez Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w piśmie Nr OK.-5672/KU-1005/2005 z dnia 18 lutego 2005r. usługi te zostały zakwalifikowane do PKWiU 70.20.12-00 "Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, na własny rachunek". Zdaniem wnioskodawcy usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.


Rozpatrując wniosek podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie zważył, co następuje:


Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Stosownie do postanowień art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.


Analiza ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz przepisów do niej wykonawczych pozwala stwierdzić, że właściwą dla przedmiotowych usług stawką podatku od towarów i usług jest podstawowa, 22% stawka podatku, stosownie do postanowień art. 41 ust. 1 ustawy.


W świetle powyższego, w przedstawionym stanie faktycznym, nie podzielając poglądu zaprezentowany przez wnioskodawcę, orzekłem jak w sentencji.


Informuję ponadto, że:

1) niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania,
2) zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy w Wieruszowie