Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w odniesieniu do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Naczelnik Drugiego U... - Interpretacja - US36/2BV/443/58/05/MKow

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.04.2005, sygn. US36/2BV/443/58/05/MKow, Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w odniesieniu do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście stwierdza, co następuje.

Analizując problem przedstawiony we wniosku, istotne jest ustalenie, czy czynności polegające na świadczeniu w/w usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terenie kraju, zgodnie z regulacją zawartą w art. 27 ustawy dot. miejsca świadczenia usług. Rozstrzygnięcie to ma istotne znaczenie dla uznania prawa Spółki do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu w/w usług.
Zgodnie bowiem z brzmieniem par. 14 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów (Dz. U. nr 97 poz. 970 z późn. zmn.) w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku lub faktura nie dokumentuje żadnej faktycznej transakcji, faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego. W świetle zaś art. 27 ust. 3 w związku z ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U nr 54 poz. 535 ze zmn.) w przypadku między innymi usług prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1), świadczonych na rzecz podatników (tj. podmiotów wykonujących samodzielnie działalność gospodarczą, zgodnie z definicją zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy) mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty Europejskiej, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Oznacza to, że nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski wyżej wymienione usługi świadczone przez polskiego podatnika na rzecz podatników mających siedzibę na terytorium państwa członkowskiego innym niż Rzeczpospolita Polska (kraj świadczącego usługę). Miejscem świadczenia usług objętych zakresem regulacji art. 27 ust. 3 i 4 pkt 3 ustawy jest, co do zasady miejsce siedziby usługobiorcy.W konsekwencji miejsce to powinno być jednocześnie miejscem ich opodatkowania.

Tak więc, nie jest zasadne opodatkowanie podatkiem VAT w/w usług przez świadczącego tj. podatnika polskiego. Zatem nie istnieją podstawy do odliczenia przez Spółkę podatku naliczonego związanego z przedmiotowym zakupem usług, w świetle par. 14 ust. 2 pkt 2 cyt. rozporządzenia.Jednocześnie odnosząc się do kwestii wpływu numeru NIP ( polskiego lub włoskiego), który Spółka podaje jako właściwy dla rozliczenia przedmiotowych usług, tut organ podatkowy podkreśla, że powyższe nie ma wpływu na powstanie obowiązku podatkowego w omawianym zakresie, gdyż powstaje on zgodnie z zasadami, określonymi w art. 27 ust. 3 i ust. 4 pkt 3 ustawy, jak wykazano wyżej. Istotny w sprawie jest rodzaj świadczonych usług oraz na rzecz jakich podatników są świadczone ( posiadających siedzibę na terytorium UE w kraju innym niż Polska).

Podsumowując przedstawioną analizę stanu faktycznego i stanu prawnego należy stwierdzić, że Spółce nie przysługuje co do zasady, na podstawie par. 14 ust. 2 pkt 2 cyt. rozporządzenia prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych usług.

Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście