
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a, art. 169 § 4 w związku z art. 169 § 1, art. 216 i art. 217, ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w przedmiocie podatku od towarów i usług określonego w ustawie z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.
W/w wniosek dotyczy sposobu opodatkowania środków transportu nabywanych przez Spółkę w celach handlowych, bez zamiaru ich rejestracji na terytorium RP.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz załączonej do wniosku dokumentacji wynika, że Spółka - będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych - dokonuje na terytorium innych państw członkowskich Wspólnoty, nabyć używanych środków transportu, od podatników podatku od wartości dodanej zarejestrowanych dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Środki transportu nabywane są przez Spółkę w celach handlowych, bez zamiaru ich rejestracji na terytorium kraju.
W związku z powyższym, Spółka zwraca się z zapytaniem, czy w wyżej opisanym stanie faktycznym zobowiązana jest do składania informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu (VAT-23) i zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego?
Spółka stoi na stanowisku, że ze względu na fakt, iż przedmiotowe środki transportu nabywane są w celach handlowych i bez zamiaru ich rejestracji przez Spółkę na terytorium RP, nie jest ona zobowiązana do składania do właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego informacji (VAT-23) celem uzyskania zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług lub brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu (VAT-25). Spółka uważa, że opisana we wniosku czynność wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu powinna zostać rozliczona poprzez wystawienie faktury wewnętrznej i ujęcie jej w deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7) w rozliczeniu za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy w tym podatku od przedmiotowej czynności.
Mając powyższe na uwadze tutejszy organ zauważa co następuje. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.
Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa powyżej, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz - przepis art. 9 ust. 1 w/w ustawy.
Zgodnie z art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. a) i pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w/w przepis stosuje się pod warunkiem, że nabywcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, natomiast dokonujący dostawy jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a (tj. czynny podatnik podatku od towarów i usług lub podatnik podatku od wartości dodanej).
Ponadto w myśl art. 20 ust. 5 w/w ustawy, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.
W przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Czynność wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o której mowa wyżej, podlega więc opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki tego podatku właściwej dla dostawy tego towaru na terytorium RP.
Podatnik celem udokumentowania przedmiotowej czynności obowiązany jest do wystawienia faktury wewnętrznej - stosownie do treści przepisu art. 106 ust. 7 w/w ustawy. Należy również zauważyć, że zasady wystawiania faktur wewnętrznych w przedmiotowym zakresie zostały uregulowane w przepisach § 12 i § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).
W myśl art. 103 ust. 4 w/w ustawy, przepis art. 103 ust. 3 (zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 9 i 10, są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego) stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju.
Ponadto art. 103 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że w przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, podatnicy są obowiązani przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z ustalonym wzorem informację o nabywanych środkach transportu. Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika. Natomiast zgodnie z art. 103 ust. 6 w/w ustawy, informacja, o której mowa w ust. 5, wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu i dowodem zapłaty, stanowią podstawę do wydania zaświadczenia, o którym mowa w art. 105 ust. 1 pkt 1 (zaświadczenie potwierdzające uiszczenia przez podatnika podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu w przypadkach, o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4).
Należy zauważyć, że ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia są środki transportu nabywane przez Spółkę w celach handlowych i bez zamiaru ich rejestracji przez Spółkę na terytorium kraju, nie zachodzą więc przesłanki określone w przepisach art. 103 ust. 3, 4, 5, 6 oraz art. 105 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, aby Spółka mogła się ubiegać o wydanie przez naczelnika właściwego miejscowo urzędu skarbowego zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług lub brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu (VAT-25).
W konsekwencji, na Spółce nie ciąży obowiązek obliczenia i wpłacenia podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego - zgodnie z art. 103 ust. 3 i 4 w/w ustawy, ani obowiązek ubiegania się o wydanie przez właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego zaświadczenia VAT-25.
Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Łódzkiego Urzędu w Łodzi uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym przez Spółkę wniosku.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
