Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca z tytułu prowadzonej działalności w zakresie kultury (PKWiU 92.31.2 - usługi r... - Interpretacja - 1436/2BV/443/102/05/MKow

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.06.2005, sygn. 1436/2BV/443/102/05/MKow, Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca z tytułu prowadzonej działalności w zakresie kultury (PKWiU 92.31.2 - usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstep na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego) otrzymuje dotacje z Urzędu Marszałkowskiego na działalność statutową. W/w dotacje służą rozwojowi instytucji kultury. Dotacje te co do zasady powinny powiększać, dla potrzeb ustalenia współczynnika korekty, obrót nie dający prawa do obniżenia kwoty podatku należnego ( art. 90 ust. 7 ustawy o VAT). Jednakże od maja 2004 r. do grudnia 2004 r. Wnioskodawca nie świadczył żadnej usługi zwolnionej z podatku VAT ( która winna być uwzględniona we współczynniku korekty). Wszystkie spektakle sprzedawane były w formie biletów wstępu , zatem były opodatkowane podatkiem VAT w wys. 7%. Jedynymi czynnościami zwolnionymi z podatku od towarów i usług jakie wystąpiły w w/w okresie była sprzedaż towarów używanych zaliczanych do środków trwałych, podlegających amortyzacji, której to sprzedaży zgodnie z brzmieniem art. 90 ust. 5 ustawy nie uwzględnia się we współczynniku korekty.

Do przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca zadał pytanie, czy wartość otrzymanych dotacji, o których mowa we wniosku należy uwzględnić we współczynniku korekty, jeżeli podatnik nie osiągnął żadnego obrotu zwolnionego z podatku VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy na pytanie to należy odpowiedzieć przecząco.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w odniesieniu do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście stwierdza, co następuje.

Zgodnie z generalną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zmn.), podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych , z zastrzeżeniem art. 119 ust. 4, art. 120 i ust. 17 i 19 oraz art. 124. Odnośnie prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, obniżenie to następuje stosownie do wymogów zawartych w tym przepisie tj. wykorzystania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych - jak wynika z opisu stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie sprzedaż spektakli (koncertów) w formie biletów wstępu. W tej sytuacji istniałyby podstawy do całkowitego odliczenia przez podatnika podatku naliczonego związanego z przedmiotową sprzedażą. Jednocześnie należy podkreślić, że w przypadku wystapienia sytuacji, w której część dokonanych zakupów towarów i usług wykorzystywana jest do wykonywania czynności w związku, z którymi zgodnie z art. 90 ust. 1 cyt. ustawy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności , w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Mając na uwadze powyższe, podatnik w swojej działalności dążyć powinien do przypisania konkretnych wydatków i towarzyszących im kwot podatku naliczonego do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. W myśl art. 90 ust. 2 ustawy , jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego , związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatnik może zmniejszyć kwotę podatku należnego tylko o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Odnośnie otrzymywanych przez Wnioskodawcę dotacji z Urzędu Marszałkowskiego na działalność statutową, należy stwierdzić, iż w myśl art. 90 ust. 7 w/w ustawy do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1 ustawy. W związku z tym, że dotacji tego typu nie można zaliczyć do obrotu podlegającego opodatkowaniu , o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy ( nie istnieje bezpośredni związek między dofinansowaniem a konkretną dostawą bądź świadczeniem usług) należałoby przyjąć, iż co do zasady zwiększają one obrót z tytułu czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego. Jednakże należy zwrócić uwagę, na to, iż dotacje, o których mowa w art. 90 ust. 7 ustawy zwiększają mianownik proporcji wyłącznie w sytuacji gdy podatnik oprócz wykonywania czynności uprawniających do dokonania odliczenia podatku VAT wykonuje również czynności nie dające takiego prawa takie jak np. sprzedaż zwolniona od podatku.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że w okresie maj 2004 r. - grudzień 2004 r. Wnioskodawca wykonywał wyłącznie czynności opodatkowane (spektakle - koncerty sprzedawane w formie biletów wstępu). Natomiast sporadyczne występowanie sprzedaży środków trwałych pozostaje bez wpływu na wyliczenie współczynika korekty, w myśl art. 90 ust. 5 oraz art. 91 ust. 1 ustawy. Zgodnie z brzmieniem art. 90 ust. 5 cyt. ustawy do wyliczenia proporcji, o której mowa w ust. 2 w/w artykułu nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art..87 ust. 3 ustawy (środki trwałe podlegajace amortyzacji), używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności. Zaś w oparciu o art. 91 ust. 1 po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązny dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2 - 9 , z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób okreslony w art. 90 ust. 2 - 7, dla zakończonego roku podatkowego. Tak więc należy uznać, że w sytuacji opisanej we wniosku bezzasadne jest wyliczenie współczynnika korekty z uwzględnieniem otrzymanych dotacji, innych niż określonych w art. 29 ust. 1 ustawy, a wystąpienia w w/w okresie zwolnionej od podatku sprzedaży używanych środków trwałych nie wlicza się do współczynnika korekty.

Podsumowując przedstawioną analizę stanu faktycznego i stanu prawnego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie bezzasadne jest uwzględnienie we współczynniku korekty otrzymanych dotacji , w związku z tym, iż w w/w okresie podatnik dokonywała czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a wyliczenie współczynnika korekty podatku odliczonego, zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy w odniesieniu do zwolnionej od podatku sprzedaży używanych środków trwałych, o których mowa w art. 87 ust. 3 następuje z uwzględnieniem art. 90 ust. 5 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 03.03.2005 r. należy uznać za prawidłowe. Jednocześnie tut. organ podatkowy zaznacza, że zgodnie z obowiązującymi od 01.06.2005 r. znowelizowanymi przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wprowadzonymi ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. nr 90 poz. 756) art. 90 ust. 7 ustawy został uchylony.

Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście