W przedmiotowym wniosku Spółka podała, że rozszerza zakres swojej działalności o usługi przewozów pasażerskich jachtem pełnomorskim z określoną załog... - Interpretacja - 1436/2BV/443/96/05/MKow

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.06.2005, sygn. 1436/2BV/443/96/05/MKow, Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W przedmiotowym wniosku Spółka podała, że rozszerza zakres swojej działalności o usługi przewozów pasażerskich jachtem pełnomorskim z określoną załogą , w tym kapitanem. Planowane trasy przewozów będą uzależnione od sezonu. W sezonie letnim rejsy będą się odbywać z Palma de Majorka ( albo innego miejsca na Morzu Śródziemnym) wewnątrz Unii Europejskiej, natomiast w okresie zimowym z Santa Cruz de Tenerife. Trasy rejsu planowane będą w zależności od preferencji klientów, w różnych kombinacjach, po wodach wewnętrznych Unii Europejskiej, po wodach międzynarodowych oraz poza terytorium Unii Europejskiej Trasa przewozu w żadnym przypadku nie dotyczy terytorium kraju. Przewozy wykonywane będą przez Spółkę na wydzierżawionych na podstawie wieloletnich umów dzierżawy środków transportu morskiego. Ośrodek Interpretacji Standardów klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi sklasyfikowała przedmiotowe usługi jako mieszczące się w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - PKWiU 61.10.12 - przewozy morskie i przybrzeżne pasażerskie pozostałe.

Do przedstawionego stanu faktycznego Spółka zadała pytanie dot. ustalenia miejsca świadczenia (opodatkowania) usług przewozów pasażerskich jachtem pełnomorskim z określoną załogą, na całej trasie przewozu poza terytorium kraju a w konsekwencji ustalenia czy obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje dla świadczenia przedmiotowych usług w Polsce, czy też w miejscu ich faktycznego wykonania. Zdaniem Spółki wykonując przedmiotowe usługi jest ona zobowiązana do opodatkowania tych usług w krajach, w których transport jest wykonywany, toteż miejsce świadczenia ich nie pokrywa się z posiadaną przez Spółkę siedzibą na terytorium kraju. Swoje stanowisko Wnioskodawca uzasadnia brzmieniem z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w odniesieniu do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście stwierdza, co następuje. W oparciu o art. 27 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U nr 54 poz. 535 ze zmn.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 - 6 i art. 28. Jest to przepis ogólny, zatem stosowany w przypadku gdy żaden przepis szczególny nie określa inaczej miejsca świadczenia usług. Przepisem szczególnym, który znajduje zastosowanie w przedmiotowej sprawie jest art. 27 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości , z zastrzeżeniem art. 28. Jak wynika z w/w przepisu jako zasadę przyjęto w przypadku usług transportowych, (odnoszącą się również do transportu osób), że niezależnie do miejsca siedziby świadczącego usługę usługa opodatkowana jest w miejscu, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Nie ma w tym przypadku znaczenia, gdzie zarejestrowana jest siedziba firmy transportowej. Także bez znaczenia dla przedmiotowej sprawy jest zastrzeżenie wynikające z w/w przepisu, a odnoszące się do art. 28 , z uwagi na to, iż dotyczy usług transportu towarów. W przypadku zatem transportu osób znajduje zastosowanie zasada, zgodnie z którą transport opodatkowany jest w miejscu jego faktycznego wykonania. Toteż podatnik, który wykonuje usługi międzynarodowego transportu osób na trasie przebiegającej przez terytorium kilku państw członkowskich zobowiązany jest do opodatkowania tych usług w krajach, w których transport jest wykonywany. Jedynym kryterium pozwalającym na przyporządkowanie poszczególnych części usług wykonywanych na terytorium różnych krajów jest pokonana odległość. Zasada ta wymaga aby przewoźnik transportujący osoby opodatkował tę usługę w każdym kraju Wspólnoty, przez który odbywa się transport - z uwzględnieniem pokonanych odległości oraz obowiązujących stawek podatkowych. Nie ma przy tym znaczenia czas w jakim realizowana jest usługa na terytorium danego państwa ( wyjątek stanowią świadczenie międzynarodowego przewozu drogowego polegająca na okazjonalnym przewozie osób autokarami). Regulacja zawarta w art. 27 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy oparta jest na przepisie art. 9 ust. 2 lit. b Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczacych podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC). Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT stawkę 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. W oparciu o art. 83 ust. 3 pkt 2 lit a -c cyt. ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23 , rozumie się między innymi przewóz lub inny sposób przemieszczenia osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Z opisu stanu faktycznego sprawy jednoznacznie wynika, że trasa rejsów jachtami pełnomorskimi dotyczy w zasadzie; wód wewnętrznych UE, wód międzynarodowych oraz poza UE, jednakże w żadnym przypadku w/w trasa przewozu nie dotyczy terytorium kraju. Zatem, usługi świadczone przez Spółkę nie są usługami transportu międzynarodowego osób, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 2 lit. a-c ustawy, a więc w sprawie nie ma zastosowania w/w przepis a także przepis par. 4b znowelizowanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97 poz. 970 ze zmn.), obowiązującego od dnia 18.10.2004 r., a dotyczącego określenia miejsca świadczenia usług w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego między innymi środkami transportu morskiego.

Powyższe uzasadnia twierdzenie, iż wykonywane przez Spółkę usługi są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Podsumowując przedstawioną analizę stanu faktycznego i stanu prawnego należy stwierdzić, że zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy miejscem świadczenia usług przewozów pasażerskich jachtami pełnomorskimi na trasach opisanych powyżej, jest miejsce gdzie odbywa się transport. Zatem obowiązek podatkowy z tytułu wykonywania w/w usług nie powstaje w Polsce lecz w miejscu ich faktycznego wykonywania. Zatem, stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28.02.2005 r. w tej części należy uznać za prawidłowe.

Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście