P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US35/PP1/443-60a/05/DG

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.06.2005, sygn. US35/PP1/443-60a/05/DG, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 16.02.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 01.03.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego


postanawia


- uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 16.02.2005r. za prawidłowe w zakresie następującego pytania: "czy właściwe jest dokumentowanie sprzedaży jaką jest czynsz z tytułu najmu na podstawie faktury VAT i czy ta czynność nie powinna zostać zastąpiona innym dokumentem księgowym, gdy powyższe usługi są świadczone na rzecz jednostki macierzystej".


Uzasadnienie


Przedmiotem działalności wyodrębnionej z zakresu działalności jednostki budżetowej na rzecz Gospodarstwa Pomocniczego przy Ministerstwie, jest również - "administrowanie nieruchomościami", do którego należą m. in. czynności takie jak:
1) zawieranie i realizacja umów najmu oraz umów na dostawę mediów i innych usług oraz prowadzenie rozliczeń związanych z zawartymi umowami;
2) ochrona nieruchomości;
3) obsługa techniczna i konserwacyjna obiektów;
4) zapewnienie ładu, porządku i czystości wewnątrz nieruchomości i na zewnątrz w granicach administracyjnych posesji.

Z wniosku podatnika i jego uzupełnienia o przedstawienie własnego stanowiska wynika, że ten, jako mający prawo do władania rzeczą, świadczy usługi najmu m. in na rzecz jednostki macierzystej - która w przedstawionym stanie faktycznym występuje zarówno jako właściciel rzeczy jak i jej najemca.
Na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2004 r. Nr 97 poz. 970 ze zm.) w zw. z art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych a jednostkami budżetowymi podlegają zwolnieniu od podatku VAT - co czyni też podatnik.Podatnik wystawia fakturę najemcom w której wyodrębnia czynsz oraz opłatę eksploatacyjną.
Gospodarstwo Pomocnicze dokonując sprzedaży, w części dotyczącej czynszu z tytułu najmu dokumentuje tę czynność fakturą VAT. Podatnik zapytuje czy sposób jego postępowania dotyczący dokumentowania sprzedaży fakturą VAT jest właściwy i czy ta czynność nie powinna zostać zastąpiona innym dokumentem księgowym gdy sprzedaż jest dokonywana na rzecz jednostki macierzystej.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:
- Art. 106 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), stanowiący że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
- § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów 27.04.2004 r. (Dz. U. Nr 97 poz. 971 ze zm.): Zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "Faktura VAT"

Powyższą ocenę prawną stanowiska strony uzasadnia się w sposób następujący:
Gospodarstwo Pomocnicze jako podatnik czynny mający prawo władania nieruchomością, i w ramach tegoż prawa zawierający umowy najmu lokali we własnym imieniu, powinno, gdy najem jest dokonywany na rzecz jednostki macierzystej, dokumentować sprzedaż fakturą VAT, w której cena zostanie wykazana zgodnie z zawartą między stronami umową (art. 106 ust. 4 w zw. z art. 106 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 11 rozporządzenia Ministra Finansów 27.04.2004 r.; Dz. U. Nr 97 poz. 971 ze zm.).
W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pouczenie

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście