Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze ... - Interpretacja - IS.II/2-443/65/05, IS.II/2-443/66/05, IS.II/2-443/67/05, IS.II/2-443/68/05

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 23.05.2005, sygn. IS.II/2-443/65/05, IS.II/2-443/66/05, IS.II/2-443/67/05, IS.II/2-443/68/05, Izba Skarbowa w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w brzemieniu przepisu obowiązującym do 31.12.2004 r., zmienia informację udzieloną Jednostce przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ropczycach pismem z dnia 27.10.2004 r., znak: US.PP/443-38/04, i wyjaśnia, co następuje:

W wystąpieniu z dnia 25.10.2004 r., znak: UG-5540/44/04, Podatnik wskazał, iż realizuje inwestycję, która nie będzie wykorzystywana na cele sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Zadanie to współfinansowane jest ze środków Programu SAPARD, na podstawie umowy zawartej z Agencją Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa w dniu 09.07.2004 r. Na tle tak nakreślonego stanu faktycznego, Strona wystąpiła o wydanie opinii, iż nie ma Ona "możliwości odzyskania podatku VAT w jakikolwiek inny sposób, w tym systemie VAT i poza nim", stwierdzając jednocześnie, iż nie ma uprawnień do "odliczenia podatku VAT z zadania w zakresie infrastruktury drogowej i technicznej".

Pogląd ten należy zaakceptować. W myśl przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) odliczenie podatku naliczonego przysługuje, bowiem podatnikowi jedynie w przypadku, gdy nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina nie ma także możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT w trybie § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie ze wskazanym przepisem zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje, bowiem podmiotom, które zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w ramach programu SAPARD, umowy dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych, związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu przed dniem 01.05.2004 r. Ponadto stwierdza się, iż w świetle przepisu art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Gmina nie ma możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie, bowiem z tym przepisem Gmina- jednostka samorządu terytorialnego - jest podmiotowo zwolniona z podatku dochodowego. Stad też wydatki poniesione przez Gminę nie mogą być rozpatrywane w kategorii kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; w tym podatek naliczony VAT. Biorąc powyższe pod uwagę, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie z dnia 25.10.2004 r.

Informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Jednostkę w wyżej wymienionym piśmie oraz stan prawny obowiązujący w dacie sporządzania informacji przez organ I instancji.

Izba Skarbowa w Rzeszowie