POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP1/443-55/05/TZ/40208

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.06.2005, sygn. PP1/443-55/05/TZ/40208, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Strony znak:(...) z dnia 12.05.2005 r. (data wpływu: 13.05.2005 r.) w sprawie udzieleniainterpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług

stwierdza,
że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Przedmiotem działalności Podatnika jest produkcja i dystrybucja energii cieplnej. Do realizacji tego celu niezbędne jest posiadanie odpowiedniej infrastruktury technicznej (sieci rozprowadzających), na której Podatnik wykonuje szereg prac budowlanych, modernizacyjnych oraz remontowych. Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) do dnia 31.12.2007 r. Podatnik stosuje stawkę 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych, związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W związku z takim skonstruowaniem przepisu, pojawia się trudność w określeniu stawki podatku od towarów i usług dla robót "kompleksowych", tzn. obejmujących równocześnie przyłącza do budynków mieszkalnych, przyłącza do budynków niemieszkalnych oraz robót na części "wspólnej" dla tych obiektów. Niejednokrotnie część wspólna stanowi element tzw. magistrali ciepłowniczej, która biegnie dalej i zasila nawet kilkuset odbiorców. Omawiane roboty stanowią jedno zadanie inwestycyjne i zgodnie z odrębnymi przepisami ujmowane są w jednym kosztorysie.

Przedmiotem zapytania Podatnika jest ustalenie, jak dokonać podziału tych robót na stawkę preferencyjną i podstawową, oraz czy można stosować stawki wynikające z proporcji sprzedaży ciepła w roku poprzednim do budynków mieszkalnych i pozostałych.
Podatnik uważa, że treść art. 146 ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzuje sposobu podziału wartości kosztorysowej na część związaną z budownictwem mieszkaniowym i budownictwem pozostałym, pozostawiając w tym względzie decyzję podatnikowi. W związku z powyższym, dla inwestycji "kompleksowych", tzn. obejmujących równocześnie przyłącza do budynków mieszkalnych, przyłącza do budynków niemieszkalnych oraz robót na części "wspólnej", Spółka przyjęła metodę proporcjonalnego podziału wartości kosztorysowej robót. Proporcja wyliczana jest przez Spółkę raz w roku na podstawie wielkości sprzedaży ciepła w roku poprzednim dla obiektów budownictwa mieszkaniowego oraz dla obiektów pozostałych w skali całego przedsiębiorstwa. Obliczona proporcja rozdziela wartość kosztorysową na dwie części, do których stosowane są odpowiednio stawki VAT 7% i 22%.

Tutejszy Urząd potwierdza stanowisko wyrażone w powyższym piśmie.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w okresie od 1.05.2004 r. do 31.12.2007 r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych, związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W art. 146 ust. 2 tej ustawy zdefiniowano, że przez w/w roboty budowlane, związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, rozumie się między innymi sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych, urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, rozumie się m.in. sieci cieplne - zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy powyższej ustawy stanowią, że obniżona do 7% stawka podatku od towarów i usług dotyczy wyłącznie robót związanych z wykonawstwem (remontem, konserwacją) infrastruktury towarzyszącej, związanej z obiektami budownictwa mieszkaniowego, zdefiniowanymi powyżej. Jeżeli zatem dana infrastruktura towarzysząca będzie miała związek zarówno z obiektami budownictwa mieszkaniowego, jak i pozostałymi obiektami nie wymienionymi w art. 2 pkt 12 ustawy, należy wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz pozostałymi obiektami i opodatkować zrealizowaną inwestycję, zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami, tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej, związanej z budownictwem mieszkaniowym i 22% dla pozostałej części.

Przepisy podatkowe nie podają wprost, na jakiej podstawie należy dokonać powyższego rozdziału. Należy zatem dopuścić wszelkie metody, które służą ustaleniu w/w proporcji, z którą związana jest infrastruktura towarzysząca. W omawianym przypadku Wnioskodawca jest inwestorem (zleceniodawcą) robót polegających na wykonawstwie robót związanych z już istniejącą infrastrukturą towarzyszącą (siecią cieplną), Spółka jest zobligowana do wskazania wykonawcy robót podziału wartości robót na część związaną z obiektami budownictwa mieszkaniowego (stawka 7%) i pozostałą część (stawka 22%). Posłużenie się wielkością sprzedawanego ciepła za poprzedni rok według podziału na poszczególnych odbiorców stanowi, w ocenie Urzędu, dopuszczalną metodę pozwalającą na szczegółowe ustalenie, w jakim stopniu sieć cieplna związana jest z obiektami budownictwa mieszkaniowego i pozostałymi.

Wobec powyższego, Naczelnik tutejszego Urzędu potwierdza stanowisko Podatnika, orzekając jak w sentencji postanowienia.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podmiotu podatnika, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Małopolski Urząd Skarbowy