POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1435/PP1/443-203/05/AW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.10.2005, sygn. 1435/PP1/443-203/05/AW, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U.1997r. nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 02.08.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 19.08.2005r.), o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 02.08.2005 r. za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na rzecz Totalizatora Sportowego usługi pośrednictwa, za które otrzymuje stosowne wynagrodzenie prowizyjne.

Zdaniem Strony zmiana stanu prawnego od dnia 1 czerwca 2005r. na mocy ustawy nowelizującej ustawę z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie jest jednoznacznaz likwidacją możliwości korzystania przez usługi pośrednictwa przy sprzedaży usług Totalizatora Sportowego ze zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Użyte bowiem w nowym brzmieniu opisu do załącznika nr 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. określenie: usługi związane z rekreacją nie jest tożsame z pojęciem usług rekreacyjnych w rozumieniu PKWiU. Wobec powyższego usługi te mogą nadal korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Przedmiotowe usługi klasyfikowane są przez Główny Urząd Statystyczny w grupie PKWiU 92.7 czyli "usługi rekreacyjne pozostałe", w ramach której do grupowania 92.71 zalicza się "usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów".Do dnia 31 maja 2005r. usługi sklasyfikowane w grupie PKWiU 92.7 korzystały ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 zgodnie z którym, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT. Pod pozycją 11 załącznika nr 4 zamieszczono "usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem. W objaśnieniach do tego załącznika znajdowało się zastrzeżenie, że "zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług". Z uwagi na to, że usługi pośrednictwa w sprzedaży gier liczbowych, loterii pieniężnych i zakładów wzajemnych są klasyfikowane jako "usługi rekreacyjne pozostałe", zastrzeżenie to nie miało w tym przypadku zastosowania. W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, która obowiązuje od 1 czerwca 2005r. zmieniło się brzmienie objaśnienia do w/w pozycji 11 załącznika nr 4 poprzez dodanie słowa "z rekreacją". W wyniku tej zmiany zwolnienie usług związanych z rekreacją zawężono do usług świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.
Z uwagi na fakt, że usługi pośrednictwa przy sprzedaży gier liczbowych i zakładów wzajemnych świadczone na rzecz Totalizatora Sportowego są świadczone w ramach działalności gospodarczej, która ma z reguły na celu systematyczne dążenie do osiągania zysku, tym samym zostały one wyłączone ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.
Wyłączenie powyższych usług ze zwolnienia spowodowało, iż są one opodatkowane obecnie podatkiem VAT według stawki 22%. W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.

Pouczenie

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia(art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście