
Temat interpretacji
Powyższe stanowisko jest niezgodne z obowiązującymi od 1 maja 2004 roku przepisami regulującymi opodatkowanie podatkiem od towarów i usług jak również z powołanym rozporządzeniem zmieniającym. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.W w/w wyłączeniach jak również w rozporządzeniu z dnia 28 stycznia 2005r. nie zostały wymienione parapety, schody i kominki, wobec czego ich dostawa od dnia 1 maja 2004 r. podlega opodatkowaniu - na podstawie wyżej powołanego przepisu ustawy - stawką podstawową 22 %.Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) w/w ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 stosuje się stawkę 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Z preferencji tej nie korzysta jednak sprzedaż materiałów budowlanych.Istotnym zagadnieniem dla rozstrzygnięcia kwestii opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonanej przez podatnika polegającej na sprzedaży parapetów, schodów i kominków wraz montażem będzie ocena czy czynność ta jest świadczeniem usługi, czy też sprzedażą towaru. Umowa między stronami niewątpliwie wskazuje co stanowi jej przedmiot, niemniej jednak czy materiał może wchodzić w wartość usługi, a co za tym idzie, czy istnieje możliwość zastosowania preferencyjnego opodatkowania wg stawki 7% do całego kosztorysu (materiał + robocizna) decyduje określona klasyfikacja statystyczna.
Zgodnie z art. 8 ust. 3 wyż. cyt. ustawy usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznej.PKWiU w tym zakresie wskazuje, że budowlane roboty instalacyjne i montażowe klasyfikuje się w dziale 45, ale nie dotyczy to producentów wyrobów.W myśl zasad metodycznych PKWiU (5.3.4) roboty instalacyjne, wykonywane przez producenta wyrobu siłami własnymi, są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu.Powyższe oznacza, iż PKWiU te same czynności postrzega w różny sposób w zależności od ich wykonawcy.
Mając na uwadze wyżej opisany stan prawny stanowisko tut. urzędu w sprawie opodatkowania sprzedaży parapetów, schodów i kominków wraz z ich produkcją i montażem w obiektach budownictwa mieszkaniowego przedstawia się następująco:w stosunku do producentów z uwagi na ujęcie statystyczne brak jest swobody w kształtowaniu stosunku prawnego między nimi a odbiorcami, zawsze bowiem przedmiot umowy w wyżej opisanym zakresie z punktu widzenia opodatkowania podatkiem VAT będzie oceniany jako sprzedaż wyrobu lub towaru. Przy braku preferencji dla takowych oznacza opodatkowanie wg stawki 22%.W związku z powyższym, do dostawy w/w towarów wraz z montażem w obiektach budownictwa mieszkaniowego Spółka winna stosować stawkę, o której mowa w cyt. wyżej art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. 22 %. Zmiana opodatkowania zawarta w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2005r dotyczy wyłącznie montażu okien i drzwi przez producenta.Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jeżeli jednak podatnik (...) zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o których mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja (...) jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji przez organ odwoławczy. W myśl art. 14c ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się podatnika (...) do interpretacji, (...) nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi (...) nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugi, a także nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku VAT, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowania wszczęte w tych sprawach umarza się, nie stosuje się innych sankcji (...). Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 -ustawy Ordynacja podatkowa).
