
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1, § 2 i § 4 ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu pisma Podatnika z dnia 3.01.2005 r., znak: L.dz. Z-Kan.P-ka-1/05 (data wpływu 4.01.2005 r.), w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym postanawia uznać stanowisko Podatnika zawarte w piśmie wymienionym powyżej co do braku uprawnień do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej za prawidłowe.
Z przedstawionego stanu faktycznego w piśmie z dnia 3.01.2005 r., sygn. jw., wynika, że Gmina w dniu 8.07.2004 r. zawarła z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowę dotyczącą udzielenia pomocy finansowej na realizację inwestycji pn. ?Budowa kanalizacji sanitarnej - II etap...?. W piśmie zawarta jest także informacja o tym, że po zrealizowaniu inwestycji obejmującej budowę kanalizacji sanitarnej, Gmina przekaże tę sieć w bezpłatne administrowanie zakładowi budżetowemu gminy, który jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W piśmie z dnia 3.01.2005 r. Strona wniosła o ocenę prawa do zaliczenia wartości podatku VAT wynikającego z dokumentów potwierdzających poniesione nakłady na realizowaną inwestycję do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją w ramach programu SAPARD.
Jednocześnie Gmina zaprezentowała w ww. piśmie opinię, iż wobec braku związku poniesionych nakładów z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Gminę, podmiot ten nie ma możliwości odliczania podatku VAT od realizowanego zadania inwestycyjnego.
O prawie do odliczenia podatku naliczonego stanowi art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zgodnie z treścią, którego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ? zastrzeżenia ta nie dotyczą analizowanej sprawy. Czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ww. ustawy.
W analizowanej sprawie po zakończeniu budowy, sieć kanalizacyjna zostanie przekazana Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji w bezpłatne administrowanie ? takie przekazanie, o ile nastąpi w drodze czynności nieodpłatnej, nie podlega regulacjom ustawy o PTU. Tym samym ? przy założeniu, że przekazanie przedmiotowej inwestycji nastąpi w drodze czynności niepodlegającej regulacjom ustawy o PTU oraz obroty z usług z zakresu odprowadzania ścieków uzyskiwać będzie zakład budżetowy gminy, będący odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług ? Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia na gruncie przepisów ustawy o PTU kwot podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z realizacją opisanej powyżej inwestycji.
Ponadto Gmina jest podatnikiem zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego na mocy art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w konsekwencji czego brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług na gruncie przepisów ustawy o PTU, nie można skompensować w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych zaliczając nie odliczony podatek naliczony do kosztów uzyskania przychodów.
Dodatkowo tut. organ podatkowy zauważa, iż możliwość ubiegania się o zwrot podatku od towarów i usług na mocy § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) wprowadzonego na podstawie § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.06.2004 r. zmieniającego rozporządzenie wymienione powyżej (Dz. U. Nr 145, poz. 1541) dotyczy tylko takich podmiotów, które przed dniem 1.05.2004 r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawarły umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Z treści wniosku wynika, że umowa z ARiMR została zawarta po 1.05.2004 r., zatem przepis § 27a rozporządzenia cyt. powyżej w rozpatrywanej sprawie nie ma zastosowania.
Równocześnie informuje się, iż organy podatkowe nie mają kompetencji do oceny, czy i w jakim zakresie podatek od towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowany inwestycji prowadzonej w ramach programu SAPARD. W świetle powyższego oraz przy założeniu, że Gmina dokona przekazania sieci kanalizacyjnej w ramach czynności niepodlegającej regulacjom ustawy o PTU oraz nie będzie świadczyć usług z zakresu odprowadzania ścieków, dokonując oceny prawnej stanowiska wyrażonego przez Gminę w piśmie z dnia 03.01.2005r. odnośnie braku możliwości odliczenia podatku VAT związanego z prowadzoną inwestycją - należy stwierdzić, że jest ono słuszne.
