P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - UBPI/443-18P/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.09.2005, sygn. UBPI/443-18P/05, Urząd Skarbowy w Bytowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami), po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 25.07.2005r. (data wpływu do tutejszego Organu 28.07.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie przyjęcia właściwej wartości (netto bądź brutto) do ustalenia obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, na roboty budowlane wykonane i odebrane po dniu 01.05.2004 r., a dotyczące budowy budynku gimnazjum w oparciu o umowę długoterminową zawartą dnia 14.12.2001 r.,

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego, jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Podatnik w ramach prowadzonego Przedsiębiorstwa Budowlanego zawarł w dniu 14.12.2001 r. z urzędem gminy umowę na kompleksowe wykonanie i oddanie do użytku budynku gimnazjum. Umowa zawarta została w efekcie dokonania przez zamawiającego wyboru oferty Strony w przetargu nieograniczonym na realizację zamówienia publicznego. Termin rozpoczęcia przedmiotu umowy ustalono na dzień 19.12.2001 r. , a termin zakończenia i oddania do użytku na dzień 30.09.2004 r. Za przedmiot umowy ustalono wynagrodzenie wykonawcy ryczałtowe:

  • netto (bez podatku VAT) - 2.464.570,26 zł
  • brutto ( z 7% stawką VAT) - 2.637.090,18 zł.

W zawartej umowie nie przewidziano możliwości zwiększenia wynagrodzenia wykonawcy w przypadku zmiany obowiązującej stawki podatku VAT.

Ustawą z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) na roboty budowlane dotyczące budowy budynków szkół zniesiono preferencyjną stawkę VAT 7% i od dnia 01.05.2004 r. obowiązuje stawka VAT 22%.

Wartość robót wykonanych, oddanych i zafakturowanych, a dotyczących budowy przedmiotowego gimnazjum, kształtują się następująco:

    netto VAT brutto
  • za okres: 19.12.2001-30.04.2004 1.395.228,44 97.665,99 1.492.894,43(7%)
  • za okres: 01.05.2004?30.09.2004 1.069.341,82 235.255,20 1.304.598,02(22%)
  • razem za całość robót 2.464.570,26 332.921,19 2.797.491,45
  • wartość wg cen umownych 2.464.570,26 172.519,92 2.637.090,18
  • różnice 160.401,27 160.401,27.

        Jak wynika z powyższego zestawienia przyjęty sposób rozliczenia spowodował, z powodu wzrostu stawki podatku VAT, wzrost należności brutto wynikającej z zawartej umowy.

        Należny podatek w kwocie 332.921,19 zł został w całości rozliczony budżetem a zamawiający wyraził zgodę na pokrycie powstałej różnicy należnego podatku VAT tylko w kwocie 35.172,48 zł, w efekcie czego Podatnik poniósł stratę z tego tytułu w kwocie 125.228,79 zł.

        W związku z powyższym Strona zapytuje, czy w przypadku zwiększenia stawki podatku VAT z dniem 01.05.2004 r. na roboty budowlane dotyczące budowy szkoły w oparciu o umowę długoterminową zawartą 14.12.2001 r. z 7% na 22%, przedsiębiorstwo postąpiło prawidłowo przyjmując w fakturach do ustaleń obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, dotyczącego robót wykonanych i odebranych po dniu 01.05.2004 r., wartość tych robót netto określoną w umowie i obowiązującą stawkę VAT 22%, czy też należało przyjąć umowną wartość brutto z jednoczesnym ustaleniem obrotu opodatkowanego rachunkiem ?w stu??

        Według stanowiska Podatnika do ustalenia obrotu za roboty budowlane wykonane i odebrane po dniu 01.05.2004 r. należało przyjąć cenę z umowy brutto i rachunkiem ?w stu? ustalić obrót opodatkowany wg stawki 22%.

        Rozważając przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny stwierdzić należy, iż ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) w art. 41 określa stawki podatkowe w podatku VAT.

        Z treści ust. 1 wynika, że podstawowa stawka tego podatku wynosi 22%. W ust. 2 i następnych ustawodawca określił inne stawki niż podstawowa. Przypadki i warunki stosowania innej stawki niż podstawowa zostały też zawarte w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późniejszymi zmianami).

        Ponadto w art. 41 ust. 13 ustawy o VAT ustawodawca zastrzegł, że towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, nie wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

        W odniesieniu do przedmiotu opodatkowania wymienionego w piśmie Podatnika tj. wykonania i oddania do użytku budynku gimnazjum stawka podatkowa od dnia 01.05.2004 r., przy świadczeniu tych robót w kraju, wynosi 22%.

        Ustawodawca w przepisach przejściowych nie przewidział innej niż 22% stawki VAT dla wspomnianych wyżej robót rozpoczętych przed dniem 01.05.2004 r., a realizowanych nadal po tej dacie. Wobec powyższego prawidłowe jest przyjęcie przez Podatnika stawki podatku VAT w wysokości 22%.

        Ustosunkowując się zaś do kwestii przyjęcia przez Podatnika właściwej wartości (netto bądź brutto) do ustalenia obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, na roboty budowlane wykonane i odebrane po dniu 01.05.2004 r., w oparciu o umowę długoterminową zawartą dnia 14.12.2001 r., stwierdzić należy, iż ustawa z dnia 10.06.1994 r. o zamówieniach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 z późniejszymi zmianami) ? w oparciu o którą została zawarta przedmiotowa umowa na roboty budowlane - w art. 2 ust. 1 pkt 9 wskazuje, iż poprzez: ?wartość zamówienia ? należy (...) rozumieć wartość szacunkową zamówienia, ustaloną przez zamawiającego z należytą starannością ? bez podatku od towarów i usług (VAT)?.

        W świetle powyższego uznać należy, iż w przypadku Podatnika od określonej w umowie podstawy podatek należny należy liczyć metodą ?od stu?, z zastosowaniem aktualnie obowiązującej 22% stawki podatku VAT.

        Odnosząc się do faktu, iż w przypadku Podatnika zamawiający wyraził zgodę na pokrycie powstałej różnicy należnego podatku VAT tylko w części tj. w kwocie 35.172,48 zł, w efekcie czego Podatnik poniósł stratę z tego tytułu w kwocie 125.228,79 zł stwierdzić należy, iż sprawy wzajemnych rozliczeń między stronami umowy cywilnoprawnej (będącej następstwem przeprowadzonej procedury przetargowej) wykraczają poza zakres właściwości rzeczowej organów podatkowych. Wyżej wymienione organy nie mają kompetencji do kształtowania stosunku prawnego powstałego między stronami na skutek zawartej umowy.

        Reasumując przedstawiony powyżej stan faktyczny i prawny uznać należy, iż w przypadku Podatnika, do ustalenia obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, w stosunku do robót wykonanych i odebranych po dniu 01.05.2004 r., należy przyjąć wartość robót netto określoną w umowie i obowiązującą stawkę podatku VAT w wysokości 22%.

        Urząd Skarbowy w Bytowie