
Temat interpretacji
Jak wynika z pisma Wnioskodawcy - zamierza on dokonać dostawy działek rekreacyjnych. Zgodnie z dołączonym do ww. wniosku wypisem z ewidencji gruntów z dnia 12.05.2005r. ww. użytki zostały zaklasyfikowane jako lasy, tj. działki o numerach 132/101 o powierzchni 0,0892 ha oraz 132/102 o powierzchni 0,0906 ha.
Pytanie Wnioskodawcy dotyczy konieczności opodatkowania dostawy ww. działek podatkiem od towarów i usług.
Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowym przypadku dostawa ww. działek jest zwolniona od opodatkowania podatkiem VAT - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.
Nr 54, poz. 535 ze zm.).
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Górniczej stwierdza, iż stanowisko podatnika jest prawidłowe - z uwagi na to, iż:
W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 kwietnia 2004r. problematyka sprzedaży oraz nabywania gruntów budowlanych nie była przedmiotem zainteresowania ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50 ze zm.). Taki stan prawny wynikał z brzmienia art. 4 ust. 1 cyt. pow. ustawy, który to wprowadzał pojęcie towaru, mogącego być przedmiotem sprzedaży, tj. przez towary rozumiano rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części będące przedmiotem czynności określonych w art. 2, które wymienione są w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Czyli jak wynika z powyższego towarem w rozumieniu uprzednio obowiązującej ustawy były tylko nieruchomości budynkowe lub części
takich nieruchomości. Nieruchomości gruntowe na gruncie ww. ustawy nie posiadały przymiotu towar i znajdowały się poza jej zakresem przedmiotowym.
Dnia 1 maja 2004r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), katalog towarów mogących być przedmiotem odpłatnych dostaw na terytorium kraju został uzupełniony przez grunty - zgodnie z treścią art. 2 pkt 6 cyt. pow. ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Nieruchomości gruntowe będące przedmiotem dostawy w myśl art. 5 ust. 1 cyt. pow. ustawy co do zasady podlegają opodatkowaniu podstawowa stawką podatku VAT, tj. 22%. Za takim rozwiązaniem prawnym przemawia w sposób
jednoznaczny art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz art. 43 ust. 2 cyt. pow. ustawy, który wyklucza możliwość uzyskania przez grunt statusu towaru używanego.
Art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. pow. ustawy mówi, iż zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.
Przez towary używane, o których mowa w cyt. pow. art. 43 ust. 1 pkt 2, rozumie się:
- budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat;
- pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.
Od tej zasady ustawa określa pewne wyjątki i tak: zgodnie z treści art. 43 ust. 1 pkt 9 zwalnia się od opodatkowania podatkiem VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Ustawodawca poprzez taką konstrukcję art. 43 ust. 1 pkt 9 zwolnił od opodatkowania podatkiem VAT tereny leśne oraz rolnicze.
Reasumując - dostawa terenów leśnych w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. pow. ustawy korzysta ze zwolnienia przedmiotowego.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
