braku prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadań realizowanych w ramach środków Regionalnego Programu Ope... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.815.2017.3.RSZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.02.2018, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.815.2017.3.RSZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

braku prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadań realizowanych w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 dla 4. Osi priorytetowej Regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza:

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 grudnia 2017 r. (data wpływu 12 grudnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 5 lutego 2018 r. (data wpływu 12 lutego 2018 r.) oraz pismem z 23 lutego 2018 r. (data wpływu 23 lutego 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadań realizowanych w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 dla 4. Osi priorytetowej Regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza:

  • Poddziałanie 4.4.2 Obniżenie poziomu niskiej emisji - SPR w ramach Konkursu nr zadania inwestycyjnego pn.: Wymiana źródeł ciepła w indywidualnych gospodarstwach domowych ze spalających paliwa stałe na spalające biomasę lub wykorzystujących paliwa gazowe - na terenie Gminy G.,
  • Poddziałanie 4.4.3 Obniżenie poziomu niskiej emisji (paliwa stałe) - SPR, w ramach Konkursu nr zadania inwestycyjnego pn.: Wymiana źródeł ciepła (paliwo stałe) w indywidualnych gospodarstwach domowych na źródła ciepła o znacznie lepszych parametrach wykorzystujące paliwa stałe - na terenie gminy G.

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadań realizowanych w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 dla 4. Osi priorytetowej Regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza:

  • Poddziałanie 4.4.2 Obniżenie poziomu niskiej emisji - SPR w ramach Konkursu nr zadania inwestycyjnego pn.: Wymiana źródeł ciepła w indywidualnych gospodarstwach domowych ze spalających paliwa stałe na spalające biomasę lub wykorzystujących paliwa gazowe - na terenie G.,
  • Poddziałanie 4.4.3 Obniżenie poziomu niskiej emisji (paliwa stałe) - SPR, w ramach Konkursu nr zadania inwestycyjnego pn.: Wymiana źródeł ciepła (paliwo stałe) w indywidualnych gospodarstwach domowych na źródła ciepła o znacznie lepszych parametrach wykorzystujące paliwa stałe - na terenie gminy G..

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 lutego 2018 r. (data wpływu 12 lutego

2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 1 lutego 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.815.2017.1.RSZ oraz pismem z 23 lutego 2018 r. (data wpływu 23 lutego 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina G. (dalej: Wnioskodawca lub Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Gmina przystąpiła do realizacji zadań realizowanych w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 dla 4. Osi priorytetowej Regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza:

  • Poddziałanie 4.4.2 Obniżenie poziomu niskiej emisji - SPR w ramach Konkursu nr zadania inwestycyjnego pn.: Wymiana źródeł ciepła w indywidualnych gospodarstwach domowych ze spalających paliwa stałe na spalające biomasę lub wykorzystujących paliwa gazowe - na terenie Gminy G.,
  • Poddziałanie 4.4.3 Obniżenie poziomu niskiej emisji (paliwa stałe) - SPR, w ramach Konkursu nr zadania inwestycyjnego pn.: Wymiana źródeł ciepła (paliwo stałe) w indywidualnych gospodarstwach domowych na źródła ciepła o znacznie lepszych parametrach wykorzystujące paliwa stałe - na terenie gminy G..

W ramach tych inwestycji Gmina planuje udzielenie dotacji mieszkańcom na wymianę dotychczasowych źródeł ciepła na paliwa stałe na ekologiczne źródła ciepła wykorzystujące paliwa gazowe lub wykorzystujące paliwa stałe (ale przy zastosowaniu źródeł o znacznie lepszych parametrach i znaczniej mniejszej emisji zanieczyszczeń do atmosfery), z wyłącznym przeznaczeniem do potrzeb grzewczych i sporządzania ciepłej wody użytkowej wyłącznie do celów mieszkaniowych. Planowane inwestycje realizowane będą w ramach zadań własnych gminy do których na podstawie art. 7 ust. l pkt l ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. 2017 poz. 1875 ze zm.) należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

l)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Dotacja będzie udzielana mieszkańcom w oparciu o art. 400a ust. 1, pkt 21 oraz art. 403 ust. 4, 5 i 6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska (t.j.: Dz.U. 2017 poz. 519 ze zm.), w związku z realizacją Programu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy G. przyjętego uchwałą nr Rady Gminy G. z dnia 16 grudnia 2015 roku.

Najważniejszym i niezwykle istotnym efektem realizacji zadania będzie poprawa stanu środowiska w skali lokalnej dzięki ograniczeniu emisji zanieczyszczeń, poprawa jakości powietrza poprzez zmniejszenie emisji zanieczyszczeń oraz gazów cieplarnianych pochodzących z ogrzewania mieszkań. Głównym celem bezpośrednim projektu jest zmniejszenie ilości zanieczyszczeń emitowanych do powietrza podczas procesów ogrzewania budynków mieszkalnych zlokalizowanych na terenie Gminy G. poprzez wymianę nieekologicznych źródeł ciepła na źródła ciepła spalające biomasę lub wykorzystujące paliwa gazowe, co prowadzi do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń oraz gazów cieplarnianych pochodzących z ogrzewania domów i mieszkań.

Na terenie Gminy G. głównym źródłem zanieczyszczeń jest spalanie paliw kopalnych, wykorzystywanych w celach grzewczych. Niski standard energetyczny budynków mieszkalnych oraz wykorzystywanie przestarzałych, niskosprawnych kotłów przyczynia się do zwiększenia emisji na terenie gminy.

Realizacja projektu przyczyni się do rozwoju społeczno-gospodarczego obszaru:

  • wzrośnie wiedza mieszkańców w zakresie dokumentów oraz przepisów regulujących ochronę środowiska naturalnego;
  • wzrośnie wiedza i świadomość mieszkańców w zakresie zrównoważonego rozwoju, racjonalnego wykorzystania zasobów naturalnych, w tym zasobów nieodnawialnych;
  • wzrośnie świadomość ekologiczna mieszkańców w zakresie sposobu użytkowania kotłów gazowych oraz zasad doboru odpowiedniego sposobu ogrzewania budynku do jego indywidualnych parametrów (konieczność sporządzenia audytów energetycznych budynków);
  • poprawa jakości powietrza w okolicy, a przez to w regionie,
  • poprawa stanu zdrowia mieszkańców;
  • poprawa estetyki otoczenia - brak pyłu i sadzy osiadającej na elewacjach budynków, czy ulicach.

W okresie trwałości za właściwe użytkowanie i utrzymanie oraz realizacji wskaźników odpowiadać będzie Gmina. W ramach podpisanych umów beneficjenci końcowy zobowiązani są do wykorzystywania urządzeń grzewczych wyłącznie do celów mieszkaniowych a w sytuacji wystąpienia okoliczności określonych w art. 252 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych to jest wykorzystania dotacji niezgodne z przeznaczeniem, pobrania nienależnego lub w nadmiernej wysokości, udzielona dotacja podlega zwrotowi.

Do zwrotu dotacji i naliczenia odsetek będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W ww. piśmie z 5 lutego 2018 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego w następujący sposób:

Ad. l. Wnioskodawca nabywa jedynie w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu następujące towary i usługi:

  • ulotki na potrzeby przeprowadzenia akcji promocyjnej,
  • publikację w prasie informacji o realizacji projektu na potrzeby przeprowadzenia akcji promocyjnej,
  • nagrody rzeczowe o wartościach około 300 zł, 200 zł i 125 zł na potrzeby przeprowadzenia konkursu w ośmiu szkołach na terenie gminy G. za łączną kwotę 5000 zł.

Zasadnicza część uzyskiwanych środków UE w ramach programu będzie przekazywana beneficjentom końcowym (mieszkańcom) w ramach udzielanych dotacji. Refundacja poniesionych przez mieszkańców nakładów związanych z nabyciem przez nich usług polegających na zleceniu przez mieszkańców wykonawcom wymiany dotychczasowych źródeł ciepła opartych na paliwie stałym (węgiel, drewno) na nowe oparte o paliwo gazowe lub biomasę (w przypadku poddziałania 4.4.2) lub wymianę na źródła oparte

o paliwa stałe (w przypadku poddziałania 4.4.3), a także zleceniu przez beneficjentów końcowych (mieszkańców) remontu instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej.

Ad. 2. Ad. 3. Beneficjenci końcowi (mieszkańcy) będą nabywać usługi związane z wymianą pieców za wyjątkiem ulotek, publikacji i nagród opisanych w punkcie 1. Tak więc na fakturach związanych z nabywaniem usług związanych z wymianą pieców i remontem instalacji widnieć będą jako nabywcy beneficjenci końcowi (mieszkańcy), a VAT będzie naliczony w wysokości 8%. Jeżeli chodzi usługi takie jak: dostawa ulotek, publikacja informacji o realizacji projektu, zakup nagród rzeczowych na potrzeby przeprowadzenia konkursu w szkołach to faktury będą wystawione na Wnioskodawcę, czyli Gminę G., a VAT będzie naliczony w wysokości 23%.

Ad. 4. Efekty realizacji ww. projektu nie będą służyć gminie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z kolei, w ww. piśmie z 23 lutego 2018 r. Wnioskodawca w ślad za pismem z dnia 5 lutego 2018 roku, w uzupełnieniu odpowiedzi do punktu 1 wyjaśnił, że usługi i towary nabywane przez gminę w ramach realizacji projektów realizowanych w ramach poddziałań 4.4.2 i 4.4.3 Regionalnego Programu Operacyjnego przy współudziale środków UE takie jak: dostawa ulotek, publikacja informacji o realizacji projektu, zakup nagród rzeczowych na potrzeby przeprowadzenia konkursu w szkołach - nie są i nie będą wykorzystywane przez gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie w ramach udzielonej dotacji przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadań realizowanych w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 dla 4. Osi priorytetowej Regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza:

  • Poddziałanie 4.4.2 Obniżenie poziomu niskiej emisji - SPR w ramach Konkursu nr zadania inwestycyjnego pn.: Wymiana źródeł ciepła w indywidualnych gospodarstwach domowych ze spalających paliwa stałe na spalające biomasę lub wykorzystujących paliwa gazowe - na terenie Gminy G.,
  • Poddziałanie 4.4.3 Obniżenie poziomu niskiej emisji (paliwa stałe) - SPR, w ramach Konkursu nr zadania inwestycyjnego pn.: Wymiana źródeł ciepła (paliwo stałe) w indywidualnych gospodarstwach domowych na źródła ciepła o znacznie lepszych parametrach wykorzystujące paliwa stałe - na terenie gminy G.?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadań realizowanych w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 dla 4. Osi priorytetowej Regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza:

  • Poddziałanie 4.4.2 Obniżenie poziomu niskiej emisji - SPR w ramach Konkursu nr zadania inwestycyjnego pn.: Wymiana źródeł ciepła w indywidualnych gospodarstwach domowych ze spalających paliwa stałe na spalające biomasę lub wykorzystujących paliwa gazowe - na terenie Gminy G.
  • Poddziałanie 4.4.3 Obniżenie poziomu niskiej emisji (paliwa stałe) - SPR, w ramach Konkursu nr zadania inwestycyjnego pn.: Wymiana źródeł ciepła (paliwo stałe) w indywidualnych gospodarstwach domowych na źródła ciepła o znacznie lepszych parametrach wykorzystujące paliwa stałe - na terenie gminy G..

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji, ponieważ efekty tej inwestycji nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu. Mieszkańcy prowadzący działalność gospodarczą nie prowadzą jej w budynku w którym dokonana zostaje w ramach zadania wymiana źródła ciepła - nie przysługuje więc im prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ nabywane podczas realizacji zadania towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu (ogrzewanie wyłącznie do celów mieszkaniowych).

Zatem skoro efekty przedmiotowej inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. l i 2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT lub ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 87 ust. 1. ustawy - w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Gmina przystąpiła do realizacji zadań realizowanych w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 dla 4. Osi priorytetowej Regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza:

  • Poddziałanie 4.4.2 Obniżenie poziomu niskiej emisji - SPR w ramach Konkursu nr zadania inwestycyjnego pn.: Wymiana źródeł ciepła w indywidualnych gospodarstwach domowych ze spalających paliwa stałe na spalające biomasę lub wykorzystujących paliwa gazowe - na terenie Gminy G.
  • Poddziałanie 4.4.3 Obniżenie poziomu niskiej emisji (paliwa stałe) - SPR, w ramach Konkursu nr zadania inwestycyjnego pn.: Wymiana źródeł ciepła (paliwo stałe) w indywidualnych gospodarstwach domowych na źródła ciepła o znacznie lepszych parametrach wykorzystujące paliwa stałe - na terenie gminy G..

Planowane inwestycje realizowane będą w ramach zadań własnych gminy do których na podstawie art. 7 ust. l pkt l ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Głównym celem bezpośrednim projektu jest zmniejszenie ilości zanieczyszczeń emitowanych do powietrza podczas procesów ogrzewania budynków mieszkalnych zlokalizowanych na terenie Gminy G. poprzez wymianę nieekologicznych źródeł ciepła na źródła ciepła spalające biomasę lub wykorzystujące paliwa gazowe, co prowadzi do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń oraz gazów cieplarnianych pochodzących z ogrzewania domów i mieszkań.

W okresie trwałości za właściwe użytkowanie i utrzymanie oraz realizacji wskaźników odpowiadać będzie Gmina.

Wnioskodawca nabywa jedynie w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu następujące towary i usługi:

  • ulotki na potrzeby przeprowadzenia akcji promocyjnej,
  • publikację w prasie informacji o realizacji projektu na potrzeby przeprowadzenia akcji promocyjnej,
  • nagrody rzeczowe o wartościach około 300 zł, 200 zł i 125 zł na potrzeby przeprowadzenia konkursu w ośmiu szkołach na terenie gminy G. za łączną kwotę 5000 zł.

Faktury będą wystawiane na Gminę.

Usługi i towary nabywane przez gminę w ramach realizacji projektów realizowanych w ramach poddziałań 4.4.2 i 4.4.3 Regionalnego Programu Operacyjnego przy współudziale środków UE takie jak: dostawa ulotek, publikacja informacji o realizacji projektu, zakup nagród rzeczowych na potrzeby przeprowadzenia konkursu w szkołach - nie są i nie będą wykorzystywane przez gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Efekty realizacji ww. projektu nie będą służyć gminie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podnieść należy, że zasadniczym przedmiotem działalności gminy są czynności wykonywane w charakterze podmiotu prawa publicznego w celu sprawowania władzy publicznej. Jest to szeroko rozumiana działalność nastawiona na zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, którą tworzą mieszkańcy gminy. Jak zostało wcześniej wskazane, do zakresu jej działania należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W sferze publicznoprawnej mieści się również m.in. ochrona środowiska i przyrody, co wynika z treści art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje, bowiem towary i usługi, takie jak: dostawa ulotek, publikacja informacji o realizacji projektu, zakup nagród rzeczowych na potrzeby przeprowadzenia konkursu w szkołach, nabywane przez Gminę w związku z zadaniami realizowanymi w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 dla 4. Osi priorytetowej Regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza - nie są i nie będą wykorzystywane przez gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, Gminie w ramach udzielonej dotacji nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadań realizowanych w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 dla 4. Osi priorytetowej Regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza:

  • Poddziałanie 4.4.2 Obniżenie poziomu niskiej emisji - SPR w ramach Konkursu nr zadania inwestycyjnego pn.: Wymiana źródeł ciepła w indywidualnych gospodarstwach domowych ze spalających paliwa stałe na spalające biomasę lub wykorzystujących paliwa gazowe - na terenie Gminy G.,
  • Poddziałanie 4.4.3 Obniżenie poziomu niskiej emisji (paliwa stałe) - SPR, w ramach Konkursu nr zadania inwestycyjnego pn.: Wymiana źródeł ciepła (paliwo stałe) w indywidualnych gospodarstwach domowych na źródła ciepła o znacznie lepszych parametrach wykorzystujące paliwa stałe - na terenie gminy G.

Tym samym, Gmina nie ma prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust.1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Należy w tym miejscu wskazać, że niniejsze rozstrzygnięcie odnosi się ściśle do kwestii wskazanej w sentencji niniejszej interpretacji. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Natomiast, ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy - w części dotyczącej prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT przez mieszkańców w ramach udzielonej dotacji od wydatków związanych z realizacją zadań realizowanych w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 dla 4. Osi priorytetowej Regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej