POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-28/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.07.2005, sygn. PP/443-28/05, Urząd Skarbowy w Bochni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w xxx działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, zawartego w piśmie z dnia 05 kwietnia 2005 r. (data otrzymania przez tut. Organ: 11.04.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 29 czerwca 2005 r. (data otrzymania przez tut. Organ: 29.06.2005 r.) stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Jak wynika z art. 14a § 3 i 4 tejże ustawy, następująca w formie postanowienia interpretacja naczelnika urzędu skarbowego zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Z treści złożonego wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, zawartego w piśmie z dnia 05 kwietnia 2005 r. (data otrzymania przez tut. Organ: 11.04.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 29 czerwca 2005 r. (data otrzymania przez tut. Organ: 29.06.2005 r.) wynika następujący stan faktyczny:

W dniu 26.03.2004 r. złożył Pan Gminie xxx ofertę przetargową na wykonanie robót budowlanych związanych z budową obiektu budowlanego (pawilonu sportowego) sklasyfikowanego w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych pod symbolem 1265. W ofercie tej zaproponował Pan za wykonanie tych robót określoną cenę netto (tj. bez podatku należnego) oraz cenę brutto obejmującą należny podatek od towarów i usług obliczony przy zastosowaniu stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% do ceny netto. Na skutek tej oferty zawarł Pan w dniu 17.05.2004 r. umowę o wykonanie przedmiotowych robót budowlanych. Z treści tej umowy wynika, że cena brutto (tj. obejmująca podatek należny) za wykonanie tych robót została określona w kwocie odpowiadającej zaproponowanej przez Pana w ofercie cenie brutto. Informuje Pan, że organ finansujący inwestycję nie zgodził się na określenie w umowie wyższej ceny, która uwzględniałaby fakt, iż od dnia 1 maja 2004 r. obowiązuje dla tych robót budowlanych stawka podatku od towarów i usług w wysokości 22%.
W wystawionych fakturach stwierdzających usługi budowlane zrealizowane przez Pana w wykonaniu powyższej umowy określił Pan, iż do czynności tych ma zastosowanie stawka VAT w wysokości 22%, w związku z czym określone w tych fakturach kwoty podatku należnego odpowiadają wartościom wynikającym z zastosowaniu tej stawki do kwoty należnej z tytułu wyświadczonych usług pomniejszonej o kwoty podatku należnego (czyli do tzw. wartości sprzedaży netto).

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego stawia Pan pytanie, czy w wystawionych fakturach dokumentujących wyświadczone przez Pana po zawarciu w dniu 17.05.2004 r. umowy z Gminą xxx usługi budowlane dotyczące budowy pawilonu sportowego, zastosował Pan prawidłową stawkę podatku VAT.

Pana zdaniem do czynności tych miała zastosowanie stawka podatku od towarów i usług wynikająca ze stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia przez Pana Gminie xxx oferty przetargowej na wykonanie powyższych czynności tj. 7%. Twierdzi Pan, iż w związku z zaistniałą w fakturach tych pomyłką w stawce VAT, a w jej konsekwencji zaistniałą również pomyłką w kwocie podatku należnego, ma Pan prawo wystawić faktury korygujące usuwające te pomyłki.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w xxx stwierdzając, iż przedstawione we wniosku Pana stanowisko w sprawie jest nieprawidłowe zważył co następuje:

Zgodnie z obowiązującą do dnia 30 kwietnia 2004 r. ustawą z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegały czynności wymienione w art. 2 tej ustawy i dla tych czynności określone zostały właściwe stawki podatku. Wykonanie przez podatnika czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powoduje obowiązek rozliczenia podatku według stawek obowiązujących w dniu wykonania tej czynności. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że roboty budowlane na obiekcie sklasyfikowanym w PKOB 1265 były wykonywane w czasie obowiązywania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), tak więc do czynności tych nie miała zastosowania stawka podatku VAT w wysokości 7% wynikająca z § 66 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.) oraz poz. 86 załącznika nr 4 do tego rozporządzenia "Lista materiałów i usług (robót) budowlanych, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%".
Na marginesie nadmienia się, że z art. 51 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym jasno wynikało, że stosowanie obniżonej do 7% stawki podatku VAT w "budownictwie" (w tym m.in. do budowy obiektów sklasyfikowanych w PKOB 1265) było możliwe tylko do końca 2003 r. Przedłużenie stosowania tej normy prawnej nastąpiło poprzez zmianę w grudniu 2003 r. wyżej powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. To zaś rozporządzenie przestało obowiązywać z dniem 1 maja 2004 r. tj. z chwilą uchylenia ustawy o Vat z 1993 r.

Zarówno ustawa o VAT z dnia 11 marca 2004 r., jak i akty do niej wykonawcze, nie przewidują dla robót budowlanych związanych z budową obiektów budowlanych sklasyfikowanym w PKOB 1265 niższej od określonej w art. 41 ust. 1 tejże ustawy stawki podatku w wysokości 22%. Tak więc do wykonanych po dniu 30 kwietnia 2004 r. robót budowlanych dotyczących obiektów sklasyfikowanym w PKOB 1265 właściwą jest stawka podatku VAT w wysokości 22%. Oznacza to, iż nie popełnił Pan pomyłki określając w wystawionych w fakturach dokumentujących wyświadczone po dniu 30 kwietnia 2004 r. usługi budowlane dotyczące obiektów budowlanych sklasyfikowanym w PKOB 1265 zastosowanie do tych czynności 22% stawki VAT.
Z mocą obowiązującą od 1 czerwca 2005 r. przesłanki uzasadniające wystawianie faktur korygujących oraz zasady ich wystawiania określa § 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz.798). W okresie od 1 maja 2004 r. do 31 maja 2005 r. przesłanki uzasadniające wystawianie faktur korygujących oraz zasady ich wystawiania określał § 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).
Należy wyjaśnić, że obowiązujące od dnia 1 czerwca 2005 r. ww. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. przyjmuje identyczne rozwiązania co ww. rozporządzenie Ministra Finansów dnia 27 kwietnia 2004 r. w przedmiocie przesłanek uzasadniających wystawianie faktur korygujących oraz zasady ich wystawiania. W obu rozporządzeniach pośród przesłanek uzasadniających wystawienie faktur korygujących zostały wymienione m.in. stwierdzone po wystawieniu faktury pomyłki w stawce lub kwocie podatku (zob. § 17 ww. rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. oraz § 20 ww. rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r.), niemniej, jak wyjaśniono wyżej, w przestawionym przez Pana stanie faktycznym przesłanki te nie występują. Mając na względzie powyższe orzeczono jak w sentencji.
Powyższa interpretacja:
została oparta na przedstawionym we wniosku stanie faktycznym tzn. że Naczelnik Urzędu Skarbowego nie oceniał treści załączonych do wniosku kserokopii dokumentów,
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
W dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Pouczenie
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w xxx za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w xxx w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Bochni