
Temat interpretacji
Czy w opisanym stanie faktycznym, czynność umownego zniesienia współwłasności przez Wnioskodawcę w przedmiotowej nieruchomości zabudowanej stanowić będzie dla Wnioskodawcy czynność podlegającą zwolnieniu z obowiązku zapłaty podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2016 r. (data wpływu 26 lutego 2016 r.), uzupełnionym w dniu 21 kwietnia 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania czynność umownego zniesienia współwłasności przez Wnioskodawcę w nieruchomości zabudowanej prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 lutego 2016 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 21 kwietnia 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania czynność umownego zniesienia współwłasności przez Wnioskodawcę w nieruchomości zabudowanej.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest współwłaścicielem nieruchomości zabudowanej położonej w xx przy ul. xx oznaczonej geodezyjnie jako działka nr xx o pow. xx ha zapisanej w księdze wieczystej KW nr xx w udziale xx części. Udział w ww. nieruchomości nabył na podstawie postanowienia z dnia xx stycznia xx r. sygn. akt xx Sądu Rejonowego w xx I Wydziału Cywilnego stwierdzającego nabycie w całości spadku po zmarłym xx, zmarłym x lipca 1987 xr. w xx. Drugim współwłaścicielem nieruchomości zabudowanej jest S. w xx, która na podstawie aktu notarialnego z dnia xx kwietnia 20xx r. nabyła pozostałe udziały wynoszące łącznie xx części.
Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta xx dla terenów położonych w rejonie ulic xx, xx, xx i xx zatwierdzonych uchwałą Nr xx Rady Miasta xx z dnia xx listopada xx roku działka nr xx znajduje się w granicach jednostki planistycznej oznaczonej symbolem xx, dla której ustalono przeznaczenie podstawowe zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna oraz przeznaczenie dopuszczalne usługi wbudowane, istniejące usługi i zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, drogi wewnętrzne, zieleń urządzona, infrastruktura techniczna.
Przedmiotowa nieruchomość zabudowana jest budynkiem mieszkalnym frontowym, wielorodzinnym, dwukonygnacyjnym, niepodpodpiwniczonym wykonanym w technologi szachulcowej oraz parterowym budynkiem oficyny wykonanym z różnych materiałów. W budynku frontowym jest 5 lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni użytkowej xx m2. Są to lokale na parterze: nr o pow. xx m2, nr o pow. xx m2 oraz na piętrze nr , o pow. xx m2, nr o pow. xx m2, nr o pow xx m2. W budynku oficyny są 2 lokale mieszkalne o łącznej powierzchni powierzchni uzytkowej xx m2. Są to lokale: nr o pow. xx m2, nr o pow. xx m2. Lokale mieszkalne posiadają niski standard i zły stan techniczny. Budynki wyposażone są w instalację elektryczną, wod-kan. i ogrzewanie piecowe.
Na podstawie decyzji z dnia xx listopada 19xx r. przedmiotowa nieruchomość została przejęta w zarząd państwowy przez P. w xx (obecnie Z. w xx). Z informacji uzyskanej w dniu xx stycznia 20xx r. od administratora wynika, że najprawdopodobniej do pierwszego zasiedlenia doszło w sierpniu 19xx roku w związku z wydaną decyzją Urzędu Miejskiego Wydziału Spraw okalowych o opróżnieniu lokalu i przydziału lokalu zamiennego znak: xxx z dnia 13 sierpnia 19xx r. Obecnie dwa lokale mieszkalne nr i zajmowane są na podstawie umów najmu lokalu mieszkalnego:
- lokal nr jest zajęty na podsstawie umowy z dnia xx stycznia 19xx r.
- lokal nr jeset zajęty na podstawie umowy z dnia xx maja 19xx r. oraz aneksu Nr xx.
Pozostałe lokale mieszkalne zajmowane są bez tytułu prawnego wydane zostały wyroki eksmisyjne. Dotychczas zawarte umowy najmu lokali mieszkalnych nie były zawierane przez Wnioskodawcę, lecz zawierane z Gminą Miasta xx reprezentowaną przez Z., który administruje w.w budynkiem. Czynsz w umowach najmu nie zawierał podatku od towarów i usług z uwagi na możliwość skorzystania przez xx z prawa do zwolnienia.Zaxx M w xx w iminiu Gminy poniósł prace remontowe:
- na remont instalacji elektrycznej w 2001r.
- remont przyłącza kanalizacyjnego w 2002 r.
- wykonanie komórek opału w 2002 r.
- wykonanie drzwi i naprawę podłogi w 2003 r.
- usunięcie awarii wody w 2003 r.
- remont lokalu nr w 2006 r.
- naprawa pokrycia dachu oraz rynien w 2007 r.
- roboty dekarskie w 2008 r.
- remont dachu w 2009 r.
Budynek lub ich części w stanie ulepszonym nie były wykorzystywane przez Skarb Państwa do czynności opodatkowanych.
Umowne zbycie udziału Wnioskodawcy w trybie bezprzetargowym (zniesienie współwłasności) w nieruchomości zabudowanej na wyłączną własność drugiego współwłaściciela tj. K. w xxx miałoby nastąpić za dopłatą netto odpowiadającą wartości udziału Skarbu Państwa.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w opisanym stanie faktycznym, czynność umownego zniesienia współwłasności przez Wnioskodawcę w przedmiotowej nieruchomości zabudowanej stanowić będzie dla Wnioskodawcy czynność podlegającą zwolnieniu z obowiązku zapłaty podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 października 2011 r. o sygn. akt I FPS 2/11 i wyrokiem NSA z dnia 13 marca 2012 r. I FSK 817/11 zniesienie współwłasności jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług i stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 z późn zm.) w związku z art. 2 pkt 6 tej ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Zbycie udziału w ocenie Wnioskodawcy będzie podlegało zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 10a ustawy z dnia 10 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż Wnioskodawca nie dokonywał dostawy budynków, nie ponosił kosztów na ich ulepszenie i nie korzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z uzupełnienia wniosku wynika, że zbycie udziału zdaniem Wnioskodawcy będzie podlegało zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy z dnia 10 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Nr sprawy Wydział Gospodarki Nieruchomościami.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
