Na podstawie art. 87 ust. 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535), jeżeli podatnik dokonuj... - Interpretacja - PP/443-169/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 23.08.2004, sygn. PP/443-169/04, Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 87 ust. 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535), jeżeli podatnik dokonuje obrotu opodatkowanego w całości lub w części stawką niższą niż 22% (7%, 3% lub 0%), a wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym - przysługuje mu prawo do zwrotu z urzędu skarbowego różnicy podatku (w terminie 60 dni), jednak jedynie do wysokości kwoty nieprzekraczającej równowartości 22% obrotu opodatkowanego stawkami obniżonymi (7%, 3% lub 0%) oraz kwoty podatku naliczonego wynikającej z nabycia towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W świetle tego przepisu limit wielkości zwrotu różnicy podatku, która podlega zwrotowi na rachunek bankowy podatnika w terminie 60 dni, wyznacza suma dwóch kwot:

  1. kwoty stanowiącej 22% obrotu opodatkowanego stawkami obniżonymi 7%, 3% oraz 0% oraz
  2. kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Tak ustalona kwota limitu (60-dniowego) terminu zwrotu różnicy podatku z urzędu skarbowego na rachunek bankowy podatnika, ulega podwyższeniu na podstawie art. 87 ust. 4, który stanowi, że ustalona w powyższy sposób kwota różnicy zwrotu podatku, podlega zwrotowi w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji - podlega podwyższeniu na umotywowany wniosek podatnika, o kwotę podatku naliczonego wynikającą ze zdarzeń określonych w tym przepisie.

Jak wynika ze stanu faktycznego samochód ciężarowy chłodnia marki SCANIA 93 M 210 nie posiada świadectwa homologacji z uwagi na nie otrzymanie tych dokumentów od poprzedniego właściciela.

Obowiązek uzyskania wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku ich uzyskania został wprowadzony dnia 1 stycznia 1984 r. przez art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35).

Świadectwa homologacji wydawane są przez ministra właściwego do spraw transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych potwierdzających, że dany typ pojazdu odpowiada określonym warunkom technicznym.

Podobne zasady obowiązują w krajach UE.

Należy przypomnieć, że świadectwa homologacji przechowywane są w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot, dla którego te świadectwa zostały wydane (producenta lub importera).

Podatnik zatem ma możliwość uzyskania informacji i sprawdzenie czy posiadany przez podatnika pojazd ma dopuszczalną ładowność niższą bądź wyższą niż dopuszczalna ładowność obliczona według wzoru zawartego w art. 86 ust. 3 ustawy.

W przypadku samochodów bezwzględnie z istoty swojej będących ciężarowymi, tzn. jeżeli z konstrukcji wynika, że są przeznaczone do przewozu towarów, podatnikowi przysługuje prawo do odliczania podatku na ogólnych zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie