
Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo z dnia 08.10.2004 r. znak : Fn.360/45/04 na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz.U.Nr 137, poz. 926 z późn.zm./ uprzejmie wyjaśniam :
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podatnikami są :
osoby fizyczne,
osoby prawne,
jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.
Skoro zatem :
gmina - posiada status osoby prawnej, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990
r. o samorządzie gminnym - tekst jednolity z 2001 r. /Dz.U.Nr 142, poz. 1591/,urząd gminy - pozostaje jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej /zgodnie z art. 18 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych - tekst jednolity z 2003 r. /Dz.U.Nr 15, poz.148/ - jednostka budżetowa samorządu terytorialnego jest formą organizacyjno - prawną sektora finansów publicznych/,
to nie istnieją podstawy prawne do przyjęcia w zakresie podatku od towarów i usług, iż gmina i urząd gminy to jeden podmiot /podatnik/.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników / Dz.U. Nr 142, poz. 702 z póź. zm./ osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numer identyfikacji podatkowej /NIP/. Jeden NIP przysługuje tylko jednemu podatnikowi.
Jak wskazano wyżej - kwestie poruszane przez Stronę w zapytaniu /rejestracja do podatku od towarów i usług, ewidencja i identyfikacja podatników/ znajdują swoje ustawowe uregulowania. Organ podatkowy nie posiada delegacji do zmiany obowiązującego stanu prawnego.
