
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14 a ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137 poz. 926 ze zmianami) w oparciu o opisany stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Garwolinie informuje:
Rozporządzenie Ministra Finansowe z dnia 23 czerwca 2004 r. zmieniające rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 145, poz. 1541) przewiduje w § 27a możliwość uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich SAPARD. Zgodnie z § 27 ust. 2 podatek wykazany w fakturze lub dokumencie celnym podlega zwrotowi w części w jakiej przypada on na wartość netto (bez podatku) towarów lub usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej w rozliczeniu końcowym umowy, z tym że zwrotowi - jak zastrzega przepis - nie podlega podatek zaliczony do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej.
Warunki, których spełnienie uprawnia do ubiegania się o zwrot podatku zostały zdefiniowane w ust. 3 cyt. wcześniej § 27 a. Natomiast tryb ubiegania się o zwrot podatku został opisany w ust. 4 § 27a ww. rozporządzenia.
Z treści pisma przedłożonego przez Gminę wynika, że umowa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa określająca warunki i tryb udzielenia przez Agencję pomocy finansowej w ramach programu SAPARD została zawarta w dniu 17.05.2004 r.
W świetle cytowanych przepisów zwrot podatku od towarów i usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej nie może być dokonany przez Organ podatkowy gdyż umowa została zawarta 17.05.2004 r., czyli z naruszeniem określonego wyżej terminu 1 maja 2004 r.. Zgodnie natomiast z postanowieniami Wieloletniej Umowy Finansowej SAPARD (zawartej w dniu 25 stycznia 2001 r. w Brukseli pomiędzy Komisją Wspólnot Europejskich a Rządem Rzeczypospolitej, opublikowanej w Monitorze Polskim z 2001 r. Nr 30, poz. 502 ze zm.), do współfinansowania przez Komisję Europejską w ramach SAPARD nie kwalifikują się podatki, które są odzyskiwane bądź refundowane.
Również zgodnie z ogólną zasadą nr 7 rozporządzenia Komisji (WE) nr 448/2004, podatek VAT nie może być uznany za koszt kwalifikowany (tj. nie może zostać sfinansowany w ramach programu SAPARD) z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta, który nie ma możliwości ubiegania się o jego zwrot, a więc gdy podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do jego odliczenia.Chodzi tu o uniknięcie sytuacji, w których podatnik (beneficjent SAPARDU) odliczyłby VAT podwójnie.
Zdaniem tutejszego Organu podatkowego, jeżeli Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie ma możliwości dokonania odliczenia tego podatku w systemie VAT, jak i poza nim (np.: w podatku dochodowym lub w formie pomniejszania swoich zobowiązań podatkowych) - może zaliczyć ten podatek do kosztów kwalifikowanych w Programie SAPARD.
Powyższej odpowiedzi udzielono w indywidualnej sprawie, w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w piśmie oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego.
