Brak obowiązku dokonania korekt faktur VAT zawierających błędny nr PKWiU. - Interpretacja - ITPP2/443-201/11/KT

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.05.2011, sygn. ITPP2/443-201/11/KT, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak obowiązku dokonania korekt faktur VAT zawierających błędny nr PKWiU.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 24 marca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku umieszczania na fakturze VAT symbolu usługi, określonego w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz wystawiania not korygujących do faktur, w celu zmiany błędnie wskazanego symbolu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku umieszczania na fakturze VAT symbolu usługi, określonego w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz wystawiania not korygujących do faktur, w celu zmiany błędnie wskazanego symbolu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Spółki jest zbiórka oraz utylizacja odpadów pochodzenia zwierzęcego oraz padłych zwierząt - do 31 grudnia 2010 r. sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 90.1. Od 1 stycznia 2011 r. usługi te zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 38.1. Jest to sprzedaż opodatkowana stawką 8% zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, poz. 143 załącznika nr 3.

W miesiącu styczniu 2011 r., z tytułu świadczonych usług, Spółka wystawiła faktury, umieszczając nieaktualny, obowiązujący do końca 2010 r., symbol PKWiU - 90.1.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy jest obowiązkowe umieszczanie na fakturach symbolu PKWiU...
  2. Czy należy wystawić noty korygujące do wystawionych faktur z błędnym symbolem PKWiU...

Zdaniem Wnioskodawcy doprecyzowanym w uzupełnieniu, umieszczanie symbolu PKWiU na fakturach dokumentujących sprzedaż, nie jest obowiązkowe. Wymóg ten nie jest bowiem wskazany jako element obowiązkowy, ani w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ani w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.). W ocenie Spółki, w związku z tym, że symbol PKWiU nie jest obowiązkowym elementem na fakturze, nie musi sporządzać not korygujących do faktur wystawionych uprzednio z błędnym symbolem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W związku z tym, że wniosek Spółki złożony w miesiącu lutym 2011 r. dotyczy stanu faktycznego, niniejszą interpretację wydaje się w oparciu o stan prawny obowiązujący w tym okresie.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Minister Finansów na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, określił w § 5 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), co powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży.

Stosownie do treści tego przepisu, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako FAKTURA VAT;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Zgodnie z ust. 7 tego paragrafu, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:

  1. symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub
  2. przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub
  3. przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W dalszej kolejności rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. wskazuje sposoby dokonywania korekty wystawionych faktur oraz okoliczności, w jakich te faktury mogą być skorygowane.

Mianowicie przewidziano dwa sposoby dokonania korekty faktur VAT, tj. poprzez:

  1. wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej;
  2. wystawienie przez nabywcę noty korygującej.

Przypadki dotyczące wystawiania faktur korygujących określają przepisy § 13 i 14 ww. rozporządzenia. Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Jak stanowi ust. 2 omawianego paragrafu, faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:


    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
  3. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
  4. kwotę podwyższenia podatku należnego.

Stosownie do brzmienia § 14 ust. 3 ww. rozporządzenia, faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a), kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Przepisy § 5 ust. 5-7, § 7 i § 13 ust. 5 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących (§ 14 ust. 4).

Z powyższego przepisu § 14 ust. 1 wynika, iż oprócz wskazanych tam przypadków, dopuszczalne jest korygowanie przez sprzedawcę pomyłki () w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, przy czym nie dokonano żadnych zastrzeżeń, co do charakteru tych pomyłek. Mogą to być więc wszelkie możliwe pomyłki, również niemające wpływu na wskazane w fakturze wartości. Za takim rozumieniem analizowanego przepisu przemawia również jego wykładnia językowa. Według internetowego słownika języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA /www.sjp.pwn.pl/, wyraz pomyłka oznacza spostrzeżenie, sąd niezgodny z rzeczywistością, niewłaściwe postępowanie, posunięcie. Natomiast wyraz jakikolwiek to zaimek nieokreślony, komunikujący dowolność lub obojętność wyboru. Posłużenie się przez normodawcę zaimkiem nieokreślonym pomyłki w jakiejkolwiek pozycji faktury, na tle treści ww. paragrafu oznacza, że fakturę korygującą wystawia się z uwagi na błędy, także związane z oznaczeniem towaru czy usługi, a więc i symbolem PKWiU.

Prawo korygowania faktur przysługuje także nabywcy towaru lub usługi. Zgodnie z § 15 ust. 1 ww. rozporządzenia, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6 12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą.

Powyższe jednoznacznie wskazuje, iż ten rodzaj dokumentu wystawia odbiorca faktury wtedy, gdy koryguje błędy niemające wpływu na żadną kwotę wykazaną w fakturze.

A zatem, skoro celem faktury VAT, pełniącej szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług, jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zawarte w niej informacje powinny mieć taką formę, aby nie budziły zastrzeżeń co do danych w nich zawartych, umożliwiających identyfikację sprzedawcy i nabywcy, a także towaru czy usługi.

Jeżeli więc faktura zawiera pomyłki dotyczące jakiejkolwiek pozycji, powinna zostać skorygowana w ten sposób, aby podane w niej informacje nie budziły zastrzeżeń co do danych w nich zawartych, umożliwiających identyfikację sprzedawcy i nabywcy, a także towaru czy usługi.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka prowadzi sprzedaż wskazaną w poz. 143 załącznika nr 3 do ustawy, opodatkowaną stawką podatku w wysokości 8%. Przedmiotem tej działalności jest świadczenie usług obejmujących zbiórkę oraz utylizację odpadów pochodzenia zwierzęcego oraz padłych zwierząt do 31 grudnia 2010 r. sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 90.1, a od 1 stycznia 2011 r. pod symbolem PKWiU 38.1. W miesiącu styczniu 2011 r., z tytułu świadczonych usług, Spółka wystawiła faktury VAT, umieszczając w nich nieaktualny, obowiązujący do końca 2010 r., symbol PKWiU. Nie sporządziła not korygujących do ww. faktur zawierających błędny symbol przyjmując, iż co do zasady nie ma obowiązku umieszczania go w wystawianych fakturach VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności sprawy, jak również treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, iż wystawione przez Spółkę faktury VAT dokumentujące dokonanie opisanych we wniosku czynności, winny uwzględniać postanowienia art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również zawierać elementy wymienione w normie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. Ponieważ wskazane przepisy nie przewidują konieczności ujmowania symbolu PKWiU usługi w fakturach VAT wystawianych z tytułu świadczenia usług objętych obniżoną stawką podatku, obejmując tym obowiązkiem w ust. 7 cyt. paragrafu - wyłącznie faktury dokumentujące dostawy towarów lub świadczenie usług zwolnionych od podatku, Spółka nie miała obowiązku jego umieszczania na wystawionych fakturach VAT. Z uwagi jednak na okoliczność, iż w niniejszej sprawie doszło już do wystawienia faktur VAT, w których podano błędny symbol PKWiU, jako sprzedawca, może dokonać jego korekty poprzez wystawienie faktur korygujących, w oparciu o dyspozycję zawartą w § 14 ust. 1 rozporządzenia. Jednocześnie należy zauważyć, że Spółka nie ma prawa do wystawienia not korygujących stwierdzoną pomyłkę, bowiem, stosownie do treści § 15 ust. 1 cyt. rozporządzenia, nie będąc w przedmiotowym przypadku nabywcą, nie ma podstaw prawnych do ich wystawienia. W konsekwencji potwierdzono stanowisko Wnioskodawcy, iż w przedmiotowej sytuacji nie ma obowiązku dokonania korekt faktur VAT zawierających błędny nr PKWiU.

Niezależnie od powyższego należy zaznaczyć, iż w powołanym przez Spółkę, obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), w § 9 ust. 7 zawarto dyspozycję, w myśl której w przypadku m. in. dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu.

Ponadto wskazuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zasadności stosowania przez Spółkę stawki podatku w wysokości 8% w odniesieniu do świadczonych usług, gdyż przedstawione stanowisko w sprawie i treść zadanego pytania nie wskazują, aby wątpliwości Spółki dotyczyły tego zagadnienia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy