
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pucku działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r. późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Starostwa Powiatowego XXXXX z dnia 23 sierpnia 2005r. (data wpływu do tut. Urzędu - 30.08.2005r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży prawa własności nieruchomości gruntowej niezabudowanej w drodze bezprzetargowej
stwierdza, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Ze złożonego wniosku wynika, że Starosta XXXXX zamierza sprzedać w drodze bezprzetargowej prawo własności nieruchomości gruntowej niezabudowanej w celu poprawienia warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej.
Przedmiotowa nieruchomość położona jest na terenie, dla którego brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z zapisami w planie, który stracił ważność z końcem 2003 r. działka położona była na terenach oznaczonych jako potencjalne tereny osiedleńcze, uwarunkowania wg. Wytycznych konserwatora. W ewidencji gruntów przedmiotowa nieruchomość oznaczona jest symbolem RIVa- użytek rolny - grunty orne.
Zdaniem Wnioskodawcy powyższa czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny tut. organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko Wnoszącego zapytanie nie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), zwanej dalej ustawą - zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
Na gruncie przepisów podatkowych brak jest definicji pojęcia "grunty przeznaczone pod zabudowę". Posiłkując się więc definicjami z innych uregulowań prawnych przez "tereny przeznaczone pod zabudowę" rozumieć należy zarówno te grunty, które widnieją w planie zagospodarowania przestrzennego jako przeznaczone pod zabudowę, jak i te, które właściciel świadomie zamierza przeznaczyć pod zabudowę. Tak więc ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie powyższego przepisu korzysta jedynie sprzedaż terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane i przeznaczone pod zabudowę oraz dostawy gruntów rolnych i leśnych.
Oceny czy dany grunt jest "przeznaczony pod zabudowę" należy dokonywać w oparciu o zapisy ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ( Dz. U. nr 80, poz. 717 z późn. zm.), która określa sposób postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy ( art. 1 ust. 1 pkt 2 ).
O przeznaczeniu gruntu pod zabudowę decyduje decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu ( art. 4 ust. 2 ) oraz miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ( art. 4 ust. 1 ). W dalszej kolejności należy wziąć pod uwagę ustalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, określające przyszłe przeznaczenie terenów ( art. 10 ust. 2 pkt 1 ) które jest wiążące przy sporządzaniu planów miejscowych zagospodarowania przestrzennego ( art. 9 ust. 4 ).
Natomiast dane z ewidencji gruntów i budynków mogą być stosowane wyłącznie posiłkowo do kwalifikowania tych gruntów jako zwolnionych z podatku od towarów i usług, gdyż nie zawierają danych o "przeznaczeniu" danego gruntu, co jest warunkiem decydującym o zwolnieniu z podatku w świetle art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, a jedynie obejmują dane dotyczące ich aktualnego wykorzystania - art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne ( t. j. z 2000r. Dz. U. Nr 100 poz. 1086 z późn. zm).
Kwalifikowanie przeznaczenia gruntów w oparciu o dokumentację dotyczącą kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej nie leży w kompetencji organów podatkowych - art. 3 ust. 1 ustawy dnia 27 marca 2003r. (...).
Reasumując, dokonanie ustalenia, iż przedmiotem dostawy jest grunt niezabudowany inny niż teren budowlany i nie przeznaczony pod zabudowę, a także grunt rolny oraz leśny pozwala na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 43 ust.1 pkt 9 ustawy VAT, w innym przypadku stawka wynosi 22%. Natomiast nie jest prawidłowe stanowisko podatnika, że opisana czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług
W związku z tym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pucku postanowił jak w sentencji niniejszego postanowienia.
