POSTANOWIENIE w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. - Interpretacja - PP/443-15/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.03.2005, sygn. PP/443-15/05, Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Stosownie do postanowień art. 14a § 4 w związku z art.14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim , po zapoznaniu się ze stanowiskiem zawartym we wniosku z dnia 14 lutego 2005 r. i dokonaniu oceny prawnej ; orzeka w następujący sposób :

- stanowisko jest p r a w i d ł o w e.

UZASADNIENIE

Przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 ) zobowiązuje , stosownie do swojej właściwości organy podatkowe do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników ,płatników lub inkasentów, w których nie toczy się postępowanie podatkowe ,kontrola podatkowa i postępowanie przed sądem administracyj- nym na ich pisemny wniosek. Stosownie zaś do przepisu art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa , udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia.

W dniu 14-02-2005 r. ( i uzupełniono następnie pismem w dn.22-02-2005 r.) zwrócono się do tutejszego organu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. We wniosku odwołano się do następującego stanu faktycznego:- wykonując zadania z zakresu administracji rządowej, Starosta pobiera opłaty roczne z tytułu wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowych stanowiących własność Skarbu Państwa .Prawo wieczystego użytkowania w stosunku do wszystkich nieruchomości powstało przed datą wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54,poz. 535 z późn.zm.) na podstawie umów notarialnych o oddaniu w użytkowanie wieczyste albo z mocy prawa w wyniku tzw."uwłaszczenia państwowych osób prawnych".Wysokość opłat rocznych była ustalanaw drodze "wypowiedzeń" stosownie do przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r.o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.:Dz.U. z 2004 r. Nr 61,poz.2603) również przed datą wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Odnosząc powyższy stan faktyczny do regulacji prawnej zawartej w przepisie art.5 ust.1 pkt 1 i art.8 ust.1 wyżej cyt. ustawy o podatku od towarów i usług przedstawiono następujące stanowisko - cyt. " opłaty roczne w dotychczas wnoszonej wysokości należy potraktować jako opłaty roczne brutto zawierające w sobie podatek od towarów i usług".

Mając na względzie treść przepisu art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa oraz przepisów:- art.5 ust.1 pkt 1 ,art.7 ust.1 i art.8 ust.1 wyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług ,które stanowią , że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Przez świadczenie usług o której mowa wyżej ,rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej , osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej , które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7 , w tym również :1) przeniesienia praw do wartości niematerialnych i prawnych , bez wzgledu na formę , w jakiej dokonano czynności prawnej:2) zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności liub sytuacji;3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.- art.29 ust. 1 wyżej cyt.ustawy o podatku od towarów i usług , podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust.2-22, art.30-32, art.119 oraz art.120 ust.4 ,rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku .Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w T. Lub.dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska uznał, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Przedmiotem Państwa zapytania jest opodatkowanie podatkiem od towarów i usług opłaty za prawo użytkowania wieczystego tj. ograniczonego prawa rzeczowego , którego treść i granice określono w przepisach Kodeksu cywilnego oraz w przepisach wyżej cyt. ustawy o gospodarce nieruchomościami, po wejściu w w życie przepisów wyżej cyt. ustawy o podatku od towarów i usług .Późniejsza trwała zmiana sposobu korzystania z oddanej w użytkowanie wieczyste,nieruchomości gruntowej powodująca zmianę celu na jaki nieruchomość została oddana w wieczyste użytkowanie uzasadnia zmianę stawki procentowej.Przepis art.77 ust.1 tej samej ustawy dopuszcza aktualizację opłat rocznych ,nie częściej niż raz w roku ,jeżeli ulegnie zmianie wartość tej nieruchomości.Aktualizacji o której mowa wyżej, dokonywać można z urzędu albo na wniosek użytkownika wieczystego nieruchomości gruntowej, na podstawie wartości nieruchomości gruntowej określonej przez rzeczoznawcę majątkowego. Przepis art.71 ust.1 wyżej cyt.ustawy o gospodarce nieruchomościami konstytuuje prawo pobierania pierwszej opłaty oraz opłat rocznych za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste.Stosownie do ust.4 cyt.wyżej przepisu ,opłaty roczne wnosi się przez cały okres użytkowania wieczystego ,w terminie do dnia 31 marca każdego roku z góry za dany rok.Opłaty rocznej nie pobiera się za rok, w którym zostało ustanowione prawo użytkowania wieczystego.Właściwy organ , na wniosek użytkownika wieczystego złożony nie później niż 14 dni przed upływem terminu płatności , może ustalić inny termin zapłaty , nieprzekraczający danego roku kalendarzowego.

Zgodnie z treścią art.78 ust. 1 wyżej cyt. ustawy o gospodarce gruntami , właściwy organ zamierzający zaktualizowć opłatę roczną z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej powinien wypowiedzieć na piśmie wysokość dotychczasowej opłaty , do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego , przesyłając równocześnie ofertę jej nowej wysokości.Użytkownik wieczysty ,stosownie do art.78 ust.2 cytowanej wyżej ustawy, może w terminie 30 dni od dnia otrzymania wypowiedzenia , złożyć do samorządowego kolegium odwoławczego właściwego ze względu na miejsce położenia nieruchomości , wniosek o ustalenie , że aktualizacja opłaty jest niuzasadniona albo jest uzasadniona w innej wysokości.

Wskazane wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, zakresem opodatkowania obejmują odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Dostawę towarów zdefiniowano jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.Charakter oddania nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów , nie daje bowiem praw do rozporządzania gruntem jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w tym przepsie.Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów ,uznać należy,że jest ono świadczeniem usług , w rozumieniu wyżej cyt. przepisu art.8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług,o ile wykonywane jest przez podatnika podatku.W odniesieniu do organów władzy publicznej wyjaśniam, że nie uznaje się ich za podatników podatku od towarów i usług w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepiasami prawa , dla realizacji których zostały one powałane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilno-prawnych.Wynika to z treści przepsiu art.15 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług.Cyt. wyżej przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami , w związku z oddaniem gruntu w użytkowanie wieczyste , uprawniają do pobierania od użytkowników wieczystych określonych opłat (opłata pierwsza oraz opłaty roczne) .W takich przypadkach podstawę opodatkowania stanowią opłaty pobierane z tego tytułu pomniejszone o kwotę podatku , co jest równoznaczne ,że ustalone kwoty opłat za użytkowanie wieczyste są kwotami brutto, zawierającymi w sobie podatek VAT, bez względu na sposób ich skalkulowania. Stosownie do treści przepisu art.3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz.U. Nr 97,poz.1050), stanowiącego, że w cenie usługi uwzględnia się podatek od towarów i usług,jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż usług podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług. Przepis art.1 ust.2 pkt 2 wyłącza zastosowanie przedmiotowej ustawy do cen ustalanych na podstawie odrębnych ustaw , w zakresie uregulowanym w tych ustawach.Końcowo wyjaśniam ,że kwestię skalkulowania wysokości opłat za użytkowanie wieczyste regulują wskazane wyżej przepisy niepodatkowe - ustawa o gospodarce nieruchomościami oraz przepisy wydane w celu jej wykonania .

Niniejsza interpretacja :- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku jak wyżej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.,- nie jest wiążąca dla podatnika,płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie niniejsze służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w T. Lub., w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 5,00 zł. W przypadku składania zażalenia wraz z załącznikami należy ponadto dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 0,50 zł. , od każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim