Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w części związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych - Interpretacja - IBPP4/443-83/08/EJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.02.2009, sygn. IBPP4/443-83/08/EJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w części związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy R. przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2008r. (data wpływu 10 listopada 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2009r. (data wpływu 28 stycznia 2009r.) oraz z dnia 29 stycznia 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur obejmujących udokumentowanie nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. E-Urząd elektroniczny system usług publicznych w Gminie R. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur obejmujących udokumentowanie nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. E-Urząd elektroniczny system usług publicznych w Gminie R.. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 stycznia 2009r. (data wpływu 28 stycznia 2009r.) oraz z dnia 29 stycznia 2009r., będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 stycznia 2009r. znak: IBPP4/443-83/08/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina R. ze środków zakupi sprzęt komputerowy dla potrzeb Gminy.

W piśmie z dnia 29 stycznia 2009r. uzupełniającym opis stanu faktycznego Gmina wskazała, że realizuje projekt pn. E-Urząd elektroniczny system usług publicznych w Gminie R.. Źródła pochodzenia środków to : dotacja z EFRR 900.111,40 zł (85%), środki własne 158.843,19 zł (15%). Beneficjentem jest Gmina R. i posługiwać się będzie jednym wspólnym z Urzędem Gminy R. numerem NIP.W grudniu 2008r. została podpisana umowa na dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Ś. Projekt służy stworzeniu warunków do rozwoju społeczeństwa informacyjnego i zwiększenia liczby elektronicznych usług publicznych w Gminie R., poprzez wdrożenie systemu informatycznego typu e-Government (front-office), budowę zintegrowanego systemu wspomagania zarządzania w administracji publicznej (back-office), zakup sprzętu komputerowego i urządzeń peryferyjnych oraz szkolenia wdrożeniowe pracowników służb samorządowych. Wynikiem projektu będzie wzrost liczby użytkowników korzystających miesięcznie z uruchomionych usług online, wzrost liczby przedsiębiorstw i obywateli korzystających z udostępnionych rejestrów usług publicznych oraz wzrost liczby osób mających możliwość używania podpisu elektronicznego. Realizacja projektu trwa od IV kwartału 2007r. do II kwartału 2009r. produkty projektu obejmują następujące elementy:

  1. uruchomienie 5 serwerów: serwer domenowy, 3 serwery bazodanowe, serwer WEB e-URZĄD,
  2. wdrożenie 31 aplikacji,
  3. wdrożenie 12 systemów uwierzytelniania i autoryzacji,
  4. udostępnienie on-line 5 rejestrów publicznych,
  5. uruchomienie 1 systemu archiwizacji danych
  6. zakup 32 zestawów komputerowych o określonych parametrach spełniających wymagania projektu,
  7. zakup 31 urządzeń peryferyjnych,
  8. przeszkolenie 38 pracowników do obsługi informatycznych systemów wspomagania zarządzania w administracji publicznej, w zakresie obsługi e-Government oraz informatycznych systemów wspomagania zarządzania w administracji.

Na dzień złożenia wniosku beneficjent w ramach projektu zakupił i wdrożył w ramach zamówienia z wolnej ręki 3 aplikacje (podatek od nieruchomości, rolny i leśny osób fizycznych, wymiar, podatek od nieruchomości, rolny i leśny osób fizycznych, księgowość, podatek od nieruchomości, rolny i leśny osób prawnych aktualizacja z DOS do Windows), zakupił i wdrożył 3 stacje robocze oraz 1 serwer bazodanowy. Zakupiono również urządzenie do zabezpieczania sieci FORTINET FORTIGATE 60BDL oraz 30 licencji na program antywirusowy. Pozostała część oprogramowania i sprzętu zostanie zakupiona po przeprowadzeniu postępowania przetargowego. Nie przewidziano w projekcie żadnych przychodów uzyskiwanych od użytkowników powstałego elektronicznego systemu usług publicznych. Po zakończeniu projektu zakupiony sprzet i oprogramowanie dalej będzie stanowić mienie gminne i będzie służyć celom zapisanym we wniosku. Projekt realizuje zadania zawarte w Strategii Rozwoju Gminy R.: m. in. utworzenie bazy informatyczno-doradzej dla przedsiębiorstw, aktualizacja strony internetowej promującej Gminę oraz Planie Rozwoju lokalnego Gminy Radziechowy-Wieprz na lata 2004-2013; zapewnienie mieszkańcom gminy usług publicznych na odpowiednim poziomie standardów ilościowych i jakościowych. Realizowany projekt w części będzie związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych (wynajem lokali, wieczyste użytkowanie), będzie to nie więcej niż 1,9% całości projektu, a w pozostałej części nie będzie przysługiwało prawo do odliczeń. Projekt jest realizowany przez gminę w ramach zadań własnych (ustawa o samorządzie gminnym art. 7 pkt 15 utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, oraz obiektów administracyjnych). W związku z tym, że wszystkie zadania własne Wójta wykonuje się przy pomocy Urzędu Gminy. Deklaracje VAT składa Urząd Gminy. Gmina i Urząd Gminy posługuje się jednym numerem identyfikacji podatkowej. Podatek od czynności prawnych przypisanych Gminie rozlicza Urząd Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur obejmujących udokumentowanie nabycia towarów i usług jakie zostały dokonane w związku z realizacja projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku w części, gdzie będą czynności związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (wynajem lokali, użytkowanie wieczyste) na co wystawiane są faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy.

Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań własnych realizuje projekt p.n. E-URZĄD elektroniczny system usług publicznych w Gminie R.. Beneficjentem projektu jest Gmina R.. W grudniu 2008r. została podpisana umowa na dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Ś. Wynikiem projektu będzie wzrost liczby użytkowników korzystających miesięcznie z uruchomionych usług online, wzrost liczby przedsiębiorstw i obywateli korzystających z udostępnionych rejestrów usług publicznych oraz wzrost liczby osób mających możliwość używania podpisu elektronicznego Projekt realizuje zadania zawarte w Strategii Rozwoju Gminy R.: m. in. utworzenie bazy informatyczno-doradzej dla przedsiębiorstw, aktualizacja strony internetowej promującej Gminę oraz Planie Rozwoju lokalnego Gminy R. na lata 2004-2013; zapewnienie mieszkańcom gminy usług publicznych na odpowiednim poziomie standardów ilościowych i jakościowych. Realizowany projekt w części będzie związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych (wynajem lokali, wieczyste użytkowanie).

W świetle powyższego należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu pod nazwą E-URZĄD elektroniczny system usług publicznych w Gminie R. wykorzystywane są zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i czynności w związku, z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - zwolnionych od podatku VAT.

W myśl cytowanego powyżej art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi z podatku jak i opodatkowanymi zastosowanie znajdują przepisy, art. 90 i 91 ustawy o VAT, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowe zasady odliczenia częściowego, w przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, uregulowane zostały przepisami art. 90 natomiast zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Zatem w świetle powyższego oraz w oparciu o przytoczone powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca (tj. Gmina a tym samym Urząd Gminy) będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w takiej części, w jakiej zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną (wynajem lokali, wieczyste użytkowanie) zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Natomiast w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Należy podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 i 91 ustawy o VAT dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

Wnioskodawca w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego zobowiązany jest, do przyporządkowania w odpowiednich częściach podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej oraz działalności mieszanej).

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia w części związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach