
Temat interpretacji
możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na budowie systemu informacji o terenie
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 lipca 2013 r. (data wpływu 16 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z 11 października 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 11 października 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 października 2013 r. nr IBPP3/443-885/13/JP.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca Gmina wraz z innymi Gminami Powiatu B, C, D, E oraz Powiat, korzystając z uprawnień do realizowania zadań publicznych w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego realizują projekt partnerski pn. . Realizacja inwestycji jest związana z wdrożeniem systemu informatycznego wraz z założeniem zintegrowanej bazy informacji o terenie na podstawie istniejącej numerycznej mapy powiatu oraz rozproszonych informacji zawartych w różnych aplikacjach i kartotekach prowadzonych ręcznie w poszczególnych gminach i Powiecie. Przyczyni się do sprawniejszego działania administracji publicznej i wspomoże proces decyzyjny dzięki stałemu dostępowi do aktualnych i rzetelnych danych.
Gminy Powiatu i Powiat na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 6 ust.1 ustawy o samorządzie powiatowym w dniu 14 grudnia 2009 r. zawarły porozumienie dotyczące realizacji zadania publicznego w formie Umowy Partnerskiej. Z dniem 13 sierpnia 2012 r. Aneksem nr 2 do ww. porozumienia wprowadzono zmiany zasad współfinansowania projektu przez Partnerów Projektu zgodnie z którym Płatnikami i Nabywcami są bezpośrednio Partnerzy, każdy w swojej części.
W dniu 15 czerwca 2010 r. uchwałą Zarząd Województwa podjął decyzję o wyborze projektu do dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Subregionu Centralnego Działanie 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych Priorytet II. Społeczeństwo Informacyjne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 20072013.
W dniu 20 grudnia 2010 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej RPO W, a Gminą będącą Liderem projektu - beneficjentem oraz pozostałymi partnerami projektu tj. Gminą D, Gminą B, Gminą E, Gminą F oraz Powiatem, będącymi stronami umowy. Lider projektu przekazał IZ RPO W harmonogram składania wniosków o płatność na cały okres realizacji projektu, które stanowią podstawę do rozliczenia poniesionych wydatków kwalifikowanych. Zgodnie z zawartą umową 85% kosztów zostanie sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a pozostałe 15% to wkład własny wszystkich Partnerów.
W ramach realizacji projektu nabywane są następujące towary i usługi:
- system wraz z wprowadzeniem danych, wdrożeniem na stanowiskach pracy oraz przeszkoleniem pracowników odbiór w siedzibach Partnerów przy współudziale Lidera projektu;
- sprzęt teleinformatyczny wraz z konfiguracją odbiór nastąpił w siedzibach Partnerów przy współudziale Lidera projektu;
- wektoryzacja sieci uzbrojenia terenu i dróg na terenie powiatu odbiór w siedzibach Partnerów przy współudziale Lidera projektu oraz wyznaczonych osób z Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej;
- audyt zewnętrzny protokoły odbioru podpisane zostały bezpośrednio przez Partnerów i Lidera;
- działania promocyjne usługa zrealizowana etapowo. Etapy I, II i III zostały zrealizowane odpowiednio w 2010, 2011 i 2012 roku, protokoły odbioru zostały podpisane przez Lidera projektu;
- Zespół Wsparcia Projektu usługa polegająca na opracowaniu dokumentacji przetargowej oraz merytorycznym wsparciu zamawiającego podczas realizacji całości projektu. Lider projektu Gmina C dokonała odbioru dokumentacji przetargowej poprzez obustronne podpisanie protokołów zdawczo odbiorczych. Płatność za merytoryczne wsparcie realizacji projektu dokonywana była w cyklach kwartalnych (IV kw. 2010 IV kw. 2012) po zatwierdzeniu przez Zamawiającego miesięcznych raportów z wykonania zadań,
- pozyskanie danych z Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej odbiór osobisty przez każdego z Partnerów projektu.
Poza Ustawą Prawo Zamówień Publicznych, a zgodnie z Zarządzeniem Burmistrza z dnia 6 lutego 2009 r. z zasadami udzielania zamówień o szacunkowej wartości nieprzekraczającej wyrażonej w złotych polskich równowartości kwoty 14.000 Euro zlecone zostały:
- kontrola wykonania ortofotomapy powiatu,
- kontrola wykonania wektoryzacji sieci uzbrojenia terenu i dróg na terenie powiatu.
Nabyte usługi wykonywane są bezpośrednio na majątku partnerów.
Na etapie realizacji projektu nie są i nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie.
Dzięki budowanemu systemowi informacji o terenie Wnioskodawca wraz z pozostałymi Gminami Powiatu A dysponując aktualnymi i wiarygodnymi informacjami zgromadzonymi w bazie danych będzie mogła sprawniej realizować zadania własne określone w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) dotyczące m.in.:
- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
- gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
- zieleni gminnej i zadrzewień,
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
- promocji gminy.
Powiat będzie mógł sprawniej realizować zadania własne określone w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) dotyczące m.in.:
- geodezji, kartografii i katastru,
- gospodarki nieruchomościami,
- administracji architektoniczno-budowlanej,
- gospodarki wodnej,
- ochrony środowiska i przyrody,
- rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,
- transportu zbiorowego i dróg publicznych,
- kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
- promocji powiatu.
Nabyte usługi zostaną bezpośrednio wykonane na majątku Wnioskodawcy oraz partnerów projektu.
System związany będzie z wykonywaniem następujących czynności:
- wydawanie zaświadczeń o nadaniu numeru adresowego (nie podlega opodatkowaniu),
- wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i lokalizacji inwestycji celu publicznego (nie podlega opodatkowaniu),
- wydawanie wypisów i Wsów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (nie podlega opodatkowaniu),
- wydawanie decyzji dot. zjazdów z dróg gminnych/powiatowych (nie podlega opodatkowaniu),
- zawieranie umów dot. zjazdów z dróg gminnych/powiatowych (nie podlega opodatkowaniu),
- wydawanie decyzji na umieszczenie urządzenia w pasie drogowym (nie podlega opodatkowaniu),
- zawieranie umów na umieszczenie urządzenia w pasie drogowym (nie podlega opodatkowaniu),
- wydawanie decyzji na zajęcie pasa drogowego (nie podlega opodatkowaniu),
- wydawanie pozwoleń wodno-prawnych (nie podlega opodatkowaniu),
- wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (nie podlega opodatkowaniu),
- wydawanie decyzji dot. usuwania drzew i krzewów (nie podlega opodatkowaniu),
- wydawanie pozwoleń na wytwarzanie, odzysk, unieszkodliwienie, transport i zbieranie odpadów innych niż komunalne (nie podlega opodatkowaniu),
- wydawanie decyzji zastępczego wykonania wywozu odpadów (nie podlega opodatkowaniu),
- wydawanie decyzji nakazujących przyłączenie do kanalizacji (nie podlega opodatkowaniu),
- wydawanie pozwoleń na budowę/rozbiórkę (nie podlega opodatkowaniu),
- wydawanie pozwoleń na użytkowanie obiektów budowlanych (nie podlega opodatkowaniu),
- zawieranie umów użyczenia (nie podlega opodatkowaniu),
- zawieranie umów wieczystego użytkowania (opodatkowane),
- zawieranie umów dzierżawy, użytkowania, najmu (opodatkowane),
- zawieranie umów lokali mieszkaniowych, użytkowych (nie podlega opodatkowaniu).
System będzie dostępny
nieodpłatnie w trybie publicznym dla każdego, kto będzie potrzebował
danych ze zintegrowanej bazy informacji o terenie, z uwzględnieniem
ograniczeń wynikających z obowiązku ochrony danych osobowych. Dostęp do
danych odbywać się będzie poprzez moduł informacji o terenie
umieszczony na stronach internetowych poszczególnych gmin powiatu.W
zakresie niezbędnym do realizacji zadań własnych poszczególnych
gmin/powiatu, nieodpłatnie z systemu korzystać będą pracownicy
poszczególnych jednostek samorządów terytorialnych z terenu powiatu. W
ramach realizacji projektu nie przewiduje się generowania jakichkolwiek
dodatkowych przychodów. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną
będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności
opodatkowanych. Na etapie tworzenia projektu nie będą świadczone usługi
za wynagrodzeniem wszystkie informacje i dane będą umieszczane i
udostępniane bezpłatnie.Wnioskodawca nie będzie w żadnym zakresie
wykorzystywać budowanego systemu elektronicznego do obsługiwania
czynności o charakterze cywilnoprawnym. Czynności dotyczące pobierania
opłat z tyt. użytkowania, najmu, dzierżaw, wieczystego użytkowania są
realizowane z wykorzystaniem oprogramowania firmy zakupionego przez
Gminę, które nie jest związane z realizacją przedmiotowego
projektu.Ogólne dane dotyczące użytkowania, najmu, dzierżaw,
wieczystego użytkowania oraz najmu lokali użytkowych będą jedynie
zaczytywane z posiadanego przez Wnioskodawcę specjalistycznego
oprogramowania do budowanego systemu w celu poglądowym dla innych
użytkowników lub mieszkańców. Gmina W posiada również specjalistyczne
oprogramowanie do wykonywania czynności związanych z zawieraniem umów
najmu lokali użytkowych. Do naliczania należności oraz wydruku faktur
nie będą wykorzystywane moduły budowanego systemu informacji o terenie.
Do pełnienia roli Lidera projektu zostaje umocowana
zapisami w umowie partnerskiej zgodnej z wytycznymi instytucji
Zarządzającej RPO W dotyczącymi realizacji projektu przez kilka
podmiotów, Gmina, która reprezentuje wszystkich partnerów i odpowiada
za:
- koordynację całości projektu,
- przygotowanie wniosku aplikacyjnego,
- złożenie wniosku o dofinansowanie do Instytucji Zarządzającej RPO W,
- podpisanie w imieniu wszystkich partnerów umowy o dofinansowanie projektu z Instytucją Zarządzającą RPO W,
- przeprowadzanie procedur przetargowych oraz podpisywanie umów z wykonawcami,
- składanie wniosków o płatność oraz terminowe rozliczenie całości projektu,
- promocję projektu oraz właściwą archiwizację dokumentów.
Partycypacja w kosztach projektu odbywa się wg następujących zasad:
- Udział w
wysokości 1/6 dla każdego z Partnerów na zadania:
- opracowanie Studium Wykonalności,
- opracowanie dokumentacji przetargowej,
- prace Zespołu Wsparcia,
- przeprowadzenie audytu i kontroli,
- działania promocyjne,
- zakup aplikacji serwer GIS,
- opracowanie modułów tematycznych,
- system zarządzania treścią CMS.
- Udział w kosztach wynikający z powierzchni terytorialnej
gmin (D 7,18%, C 28,32%, E 5,53%, B 29,96%, F 12,34%, Powiat A 16,67%)
na zadania:
- wykonanie zdjęć lotniczych oraz opracowanie cyfrowej ortofotomapy terenu powiatu,
- kontrola i nadzór prac geodezyjnych związanych z wykonaniem zdjęć lotniczych oraz opracowaniem cyfrowej ortofotomapy dla terenu powiatu,
- wektoryzacja i obiektowanie sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych oraz elektroenergetycznych na terenie gmin powiatu (z uwzględnieniem zwektoryzowanych dużych odcinków sieci po uzgodnieniu z Powiatowym Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej,
- wektoryzacja i obiektowanie dróg na terenie powiatu (z uwzględnieniem zwektoryzowanych dużych odcinków dróg po uzgodnieniu z Powiatowym Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej).
- Udział w kosztach wynikający z
nakładów pracy przy pozyskaniu danych oraz wdrożeniu poszczególnych
modułów (D 22,12%, C 23,62%, E 10,81 %, B 17,30%, F 10,72%, Powiat A
15,43%) w tym:
- Ewidencja nieruchomości gminy/powiatu (Mienie gminy i powiatu),
- Ewidencja nieruchomości Skarbu Państwa (Mienie skarbu państwa),
- Powierzchnia ziemi grunt,
- Numeracja porządkowa nieruchomości baza adresowa,
- Podatek od nieruchomości, podatki rolny i leśny,
- Ład przestrzenny,
- Sieć drogowa,
- Sieć hydrograficzna,
- Ochrona środowiska,
- Ochrona przyrody i krajobrazu,
- Ochrona dziedzictwa kulturowego i zabytków,
- Odpady oraz czystość i porządek w gminach,
- Sieć wodociągowa i kanalizacyjna, elektroenergetyczna oraz ciepłownicza,
- Tereny górnicze,
- Usługi komunalne,
- Ewidencja zgłoszeń, wniosków i pozwoleń na budowę (Administracja budowlana).
- Udział w kosztach
wynikający z ilości stanowisk obsługujących system informacji o terenie
w siedzibie każdego z Partnerów na zadania:
- integracja systemów obiegu dokumentów w zakresie korespondencji związanej z informacją o terenie (D 14,09%, C 19,93%, E 14,09%, B 17,53%, F 9,62%, Powiat A 24,74%),
- szkolenia dla pracowników użytkowników w zakresie budowy systemu informacji o terenie i integracji systemów obiegu dokumentów (D 14,09%, C 19,93%, E 14,09%, B 17,53%, F 9,62%, Powiat A 24,74%),
- szkolenia dla pracowników - informatyków (D (2os.) 16,67%, C (2os.) 16,67%, E (2os.) 16,67%, B (2os.) 16,67%, F (1 os.) 8,32%, Powiat A (3os.) 25%).
Ze względu na złożoność i specyfikę projektu koordynuje go Lider a partnerzy projektu wyznaczają po dwie osoby, które koordynują prace w danej jednostce samorządu terytorialnego.
Następujące zadania:
- opracowanie ortofotomapy,
- opracowanie Studium Wykonalności,
- działania promocyjne,
- konsultacje techniczne,
- prace Zespołu Wsparcia Projektu do II kwartału 2012 r. włącznie;
zrealizowane w ramach projektu, do momentu wprowadzenia zmian Aneksem nr 2 z dnia 13 sierpnia 2012 r. do Umowy Partnerskiej, zostały rozliczone w następujący sposób: Nabywcą i Płatnikiem był Lider projektu, który składał wniosek o płatność zgodnie z harmonogramem ustalonym z Instytucją Zarządzającą RPO W. Wkład własny w wysokości nie mniejszej niż 15% wartości realizowanego projektu Gmina W wraz z innymi Partnerami przekazywała w ramach dotacji celowej na utworzony i wyodrębniony dla każdego z nich rachunek bankowy Urzędu Miasta.
Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych były przekazywane na wyodrębniony rachunek bankowy Lidera - beneficjenta, który wydatkował z własnych środków 85% wartości poszczególnych faktur.
Powyższa sytuacja została opisana we wniosku z dnia 12 grudnia 2011 r. odpowiedź z dnia 2 marca 2012 r.(nr IBPP4/443-1865-118/JP).
Obecnie, zgodnie z zapisami Aneksu nr 2 do umowy Partnerskiej, towary i usługi w ramach realizacji projektu trafiają bezpośrednio do Partnerów projektu, protokoły odbioru towarów i usług podpisują poszczególni Partnerzy, w tym Wnioskodawca, a wszystkie nabyte usługi zostają wykonane bezpośrednio na ich majątku.
Wnioskodawca wraz z innymi Partnerami oraz Lider projektu zabezpieczają środki na całość realizacji projektu w części przypadającej na każdego z nich, zgodnie z zawartą Umową Partnerską. Faktury wystawiane są na poszczególnych Partnerów, którzy dokonują ich płatności. Kopie faktur są przekazywane Liderowi projektu w celu przygotowania zbiorczego wniosku o płatność.
Na zadania, w których udział każdego Partnera zgodnie z Umową Partnerską wynosi 1/6 wielkości, wystawiana jest jedna faktura wskazująca jako nabywców wszystkich Partnerów. Oryginał ww. faktury otrzymuje Lider projektu, natomiast Wnioskodawca otrzymuje odpis faktury sporządzony przez jej wystawcę. Płatność dokonywana jest przez każdego Partnera, w tym Wnioskodawcę, zgodnie z zapisanym udziałem i przekazywana na konto wystawcy faktury.
Lider może występować do IZ RPO W o środki z Unii Europejskiej w formie zaliczki lub refundacji. Otrzymane fundusze przekazuje poszczególnym Partnerom na wyodrębnione rachunki bankowe, zgodnie z wysokością udziałów.
Produkty powstałe w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i będą własnością Partnerów, w tym Wnioskodawcy.
Pismem z dnia 11 października 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego wskazując, że towary i usługi, których nabywcą będzie Wnioskodawca Partner projektu nie zostaną wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych generujących po jej stronie podatek należny. Złożony wniosek dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych wyłącznie przez Wnioskodawcę i towarów i usług nabywanych przez wszystkich Partnerów projektu, zarówno na podstawie faktur wystawionych wyłącznie na Wnioskodawcę jak i na podstawie faktur wystawionych na rzecz wszystkich partnerów projektu, w tym Wnioskodawcę, jako nabywców łącznie (w wysokości odpowiadającej udziałowi Wnioskodawcy w poniesionych kosztach).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca na przykładzie przedstawionego stanu faktycznego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust.4.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Gmina F) wraz z pięcioma partnerami będzie realizował projekt pn. . Liderem projektu będzie Gmina C. System będzie dostępny nieodpłatnie w trybie publicznym dla każdego, kto będzie potrzebował danych ze zintegrowanej bazy informacji o terenie. Dostęp do danych odbywać się będzie poprzez moduł informacji o terenie umieszczony na stronach internetowych poszczególnych gmin powiatu.
W zakresie niezbędnym do realizacji zadań własnych poszczególnych gmin/powiatu, nieodpłatnie z systemu korzystać będą pracownicy poszczególnych jednostek samorządów terytorialnych z terenu powiatu. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Wnioskodawca nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywać budowanego systemu elektronicznego do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym. Czynności dotyczące pobierania opłat z tyt. użytkowania, najmu, dzierżaw, wieczystego użytkowania są realizowane z wykorzystaniem oprogramowania firmy sp. z o.o. zakupionego przez Wnioskodawcę, które nie jest związane z realizacją przedmiotowego projektu. Ogólne dane dotyczące użytkowania, najmu, dzierżaw, wieczystego użytkowania oraz najmu lokali użytkowych będą jedynie zaczytywane z posiadanego przez Wnioskodawcę specjalistycznego oprogramowania do budowanego systemu w celu poglądowym dla innych użytkowników lub mieszkańców. Wnioskodawca posiada również specjalistyczne oprogramowanie do wykonywania czynności związanych z zawieraniem umów najmu lokali użytkowych. Do naliczania należności oraz wydruku faktur nie będą wykorzystywane moduły budowanego systemu informacji o terenie.
Towary i usługi w ramach realizacji projektu trafiają bezpośrednio do partnerów projektu, protokoły odbioru towarów i usług podpisują poszczególni partnerzy, w tym Wnioskodawca, a wszystkie nabyte usługi zostają wykonane bezpośrednio na ich majątku
Wnioskodawca wraz z innymi partnerami oraz lider projektu zabezpieczają środki na całość realizacji projektu w części przypadającej na każdego z nich, zgodnie z zawartą Umową Partnerską.
Faktury wystawiane są na poszczególnych partnerów, którzy dokonują ich płatności. Kopie faktur są przekazywane liderowi projektu w celu przygotowania zbiorczego wniosku o płatność.
Na zadania, w których udział każdego partnera zgodnie z Umową Partnerską wynosi 1/6 wielkości, wystawiana jest jedna faktura wskazująca jako nabywców wszystkich partnerów. Oryginał ww. faktury otrzymuje lider projektu, natomiast Wnioskodawca otrzymuje odpis faktury sporządzony przez jej wystawcę. Płatność dokonywana jest przez każdego partnera, w tym Wnioskodawcę, zgodnie z zapisanym udziałem i przekazywana na konto wystawcy faktury.
Produkty powstałe w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i będą własnością partnerów, w tym Wnioskodawcy.
Towary i usługi, których nabywcą będzie Wnioskodawca partner projektu nie zostaną wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych generujących po jej stronie podatek należny.
W tak przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych przez Wnioskodawcę zarówno na podstawie faktur wystawionych na Wnioskodawcę jako wyłącznego nabywcę jak i na podstawie faktur wystawionych na rzecz wszystkich partnerów projektu, w tym Wnioskodawcę, jako nabywców łącznie (w wysokości odpowiadającej udziałowi Wnioskodawcy w poniesionych kosztach).
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w odniesieniu do towarów i usług nabywanych przez Wnioskodawcę na podstawie faktur wystawionych indywidualnie dla Wnioskodawcy jako wyłącznego nabywcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na brak związku dokonanych nabyć z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca w treści wniosku jednoznacznie wskazał, że towary i usługi, których nabywcą będzie Wnioskodawca partner projektu nie zostaną wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych generujących po jej stronie podatek należny.
Natomiast w odniesieniu do towarów i usług nabywanych na podstawie faktur wystawionych na rzecz wszystkich partnerów projektu, w tym na Wnioskodawcę, jako nabywców łącznie, stwierdzić należy, że dokonany w ten sposób zakup stanowi współwłasność łączną wszystkich nabywców, w tym Wnioskodawcy. Zgodnie z Umową Partnerską udział każdego partnera wynosi 1/6 wielkości. Oryginał faktury otrzymuje lider projektu, natomiast partnerzy otrzymują odpis faktury sporządzony przez jej wystawcę. Zatem stwierdzić należy, że ewentualne prawo do odliczenia może przysługiwać Wnioskodawcy w wysokości odpowiadającej udziałowi w realizowanym wspólnie zadaniu (tj. w 1/6).
Ponieważ jednak jak wskazano wyżej, produkty powstałe w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT a towary i usługi, których nabywcą będzie Wnioskodawca partner projektu nie zostaną wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych generujących po jej stronie podatek należny, Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych na rzecz wszystkich partnerów projektu jako nabywców łącznie.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego zarówno w fakturach dokumentujących nabywane przez Wnioskodawcę (tj. Gminę F) towary i usługi jak i w fakturach wystawionych na rzecz wszystkich partnerów projektu, w tym także na Wnioskodawcę brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.
W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. , należało uznać za prawidłowe.
Tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14 b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
