
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11.07.2005r. znak FR/615/2005, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej właściwego dokumentowania premii pieniężnej, jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 lipca 2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.
W celu intensyfikacji sprzedaży Spółka zawiera umowy, z których wynika, że:
- za złożenie zamówienia na dostawę określonej ilości towarów, dostawca wypłaci odbiorcy premię pieniężną (pod warunkiem, że dostawa zostanie zrealizowana),
- wypłata premii nastąpi po wystawieniu przez nabywcę "usługowej" faktury VAT, do której powinno być dołączone zestawienie faktur sprzedaży zawierające informację dotyczące nr faktur sprzedaży, daty sprzedaży, wartości netto, brutto i podatku VAT określonych na fakturach, daty zapłaty za dostawę.
Czy w powyższych okolicznościach Spółka może odliczyć podatek z wystawionej przez nabywcę faktury "usługowej"? Czy może należy zmienić umowę wprowadzając zmiany polegające na tym, że sprzedający udzieli nabywcy rabatu, czego konsekwencją będzie obowiązek wystawienia przez sprzedającego faktury korygującej do faktur sprzedaży?
Zdaniem Spółki ma ona prawo odliczyć podatek naliczony z wystawionych przez nabywcę faktur usługowych, gdyż zgodnie z ogólnie przyjętym stanowiskiem organów podatkowych nabywca świadczy na rzecz sprzedawcy usługę zakupu towarów w określonej ilości. Faktury zatem dokumentują czynności faktycznie wykonane i podlegające opodatkowaniu zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przejście na system faktur korygujących wymagałoby wprowadzenia zmian do umowy.
Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.
Skutki podatkowe w podatku od towarów i usług, dotyczące wypłacania określonych kwot pieniężnych nabywcom towarów, uzależnione są od wielu czynników. Najistotniejszymi z nich to faktyczny powód wypłaty kwot pieniężnych oraz związek dokonanych wypłat z konkretnymi dostawami lub wszystkimi dostawami w danym okresie.
Premia pieniężna stanowi formę rabatu obniżającego kwotę należną z tytułu sprzedaży towarów, jeżeli można ją przyporządkować do konkretnej transakcji sprzedaży, tj. pośrednio obniża cenę konkretnego towaru. Wówczas, zastosowanie znajduje art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, oraz przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których mają zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 95, poz. 798).
Natomiast w przypadku, gdy premia pieniężna nie jest świadczeniem powiązanym z konkretną transakcją, a przyznawana jest kontrahentowi za spełnienie określonych warunków (zachowań), wówczas premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług. Stosownie bowiem do art. 8 ust. 1 ustawy przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W tym przypadku kontrahent otrzymujący premię (świadczący usługę) zobowiązany jest do wystawienia na rzecz wypłacającego premię, faktury VAT dokumentującej świadczoną usługę.
Czyli o tym, czy kupujący, zobowiązując się do dokonywania zakupów w określonej ilości i na określonych zasadach, świadczy usługę na rzecz sprzedającego, decyduje brak możliwości powiązania otrzymanego wynagrodzenia z konkretnymi dostawami. Jeżeli przyznana premia jest związana ogólnie z pewnym zachowaniem kupującego, to występuje wtedy usługa, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przeciwnym wypadku nie dochodzi do jakiegokolwiek świadczenia ze strony kupującego na rzecz sprzedawcy.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wypłacane przez Spółkę kwoty pieniężne są związane z konkretnymi dostawami (do faktury usługowej kupujący dołącza zestawienia faktur dokumentujących nabycie towaru, wraz z informacją o zapłacie). Dochodzi zatem do zmniejszenia obrotu (obniżenia kwoty należnej z tytułu sprzedaży), o jakim mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Oznacza to, iż pomimo odmiennego zapisu w zawartej umowie to właśnie na sprzedawcy ciąży obowiązek udokumentowania przyznanej premii poprzez wystawienie faktury korygującej. U kupującego nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu wywiązania się przez niego z przyjętego zobowiązania (brak usługi).
Wynika z tego, że zawarta umowa jest sprzeczna w swych postanowieniach: z jednej strony uzależnia wysokość wypłacanej premii pieniężnej od zrealizowania konkretnych dostaw, z drugiej - przerzuca na kupującego obowiązek dokumentowania tego faktu jako należności z tytułu wykonanej na rzecz sprzedawcy usługi "zakupowej".
W tej sytuacji, jeżeli to kupujący opodatkowuje wykonaną usługę i wystawia faktury VAT, Spółka nie zachowuje prawa do odliczenia tego podatku. Znajduje tu bowiem zastosowanie przepis art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy, w myśl którego nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące i dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.
Wobec powyższego stanowisko Spółki w sprawie należało uznać za nieprawidłowe.
