
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Trzebnicy stwierdza, że stanowisko Podatnika - przedstawione we wniosku z dnia 06.09.2005 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działki oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako zieleń urządzona jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 06.09.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Trzebnicy wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina zamierza sprzedać działkę znajdującą się w gminnym zasobie nieruchomości, która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego została oznaczona symbolem 25 ZP ? zieleń urządzona. Zdaniem Gminy z uwagi na fakt, iż przedmiotowa działka występuje na obszarze, na którym obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, to jedynie jego zapisy przesądzają o możliwości zagospodarowania działki. Dlatego też zapis mówiący o przeznaczeniu działki pod zieleń urządzoną wyklucza inne zainwestowanie i w związku z tym nie może być traktowana jako teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę. Według Strony sprzedawana działka nie posiada - i w dniu ewentualnej sprzedaży ? nie będzie posiadać statusu działki budowlanej. Wątpliwości budzi jednak informacja zawarta w wypisie z rejestru gruntów, który określa przedmiotową nieruchomość jako zurbanizowane tereny niezabudowane o symbolu Bp. Gmina powołuje przepis § 68 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 38), który precyzuje, iż zurbanizowane tereny niezabudowane, oznaczone symbolem ? BP należą do grupy gruntów zabudowanych i zurbanizowanych natomiast nie należą do użytków rolnych.
W oparciu o przedstawione argumenty Gmina uważa, iż w momencie sprzedaży przedmiotowa transakcja nie powinna być obłożona podatkiem VAT.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Trzebnicy oceniając stanowisko informuje, iż jest ono prawidłowe.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W myśl art. 2 pkt 6 powołanej ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Z powyższego wynika, że zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje również odpłatną dostawę gruntów. Stawka podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy wynosi 22%. Natomiast w art. 43 ustawy zawarto katalog czynności, których dokonanie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Zatem opodatkowaniu podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, nieprzeznaczonych pod zabudowę korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Podkreślenia wymaga fakt, iż ustawodawca zwalniając z podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych nie przeznaczonych pod zabudowę, a więc dostawę tylko określonego rodzaju gruntów, nie sprecyzował w ustawie, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przedmiotowy rodzaj gruntu.
Zgodnie z regulacją zawartą w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27.03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Art. 4 ust. 2 cyt. ustawy stanowi, iż w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania warunków zabudowy następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Zatem z powołanych przepisów należy wywieść, iż przy sprzedaży gruntu niezabudowanego rozstrzygnięcia w przypadku wątpliwości, co do budowlanego charakteru gruntu, poszukiwać należy w uregulowaniach zawartych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego decyduje o kwalifikacji gruntu.
Jeśli w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego grunt jest terenem budowlanym lub przeznaczonym pod zabudowę i taka klasyfikacja wynika z prowadzonych ewidencji lub ksiąg wieczystych, wtedy sprzedaż takiego gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem stawki podstawowej, tj. 22%. W przypadku innego przeznaczenia określonego w planie dla gruntu będącego przedmiotem transakcji, dostawa tego gruntu będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Gminę wynika, iż działka wskazana w zapytaniu została objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, uchwalonym przez Radę Miejską uchwałą Nr XXI/246/04 z dnia 30.09.2004 r.
W świetle jego zapisów teren oznaczony symbolem 25 ZP został przeznaczony pod zieleń urządzoną, na którym należy przewidzieć zieleń niską (np. krzewy, żywopłoty, kwietniki itp.) oraz zieleń wysoką o funkcji krajobrazowej (w formie pojedynczych drzew).
Powyższe pozwala przyjąć, iż dokonanie sprzedaży przedmiotowej działki, zakwalifikowanej jako zieleń urządzona, przy braku możliwości przeznaczenia jej pod zabudowę, będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku VAT.
W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Trzebnicy stanowisko zaprezentowane przez Gminę jest prawidłowe. Jednocześnie zauważa się, iż aby zastosować dla danej dostawy gruntu prawidłową stawkę podatku od towarów i usług, należy mieć na względzie charakter danego gruntu w dacie dokonania jego dostawy.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, według stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku oraz w dniu wydania postanowienia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.
