
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a par. 1 i par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, iż stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku nr MGR 72212-1/7/03/BJ z dnia 07.02.2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 09.02.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 09.02.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek Urzędu Miejskiego w "X" o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem nr MGR 72212-1/7/03/BJ z dnia 02.03.2005 r. (04.03.2005 r. data wpływu do tut. organu podatkowego).
Jak stanowi art. 14a par. 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a par. 4 cytowanej wyżej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w par. 1, następuje w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie.
Osoba fizyczna zwróciła się do Urzędu Miasta Wydziału Mienia Gminnego i Rolnictwa z wnioskiem o ustanowienie służebności drogowej na nieruchomości stanowiącej własność Gminy, ponieważ nieruchomość wnioskodawcy nie posiada bezpośredniego dostępu do drogi publicznej i właściciel jest zmuszony w tym celu korzystać z przejazdu i przechodu po nieruchomości gminnej. Wobec powyższego zaistniała konieczność uregulowania powyższego stanu poprzez ustanowienie na nieruchomości gminnej służebności drogowej w celu zapewnienia nieruchomości wnioskodawcy dostępu do drogi publicznej. W omawianym przypadku Gmina "X"obciąży swoją nieruchomość nieodpłatną służebnością przejazdu i przechodu na rzecz każdoczesnych właścicieli nieruchomości stanowiącej obecnie własność wnioskodawcy. Ponadto Podatnik wyjaśnia, iż nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, oraz iż ustanowienie ww. nieodpłatnej służebności nastąpi na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej w formie aktu notarialnego pomiędzy Gminą, a wnioskodawcą.Zdaniem Podatnika ustanowienie ww. nieodpłatnej służebności drogowej będzie realizowane pod tytułem nieodpłatnym w związku z tym nie powinno podlegać VAT.
Ocena prawna :
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z 2004 r. z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej ""podatkiem" podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ponadto zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.Zatem w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze świadczeniem usługi polegającej na tolerowaniu czynności w postaci ustanowienia służebności drogowej realizowanej pod tytułem nieodpłatnym.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy o podatku VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.
Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatnego świadczenia usług ma miejsce tylko wówczas, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych ze świadczeniem tych usług tj. w przedmiotowej sprawie usługi ustanowienia służebności drogowej.Reasumując w świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego tut. organ podatkowy podziela stanowisko przedstawione we wniosku, iż w sytuacji gdy ustanowienie ww. nieodpłatnej służebności drogi będzie realizowane pod tytułem nieodpłatnym, jak również biorąc pod uwagę fakt, iż Podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami - to ustanowienie służebności drogi nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT dotyczący tej usługi.
Zgodnie z art. 14a par. 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.W przypadku zmiany przepisów interpretacja stanie się nieaktualna.
Zgodnie z art. 14b par. 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
