Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 8 ust. 1, art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz... - Interpretacja - PP/448/15/1/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.03.2005, sygn. PP/448/15/1/05, Urząd Skarbowy w Jaśle

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 8 ust. 1, art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) oraz art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. , Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.02.2005r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku własne stanowisko w sprawie jest nieprawidłowe.

W dniu 24.02.2005r. wystąpiono do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej, przedstawiając następujący stan faktyczny: W latach 1994-1997 zawarto umowy notarialne dot. oddania gruntów w wieczyste użytkowanie oraz nieodpłatnego przeniesienia własności budynków i budowli znajdujących się na oddawanych gruntach, będących własnością Gminy. Użytkownikom wieczystym naliczone zostały opłaty roczne z tytułu wieczystego użytkowania gruntów. Opłaty te zostały naliczone od wartości gruntów i są płatne w terminie do 31 marca każdego roku. Pytanie podatnika brzmi: czy - w związku z ustawą z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług , od ustalonej już opłaty rocznej należy doliczyć podatek VAT , czy jest on zawarty w ustalonej opłacie rocznej. Zdaniem podatnika, należy do ustalonych opłat doliczyć podatek VAT , gdyż w przeciwnym razie zostałby pomniejszony dochód Gminy .

Na podstawie wyżej opisanego, przyjętego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle ocenia powyższe stanowisko jako nieprawidłowe na podstawie następujących przepisów prawa: Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r. ood towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Prawo użytkowania wieczystego jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostały zasadniczo w przepisach kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 ze zm.). Zgodnie z art. 232 kodeksu cywilnego, grunty stanowiące własność Skarbu Państwa, a położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza tymi granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowiące własność gmin lub związków, mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów zawartej w art. 7 ustawy o VAT, nie daje, bowiem praw do rozporządzania gruntem jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w przepisie. Według art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7. Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. Od 1.05.2004 r., prawo wieczystego użytkowania gruntu jest innym niż własność prawem rzeczowym oraz niewątpliwie wartością niematerialną i prawną, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem przedmiotowe opłaty, których termin płatności przypada po 1.05.2004 r. podlegają regulacjom ustawy o podatku VAT i zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. stosuje się stawkę VAT 22 %. Ustawodawca nie określił dla tej czynności obniżonej stawki VAT, ani też nie przewidział zwolnienia z opodatkowania tego typu usług. Obowiązek podatkowy w przypadku oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych rat pobieranych z tego tytułu, o czym stanowił § 3a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Informuje się ponadto, iż zgodnie z § 1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.01.2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 17, poz. 150) z dniem 14.02.2005 r. ww. § 3a został uchylony. W związku z powyższym obowiązek podatkowy dotyczący opłat z tytułu prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych powstaje na zasadach określonych w art. 19 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast zgodnie z § 1 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11.10.2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowe przeznaczone na cele rolnicze. Zatem z dniem wejścia w życie przedmiotowego rozporządzenia również i opłaty roczne w przypadku oddania w wieczyste użytkowanie gruntów przeznaczonych na cele rolnicze będą zwolnione. Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. W przypadku użytkowania wieczystego podstawę opodatkowania stanowią opłaty pobierane z tego tytułu , pomniejszone o kwotę podatku , co oznacza , że kwota ustalonej opłaty za wieczyste użytkowanie jest kwotą brutto (tzn. z podatkiem VAT) bez względu na sposób jej skalkulowania. Ponadto, biorąc pod uwagę treść ww. art. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy organ władzy publicznej realizujący swoje zadania przez powołaną jednostkę budżetową, wykonuje odpłatnie czynność polegającą na pobieraniu opłat rocznych za oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa, dokonuje transakcji, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem stanowią czynności o charakterze cywilnoprawnym tzn. są realizowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i mieszczą się w pojęciu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak więc wynika z powyższego, organy władzy publicznej oraz urzędy je obsługujące są podatnikami VAT jedynie w zakresie wszelkich czynności które mają charakter cywilnoprawny, będą to wszelkie realizowane przez te organy czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej. W tym tylko, bowiem zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej. W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaśle w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Jaśle