POSTANOWIENIE - Interpretacja - D2-443/18/06

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.05.2006, sygn. D2-443/18/06, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.03.2006 r. wpłynął wniosek Stowarzyszenia ..... o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

"Jesteśmy stowarzyszeniem, prowadzącym oprócz działalności statutowej działalność gospodarczą polegającą na wydawaniu czasopisma propagującego nasze cele statutowe. Czasopisma nie wydajemy regularnie za każdy miesiąc, w związku z tym egzemplarz dwumiesięczny liczony jest jako podwójny, chociaż ilość stron nie odpowiada podwójnej liczbie. Cena egzemplarza jednomiesięcznego wynosi 2,50 zł., natomiast egzemplarza dwumiesięcznego wynosi 5,00 zł. Wypracowane zyski w całości przeznaczamy na cele statutowe. Jesteśmy podatnikami podatku VAT.

Sprzedajemy tylko część egzemplarzy czasopisma: część w prenumeracie, część bezpośrednio, pozostałe zaś, nie sprzedane egzemplarze przeznaczamy do nieodpłatnego rozdawnictwa, traktując je - z uwagi na cenę jednostkową - jako prezenty o małej wartości. Ponieważ prowadzenie ewidencji potencjalnych odbiorców nie jest możliwe, stosujemy się do art. 7 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT. W zakresie ilości sprzedawanych czasopism podatek naliczony odliczamy wyłącznie od sztuk sprzedanych, od rozdawnictwa podatku naliczonego nie odliczamy.

Jednak niekiedy otrzymujemy zamówienia do naszego czasopisma na zamieszczanie reklam, również w postaci ulotek informacyjnych."

i przedstawiono pytanie:

"Czy od podatku VAT należnego od sprzedaży czasopism w danym miesiącu podczas kiedy zamieszczone były w nich reklamy, możemy w całości odliczyć VAT naliczony wykazany w fakturach otrzymanych za usługę druku czasopisma. (Wówczas podatek naliczony byłby odliczony zarówno od sprzedaży czasopism jak i rozdawnictwa).
W przypadku kiedy w danym miesiącu nie wystąpi sprzedaż czasopism, a jedynie wystawiamy faktury na sprzedaż zamieszczonych w nich reklam, przy czym cały nakład zostanie wyłożony do bezpłatnego rozdania - przysługuje odliczenie VAT naliczonego od całości nakładu?"

i zajęto następujące stanowisko:

"Ustawa nie wskazuje precyzyjnie przepisu, który moglibyśmy zastosować w przypadku wystąpienia przytoczonych okoliczności. Nasze stanowisko w tej kwestii jest takie, iż w przypadkach, które przedstawiliśmy, jesteśmy uprawnieni do odliczania podatku naliczonego wykazanego w fakturach otrzymanych za druk całego nakładu.
Twierdzimy tak, ponieważ sprzedane reklamy, bądź ulotki informacyjne są zamieszczone we wszystkich wydrukowanych egzemplarzach zarówno tych sprzedanych jak i oddanych do nieodpłatnego rozdania. Dlatego nasze stanowisko jest twierdzące."

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy odpłatną dostawą towarów jest również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w szczególności:
1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub w części.
Stosownie do art. 7 ust. 3 powołanej wyżej ustawy przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
Przez prezenty o małej wartości zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,
2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7.

W związku z wyżej powołanymi przepisami należy stwierdzić, iż w przypadku nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem wymienionych towarów.

Mając na uwadze przedstawiony przez Stronę stan faktyczny należy stwierdzić, iż przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek przekazywanych nieodpłatnie na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

POUCZENIE

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie