
Temat interpretacji
Odpowiadając na zapytanie z dnia 26.08.2004 r. w sprawie opodatkowana podatkiem od towarów i usług otrzymywanych dotacji, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 z późn. zm.) wyjaśnia, co następuje.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona otrzymuje dotacje z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości lub z Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej na podstawie umów o udzieleniu wsparcia na koszty operacyjne związane z wdrożeniem w woj. warmińsko-mazurskim programów
pomocowych PHARE 2000, PHARE 2001, PHARE 2002 itp.. Agencja pełni w województwie warmińsko-mazurskim rolę Regionalnej Instytucji Finansującej (RIF). Powyższe wynika z umów ramowych zawartych z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Zadaniem RIF jest zarządzanie i administrowanie instrumentami wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw. Na realizację tych zadań Strona otrzymuje dotację celową. Dotacja jest przeznaczona na pokrycie wydatków RIF w części związanej z realizacją zadań określonych w umowie, a w szczególności na wynagrodzenia osób zatrudnionych przy realizacji zadań, podróże służbowe, zakup sprzętu i wyposażenia biurowego, oprogramowania, zakup usług transportowych, telekomunikacyjnych, najem i eksploatację pomieszczeń, druk materiałów i publikacji, działania promocyjne i informacyjne.
Do zapytania Strona dołączyła kserokopie 3 umów. Z umów tych wynika, iż Agencja w ramach uzyskanych dotacji wykonuje zadania polegające na:
- administrowaniu krajowymi instrumentami wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw tj. m.in. na promowaniu i udzielaniu informacji dotyczących programów dotacji wobec sektora MSP zainteresowanym przedsiębiorstwom, instytucjom, organizacjom, osobom i mediom, rejestracja i obsługa wniosków o udzielenie dotacji, nadzorowanie realizacji umów o udzielenie dotacji, przygotowywanie sprawozdań z administrowania programami dotacji dia Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości,
- zarządzaniu regionalnym programem przedsiębiorczości tj. m.in. na promowaniu i rozpowszechnianiu informacji o projekcie na poziomie lokalnym i regionalnym, przyjmowanie i obsługa wniosków o udzielenie dotacji, przekazywanie płatności beneficjentom, kontrolowanie usług świadczonych beneficjentom przez wykonawców, weryfikowanie zgodności usług z warunkami zawartych umów, nadzorowanie prawidłowości dostępu do systemu przyznawania dotacji, prowadzenie kontroli finansowej i rozliczeń funduszy dotacji, przekazywanie płatności beneficjentom,
- prowadzeniu punktu "pierwszego kontaktu" dla przedsiębiorców zainteresowanych pomocą publiczną tzw. Punktu Konsultacyjno-Doradczego.
W zgłoszeniu rejestracyjnym Strona wskazała, że prowadzi działalność pomocniczą finansową, gdzie indziej nie sklasyfikowaną ujętą w grupowaniu PKD pod symbolem 67.13Z.
Strona ma wątpliwości czy otrzymane na powyższe cele dotacje podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Agencji dotacje te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie ma związku dotacji z dostawą towarów i świadczeniem usług na zewnątrz oraz ceną za nie. Strona nie wykonuje żadnych czynności w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) finansowanych z tych dotacji.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem jest również otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawa lub świadczeniem usług. W związku z powyższym uregulowaniem ustawowym, w sytuacji gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie np. w postaci dotacji, stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia.
Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólne kosztów działalności, nie uzależnionych od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Istotne
zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Z pisma Strony wynika, iż przyznane dotacje przeznaczone są na pokrycie wydatków Regionalnej Instytucji Finansującej, umożliwiającej wykonywanie określonych czynności - realizację zadań określonych w umowie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.
Z uwagi na to, że dotacje te mają charakter ogólny i nie stanowią dopłaty do ceny towaru lub usługi nie pod legają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z treści pisma Strony wynika również, iż w m-cu lipcu 2004 r. otrzymała z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dotację związaną z usługami informacyjno - doradczymi dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz osób fizycznych podejmujących działalność gospodarczą wykonywanymi w okresie od 01.01.2004r. do 30.03.2004 r. Usługi te nie podlegały w tym okresie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Agencji otrzymana w miesiącu Vll/2004 r. dotacja jako związana z tymi czynnościami nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Art. 29 ust. 1 cyt. ustawy stanowiący że obrotem jest także otrzymana dotacja związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług obowiązuje od 1 maja 2004roku
Na podstawie art. 19 ust. 21 cytowanej wyżej ustawy - obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. Zatem obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej dotacji powstał w miesiącu VII/04 r. Bez znaczenia w sprawie pozostaje fakt, że dotacja dotyczyła usług wykonanych w miesiącach l - lll/2004 r, bowiem ww. przepis nie uzależnia opodatkowania dotacji od momentu wykonania usług lecz od momentu otrzymania dotacji.
