
Temat interpretacji
Ze skierowanego do tut. Organu pisma wynika, że Stowarzyszenie w dniu 31.01.2005r. zawarła umowę na dofinansowanie projektu "..." w ramach Priorytetu 2 "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach" w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Działanie 2.1 " Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie." Środki na realizację programu pochodzą maksymalnie w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego, pozostałe w 25% finansowane są z budżetu państwa. Instytucją wdrażającą jest Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie. Umowa wyłącza możliwość sfinansowania podatku VAT z uzyskanej dotacji. W złożonym zapytaniu z dnia 06.04.2005r. (data wpływu do Urzędu 07.04.2005r.) i uzupełnionego pismem z dnia 25.05.2005r. (data wpływu do Urzędu 31.05.2005r.) Podatnik zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, czy przysługuje Stowarzyszeniu prawo do odliczenia lub odzyskania całości podatku naliczonego VAT wydatkowanego w ramach dotacji z Funduszy Strukturalnych z Unii Europejskiej. Zdaniem Strony w jej przypadku na mocy przepisów ogólnych nie jest możliwe odzyskanie przedmiotowego podatku VAT. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, służyć ma do realizacji projektów polegających na organizowaniu szkoleń - ustawowo zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Zgodnie z powyższymi przepisami obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.
W związku z tym, że Stowarzyszenie przyznane dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, przeznacza do realizacji projektów polegających na organizowaniu szkoleń - ustawowo zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z tymi inwestycjami. Przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, zostały przewidziane w § 23 - 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. ( Dz. U. Nr 97 poz. 970 z późn. zm.) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z § 23 ust. 1 powołanego rozporządzenia, zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowane bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. W myśl § 6 ust. 3 powołanego rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących: 1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;2) kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA). Zgodnie z § 6 ust. 4 tego rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie: 1) umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, 2) jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy - z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Środki pomocowe, o których pisze Strona pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego (nie dotyczą więc PHARE i ISPA), przekazane są na podstawie umowy zawartej w dniu 31.01.2005r.( tj. po 1 maja 2004r.), środki te pochodzą z Unii Europejskiej, a umowa wyłącza możliwość finansowania podatku z uzyskanej dotacji.
W kontekście powołanych wyżej uregulowań prawnych, dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, nie można uznać za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia. Zatem zwrot podatku naliczonego wnioskodawcy, na zasadach przewidzianych w § 23 - 27 rozporządzenia nie będzie przysługiwał. Wobec powyższego, w ocenie organu podatkowego, prezentowane w zapytaniu stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia. Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam jak w sentencji.
