Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPP1/443-328/07-7/GD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.12.2007, sygn. IPPP1/443-328/07-7/GD, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy X, przedstawione we wniosku z dnia 10.10.2007r. (data wpływu 12.10.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z prowadzoną inwestycją pod nazwą Rozbudowa kanalizacji sanitarnej wraz z modernizacją oczyszczalni ścieków w gminie X - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.10.2007r. ( data stempla pocztowego ) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z prowadzoną inwestycją pod nazwą Rozbudowa kanalizacji sanitarnej wraz z modernizacją oczyszczalni ścieków w gminie X. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony na wezwanie w dniu 21.11.2007r. oraz w dniu 07.12.2007r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W roku 2005 został rozpoczęty przez Gminę X projekt współfinansowany ze środków ZPORR w ramach EFRR pod nazwą: Rozbudowa kanalizacji sanitarnej wraz z modernizacją oczyszczalni ścieków w gminie X. W skład projektu wchodzą opracowanie Studium Wykonalności Projektu, roboty budowlane, instalacje oraz nadzór autorski i inwestorski oraz promocja projektu. Koszt projektu realizowanego w okresie 03.01.2005r.-30.10.2007r. wyniesie 4329222,31zł, a podatek od towarów i usług należny za ww. zadanie wynosi 316276,94zł. W danym projekcie podatek VAT został zakwalifikowany jako wydatek kwalifikowany, tzn. że zostanie zrefundowany w 75% ze środków Unii Europejskiej. Gmina odzyskuje środki z EFRR wraz z podatkiem VAT, ponieważ podatek ten został zaliczony do kosztów kwalifikowanych w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Usługi w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków Gmina X będzie świadczyła bez wynagrodzenia.

Wnioskodawca podpisał umowy cywilnoprawne z mieszkańcami gminy na odprowadzanie ścieków z posesji. Umowa określa warunki odprowadzania ścieków z budynku mieszkalnego do urządzeń kanalizacyjnych, warunki naliczania i rozliczania ilości zrzutów ścieków oraz terminy płatności. Ścieki są naliczane według wskazań licznika. Odbiorcy nie ponoszą kosztów tzw. opłaty abonamentowej za utrzymanie sieci i awarie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem wnioskodawcy:

Przedmiotowa inwestycja związana jest z czynnościami nieopodatkowanymi. Zdaniem Gminy, nie będzie ona miała możliwości odliczenia podatku VAT, ponieważ inwestycja realizowana przez Gminę Siennica Różana pn.: Rozbudowa kanalizacji sanitarnej wraz z modernizacją oczyszczalni ścieków w gminie X, współfinansowana środkami Unii Europejskiej z EFRR nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zadania wchodzące w skład projektu należą do zadań własnych Gminy, co jest zgodne z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn zm. ), który mówi: zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, takich jak: wodociągi i zbiorowe zaopatrzenie w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymywanie urządzeń sanitarnych, należą do zadań własnych gminy.

Gmina stanie się właścicielem i eksploatatorem nowo wybudowanego majątku i sama będzie dokonywała amortyzacji. Majątek wytworzony przez Gminę w ramach ww. projektu nie będzie nikomu przekazywany, w związku z tym nie nastąpi odpłatna dostawa towarów i usług. Wnioskodawca będzie wykorzystywał powyższy majątek do działalności nieodpłatnej, związanej ze zbiorowym odprowadzeniem ścieków. Gmina X jako podatnik może zaliczyć do kosztów kwalifikowanych podatek VAT naliczony podczas wykonywania robot budowlanych oraz usług wchodzących w skład przedstawionego powyżej projektu ze względu na to, że dana inwestycja nie będzie przynosić znaczącego dochodu i nie ma możliwości odzyskania w systemie podatku od towarów i usług podatku naliczonego w kwocie 316276,94zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( t. j. z 2001r., Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn zm. ) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Zgodnie z § 8 ust.1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm. ) zwalnia się od podatku od towarów i usług czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę ( uzupełnionego pismem z dnia 19.11.2007r. oraz pismem z dnia 04.12.2007r. ) wynika, że zadania wchodzące w skład projektu Rozbudowa kanalizacji sanitarnej wraz z modernizacją oczyszczalni ścieków w gminie X, mieszczą się w zakresie zadań własnych gminy, które wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na świadczenie usług w zakresie odprowadzania ścieków Gmina zawarła z odbiorcami umowy cywilnoprawne, które określają warunki naliczania i rozliczania ilości zrzutów ścieków oraz terminy płatności. Ścieki są naliczane według wskazań licznika. Dlatego też zgodnie z § 8 ust.1 pkt 13 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r., usługi w zakresie odprowadzania ścieków świadczone przez Gminę na rzecz jej mieszkańców na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne wymienione są w poz. nr 153 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług jako usługi opodatkowane stawką podatku w wysokości 7% ( art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm. ).

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl powołanego wyżej przepisu podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ale wyłącznie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 w/w ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje - podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli zaś nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług ).

Z uwagi na powyższe w zakresie w jakim przedmiotowa inwestycja będzie wykorzystywana do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w takim zakresie Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie