Spółka wnosząc zapytanie podnosi, iż jako agencja reklamowa prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług reklamowych, promocyjnyc... - Interpretacja - ZP/443-224/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 28.09.2004, sygn. ZP/443-224/04, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Spółka wnosząc zapytanie podnosi, iż jako agencja reklamowa prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług reklamowych, promocyjnych i marketingowych dla klientów. Kontrahentami Podatnika są firmy, które zlecają przeprowadzenie akcji, programów lub kampanii reklamowych (promocyjnych, marketingowych). Częścią tych promocji jest również wręczanie materiałów reklamowych (gadżetów) potencjalnym konsumentom produktów sprzedawanych przez klientów Podatnika. W celu realizacji danej akcji (programu, kampanii) Spółka ponosi wydatki (koszty) związane zakupem różnych materiałów (produktów reklamujących i promujących kontrahenta, nie zaś samego Podatnika). Przykładowo, mogą to być długopisy, koperty, breloczki, katalogi, ulotki, wazony, kufle i inne przedmioty. Wnioskująca traktuje te wydatki jako koszty związane z prowadzoną działalnością (z realizacją usługi). Wraz z innymi kosztami - wynagrodzeniami dla osób obsługujących daną akcję (np. hostess), kosztami transportu/spedycji, wydatkami na produkcję elementów niezbędnych do przeprowadzenia konkretnej akcji - Podatnik zsumowuje koszty związane z zakupem materiałów wymienionych powyżej (gadżetów), dodaje uzgodnioną z kontrahentem marżę za organizację akcji i tak wyliczoną wartością obciąża kontrahenta, wystawiając na tę okoliczność fakturę. Do tego dolicza podatek VAT w wysokości 22%. Wspominane materiały są następnie wręczane (przekazywane) podczas przeprowadzanej akcji - kampanii reklamowej konsumentom.

Zdaniem Spółki, czynności polegające na wręczaniu konsumentom materiałów promocyjnych, reklamowych (gadżetów) w wykonaniu umów zawieranych z kontrahentami, stanowiące przekazanie towarów należących do Jej przedsiębiorstwa na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie są odpłatną dostawą towarów i tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W opinii Podatnika, biorąc pod uwagę jasną i niedwuznaczną treść art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług należy przyjąć, że odpłatną dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, jest również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. Przekazanie zatem towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (przekazanie towarów konsumentom w celu realizacji zawartych z kontrahentami umów o zorganizowanie akcji marketingowych, reklamowych, promocyjnych) nie jest odpłatną dostawą towarów. Pojęcie, "cel związany z prowadzonym przedsiębiorstwem" odnosi się do przedmiotu prowadzonej działalności gospodarczej. Jeżeli przedmiotem działalności gospodarczej Podatnika jest realizowanie kampanii (akcji) reklamowych, promocyjnych na zlecenie swoich kontrahentów, a polegających między innymi na wręczaniu materiałów promocyjnych (gadżetów), to takie działanie, jako mieszczące się w przedmiocie Jego działalności, jest działaniem pozostającym w związku z celem prowadzonego przedsiębiorstwa i nie podlega pod zakres normowania art. 7 ust. 2 ustawy.

Ustosunkowując się do powyżej przedstawionej kwestii, stwierdza się co następuje;

Stosownie do przepisów art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż świadcząca usługi reklamowe, promocyjne i marketingowe Spółka - agencja reklamowa, w trakcie prowadzonych akcji, programów lub kampanii, ponosi koszty (wydatki) związane z prowadzoną działalnością, między innymi na zakup materiałów i gadżetów takich jak długopisy, koperty, breloczki, katalogi, ulotki, wazony, kufle itp. przedmioty. Podatnik dokumentuje poniesione koszty i uzgodnioną marżę fakturą VAT (doliczając podatek od towarów i usług), a następnie wspomniane materiały i gadżety przekazuje (wręcza) podczas prowadzonych akcji / kampanii reklamowych (promocyjnych, marketingowych), potencjalnym konsumentom produktów sprzedawanych przez tychże usługobiorców.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż wartość przekazanych materiałów oraz gadżetów jest jedynie elementem kalkulacyjnym usługi za obsługę prowadzonych akcji, programów lub kampanii (wystawiona faktura VAT zawiera wartość wydatków poniesionych na zakup materiałów, gadżetów). Zatem w świetle przytoczonego powyżej przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, fakt przekazania tych materiałów, gadżetów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Wnioskującą.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu