
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach, na żądanie strony z dnia 3 sierpnia 2004 r. (wpłynęło w dniu 6 sierpnia 2004 r. oraz uzupełnienie z dnia 25 sierpnia 2004 r.) - udziela pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.
W piśmie z dnia 3 sierpnia 2004 r. Miejski Klub Sportowy informuje, iż prowadzi między innymi sprzedaż biletów na mecze organizowane na własnym stadionie. Jednocześnie Klub ponosi wydatki związane z tą działalnością, tj. Utrzymanie obiektów sportowych, utrzymanie zielonej murawy na stadionie. Ponoszone są również wydatki związane z utrzymaniem drużyny: sprzęt sportowy, dojazd zawodników, wyżywienie zawodników, lekarstwa.
Do usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61) oraz wstępu na imprezy sportowe będzie miał zastosowanie przepis art. 41 ust. 2 - na podstawie załącznika Nr 3, poz. 158 oraz 159 należy stosować stawkę podatku VAT 7%.
Natomiast dla usług związanych z kulturą, w tym również usług związanych z rekreacją i sportem (PKWiU ex 92 świadczonych przez podmioty, które nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług) - przewidziano zwolnienie z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z poz. 11 załącznika do ustawy.
Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego uważa, że zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wydatki, które ponosi MKS ... na utrzymanie obiektów sportowych oraz utrzymanie drużyny, nie są związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną (sprzedaż biletów) lecz również z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT. W tym przypadku podatnik nie jest w stanie jednoznacznie przypisać ww. wydatków jednemu rodzajowi czynności - w związku z czym odliczenie podatku naliczonego powinno odbywać się proporcjonalnie, zgodnie z art. 90 ust. 1 - 10 ustawy.
Dodać w tym miejscu należy, iż w myśl art. 88 ust. 4 lit.a - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych poza wyjątkami, które w państwa przypadku nie występują. Tak więc, jeśli posiłki w czasie meczów będą serwowane w ramach usług gastronomicznych - wówczasodliczenie podatku z tytułu ich nabycia nie będzie możliwe.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Z powyższej regulacji wynika, iż jeśli podatnik (w związku z konkretną dostawą czy świadczeniem usług) otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie (dotacja, subwencja), które stanowi dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy. Sam fakt, iż dotacja wpływa na cenę świadczenia, nie może być jednak decydujące dla uznania, że dotacja ta powinna zwiększać podstawę opodatkowania. Istotnym faktem dla uznania dotacji za zwiększającą podstawę opodatkowania jest stwierdzenie, że dotacja ta jest dokonywana w celu sfinansowania konkretnej czynności opodatkowanej.
Tak więc, do podstawy opodatkowania powinny być zaliczone tylko takie dotacje (subwencje, dofinansowania), które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnej dostawy czy też konkretnego rodzaju usług (dotacja przedmiotowa). Dotacje o charakterze ogólnym, na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności - nie są zaliczane do podstawy opodatkowania, a więc nie podlegają opodatkowaniu.
Natomiast przepis art. 90 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.
Tak więc, zdaniem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, dotacje otrzymywane od Urzędu Miasta z przeznaczeniem na działalność statutową klubu, w związku z tym, że są to dotacje podmiotowe - nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, natomiast są uwzględniane w podstawie obliczeń wskaźnika, o którym mowa w art. 90 ustawy o podatkuod towarów i usług.
