
Temat interpretacji
W myśl przepisu art. 90 ust. 1 -8 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535) w stosunku do towarów i usług , które są wykorzystywane prze podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje , podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku
należnego.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części tych kwot, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Oznacza to, że do obrotu, na podstawie którego podatnik będzie liczył proporcję , wlicza się także wysokość sprzedaży nie podlegającej opodatkowaniu.
Do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1 w/w ustawy czyli nie związanych z dostawą towarów lub
świadczeniem usług.
Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.
Podatnicy, którzy dokonują proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, począwszy od rozliczenia za maj 2004 r., będą musieli przestrzegać zasady wyrażonej w art. 163 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi - jeżeli podatnik osiągnął obrót przekraczający kwotę 30.000 zł z tytułu wykonywanych czynności, które zgodnie z przepisami ustawy podlegałyby opodatkowaniu lub nie podlegałyby opodatkowaniu, przy obliczaniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w okresach rozliczeniowych od maja do grudnia 2004 r. przyjmuje się proporcję , o której mowa w art. 90 ust. 3 -8, wyliczoną na podstawie obrotów osiągniętych w 2003 r. z wykonywania tych czynności, uwzględniając zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, jaki wynika z ustawy. W przypadku gdy podatnik uzna jednak, że w odniesieniu do niego kwota osiągniętego w 2003 r. obrotu byłaby niereprezentatywna, stosuje się art. 90 ust. 9.
W świetle powyższego w/w dotacje otrzymywane przez podatnika na realizację celów statutowych ze środków publicznych wymienionych w przedmiotowym piśmie, oraz dotacje ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznawane podatnikowi na realizację konkretnych programów, związanych z działalnością statutową Fundacji w zakresie ochrony środowiska nie są dotacjami, o których mowa w przepisie art. 29 ust. 1 w/w ustawy w związku z powyższym ,winny być wliczone do obrotu za rok 2003 i wyliczone w proporcji w oparciu o przepisy w/w ustawy o podatku od towarów i usług, tj. zgodnie z cytowanym wyżej art. 90 ust. 3 -8 w/w ustawy.
Cytowany wyżej art. 29 ust. 1 w/w ustawy, który również powołuje podatnik w przedmiotowym piśmie nie odnosi się do opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji lecz definiuje podstawę opodatkowania czyli obrót, gdzie ustawodawca do obrotu zalicza także otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze związane z dostawą lub świadczeniem usług.
Z regulacji zawartej w w/w przepisie wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje jakiekolwiek dofinansowanie /dotacje/ stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi to tego rodzaju dotacja stanowi obok ceny element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lud świadczenia usługi.Jak wynika z powyższego okoliczność taka zachodzi wyłącznie w sytuacji gdy dotacja jest dotacją przedmiotową i ma bezpośredni związek z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Natomiast w sytuacji gdy taki bezpośredni
związek nie występuje to datacja taka nie podlega opodatkowaniu.
W związku z powyższym podatnik winien dokonać szczegółowej analizy przedmiotowości otrzymywanych w/w dotacji i zaliczyć je do właściwego obrotu, tj. podlegającemu opodatkowaniu /dotacja przedmiotowa/ lub nie podlegającemu opodatkowaniu /dotacja ogólna na cele statutowe/ i wykazać obrót z tego tytułu zgodnie z przepisem zawartym w art. 29 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług.
