
Temat interpretacji
Na podstawie art. 216, art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostródzie postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.
Pismem z dnia 21.07.2005 r. (data wpływu 22.07.2005 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 22.07.2005 r. (data wpływu 26.07.2005 r.), z dnia 25.08.2005 r. (data wpływu 26.08.2005 r.) oraz z dnia 06.09.2005 r. (data wpływu 08.09.2005 r.). Fundacja wystąpiła do tutejszego Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Fundacja w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw, lata 2004-2006, Priorytet 1 Rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu, Działanie 1.1 Wzmocnienie instytucji wspierających działalność przedsiębiorstw, Poddziałanie 1.1.2 Wsparcie instytucji otoczenia biznesu oraz sieci instytucji otoczenia biznesu, w dniu 21 marca 2005 r. zawarła w Warszawie umowę z Polską Agencją Rozwój u Przedsiębiorczości na realizację projektu "Rozwój i umocnienie instytucji otoczenia biznesu - Fundacji Rozwoju Regionu Ł.". Niniejszy projekt finansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i publicznych środków krajowych.
Fundacja, zgodnie z § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., ubiega się o zwrot naliczonego podatku VAT od dokonanych zakupów, w związku z czym wystąpiła do Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej z prośbą o zarejestrowanie umów projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej Sektora Programu Operacyjnego Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw i otrzymanie stosownego zaświadczenia. Urząd Komitetu Integracji Europejskiej odpowiadając na ww. pismo stwierdził brak podstaw prawnych do wydania takiego zaświadczenia, gdyż umowa została zawarta po upływie terminu przewidzianego w rozporządzeniu, tj. po 1 maja 2004 r. (kserokopia pisma załączona do wniosku).
Pytanie dotyczy wyjaśnienia, czy w ramach realizowanych projektówfinansowanych z funduszy strukturalnych (SPOWKP) ma prawo do ubiegania się ozwrot naliczonego podatku VAT od dokonanych zakupów, bez posiadaniazaświadczenia z UKIE o pochodzeniu środków z bezzwrotnej pomocy oraz czyskładając wniosek o zwrot podatku konieczne jest dołączenie przedmiotowegozaświadczenia (§ 27 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku odtowarów i usług).
Fundacja uważa, że dokonując zakupów z funduszy strukturalnych pochodzących z Unii Europejskiej, ma prawo do zwrotu naliczonego podatku VAT w oparciu o § 6 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami niekwałifikowanymi.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostródzie, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, wyjaśnia co następuje.
Zgodnie z § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.): "Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom Z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:
- Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 01 maja 2004 r. i na sfinansowanie programów, realizowanych przez jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
- kontraktów zawartych przed dniem 01 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA)."
Natomiast w myśl § 6 ust. 4 ww. rozporządzenia: "Za środki finansowe z bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:
- umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
- jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych j udzielających pomocy - z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii j Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania j
podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej."
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Fundacja otrzymała środki "pomocowe" z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego- i publicznych środków krajowych na podstawie umowy zawartej w dniu 21 marca 2005 r (tj. po dniu l maja 2004 r.).
Biorąc zatem pod uwagę brzmienie cytowanych wyżej przepisów, w ocenie tut. Organu podatkowego, Fundacja nie ma prawa do zwrotu podatku VAT wynikającego z tytułu zakupów dokonanych na potrzeby wykonywania zadań j projektu, ponieważ przyznane Strome środki nie stanowią środków finansowych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i 4 cyt rozporządzenia.
W związku z powyższym, stanowisko podatnika uznano za nieprawidłowe.
Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, iż niniejsza interpretacjadotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnegoj obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.Przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasuj jej zmiany łub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 14a § 4 oraz art. 236 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie zapośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostródzie.
Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowodyuzasadniające to żądanie.
Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia stronie"niniejszego postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa).
Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 5,- zł.W przypadku składania zażalenia wraz z załącznikami należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokosci 0,50zł do każdego załącznika.
