
Temat interpretacji
Na podstawie przepisów:- art. 14a par. 1, 2 i 4, art. 216, art. 217 i art. 236 par. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki złożonego w tut. Organie 04.09.2006r. w sprawie interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie podziela pogląd wyrażony we wniosku.
Pismem złożonym w tut. Organie w dniu 04.09.2006r. (uzupełnionym w dniach 19.09.2006r. i 11.10.2006r.) Spółka zwróciła się z zapytaniem o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii obowiązku ewidencjowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku ze zmianą rozporządzenia Ministra Finansów wymienionych we wniosku rodzajów dostaw.
We wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny:Spółka cywilna xxxxx prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na sprzedaży "czystych" nie nagranych nośników danych typu: płyty CD, DVD, dyskietki, karty pamięci, kartridże. Ponadto świadczy również usługi nagrywania na "czyste" (nie nagrane nośniki dla klienta oraz na nośniki dostarczone przez klienta np:-zapis zdjęć z aparatu cyfrowego na nośniki typu: płyty CD, DVD, kasety magnetofonowe, taśmy magnetyczne ( w tym kasety video), dyskietki, karty pamięci, kartridże,-zapis zeskanowanych dokumentów na nośniki typu: płyty CD, DVD, kasety magnetofonowe, taśmy magnetyczne ( w tym kasety video, dyskietki, karty pamięci, kartridże.Wg Spółki, sprzedaż "czystych" nie nagranych nośników w/w typów odpowiada symbol 52.45.22-00.00 ( usługi w zakresie handlu detalicznego taśmami video, audio, płyty DVD, CD i gramofonowe, usługom nagrywania na "czyste" (nie nagrane) nośniki dla klienta, zapisywanie zdjęć z aparatu cyfrowego oraz zapis ze skanowanych dokumentów na nośniki typu płyty CD, DVD, kasety magnetofonowe, taśmy magnetyczne ( w tym kasety video), dyskietki, karty pamięci, kartridże (usługi przetwarzania danych oraz drukowanie tabulogramów ) odpowiada symbol 72.30.21-00.00 i usługom zapisu na nośniki danych dostarczonych przez klienta odpowiada symbol 72.30.21-00.00.Wszystkie nagrania na czysty nośnik odbywają się w siedzibie firmy na nagrywarkach komputerowych usługodawcy.W związku z par.4 ust.7 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących Spółka zadaje pytanie, czy z dniem 01.09.2006r. powstał obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących z tytułu wykonywania w/w rodzajów działalności gospodarczej.Zdaniem Spółki obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych nie dotyczy w/w czynności.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.Terminy rozpoczęcia ewidencjonowania zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 ze zm.)Zgodnie z par. 3 ust. 1 pkt 3 powyższego rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2006r. zwalnia
się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania. Zwolnienie to, jak stanowi par. 3 ust. 5, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie roku 2006 przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy. Natomiast powołany przez Spółkę, obowiązujący od 1 września 2006r. par. 4 pkt 7 rozporządzenia stanowi, iż zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w par. 2 oraz w par. 3 nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi, lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm
magnetycznych (w tym kaset video), dyskietek, kart pamięci, kartridży.
W przedstawionym stanie faktycznym Spółka stwierdza, iż prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży "czystych" nie nagranych nośników danych typu: płyty CD, DVD, dyskietki, karty pamięci, kartridże oraz świadczy usługi nagrywania na "czyste" (nie nagrane) nośniki dla klienta oraz na nośniki dostarczone przez klienta polegające na zapisie zdjęć z aparatu cyfrowego oraz zapisie zeskanowanych dokumentów na nośniki typu: płyty CD, DVD, kasety magnetofonowe, taśmy magnetyczne (w tym kasety wideo), dyskietki, karty pamięci, kartridże.Zdaniem tut. Organu, w przypadku w/w czynności, Spółka każdorazowo winna dokonać oceny, czy wykonywane czynności stanowią usługę czy dostawę towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.Elementy umowy cywilnoprawnej zawartej przez strony określają co jest jej przedmiotem, co oznacza, że Spółka posiada informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU.Zgodnie z art. 7 ust. 1 o podatku VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Zaś wg art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarami są m.in. rzeczy ruchome, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.Z kolei art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej klasyfikowane są za pomocą tych klasyfikacji.Na potrzeby niniejszej interpretacji tut. Organ przyjmuje, że Spółka prawidłowo zakwalifikowała określone we wniosku czynności do właściwych grupowań PKWiU.Oznacza to, że w/cyt. przepis par. 4 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375) nie będzie miał zastosowania do świadczonych przez Spółkę usług oraz do dostawy płyt czystych, gdyż wyłączenie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w par. 4 pkt 7 odnosi się do dostawy nagranych płyt DVD,CD.
W tym stanie rzeczy z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych do PKWiU 72.30.21-00.00 oraz sprzedaży płyt "czystych", począwszy od dnia 1 września 2006r. Spółka nie jest zobowiązana prowadzić ewidencji i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Obowiązek instalacji kasy rejestrującej wystąpi po przekroczeniu w roku 2006 kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł z tytułu tych czynności na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, o ile sprzedaż ogółem z prowadzonej działalności gospodarczej dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w roku 2005 i 2006 nie przekroczyła kwoty 40 000 zł.Podkreślić należy, że organ podatkowy nie weryfikuje zasadności zaklasyfikowania wskazanych przez Spółkę rodzajów działalności do odpowiednich grupowań PKWiU. Odpowiedzialność za zakwalifikowanie danego towaru czy usługi do właściwej grupy statystycznej spoczywa wyłącznie na podatniku. W przypadku wątpliwości jak zakwalifikować sprzedany przez siebie towar czy świadczoną usługę podmiot winien się zwrócić do organu statystycznego o wydanie opinii w tej sprawie. Klasyfikowanie do grupowań statystycznych nie leży we właściwości rzeczowej urzędów skarbowych.W tym stanie rzeczy, o ile wskazana przez Spółkę klasyfikacja statystyczna jest prawidłowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego podziela stanowisko prezentowane w złożonym wniosku.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
