P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - I-2/443-92/2/05/06/TG

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.02.2006, sygn. I-2/443-92/2/05/06/TG, Pierwszy Urząd Skarbowy w Zielonej Górze

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art.14 a § 1 i 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze po rozpatrzeniu wniosku z dnia 7 grudnia 2005r. o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do podatku od towarów i usług, złożonego przez Podatnika - w odniesieniu do pytania zawartego w punkcie nr 2 wniosku
- postanawia uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe w części dotyczącej podstawy opodatkowania,
- postanawia uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe w części dotyczącej odliczeń podatku naliczonego.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika:
We wniosku z dnia 7 grudnia 2005r. Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:
- Firma w celach reklamowych wydaje bezpłatne zaproszenia na koncert,
- podatek naliczony związany z nabyciem usług związanych z koncertem, na który wydane zostały bezpłatne zaproszenia (nagłośnienie, strojenie fortepianu) jest odliczany w całości natomiast wydane bezpłatnie zaproszenia opodatkowane są stawką 7 %.

Stanowisko Podatnika w sprawie:
"Czy postępujemy prawidłowo opodatkowując stawką 7 % wydane zaproszenia i odliczając podatek naliczony związany z nabyciem usług związanych z tym koncertem w całości (nagłośnienie, strojenie fortepianu), uważamy, że jest to wydanie prezentu powyżej 5 zł bez prowadzenia ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób otrzymujących zaproszenia, a więc nie mieszczących się w art. 7.3 ustawy o VAT."

Stanowisko Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze w sprawie:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2005r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7.

W art. 8 ust. 2 ustawodawca określił przypadki, w których także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów, jeżeli:
1)nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa
2)a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części,
traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Wydanie przez Podatnika w celach reklamowych bezpłatnych zaproszeń na koncert należy uznać za bezpłatne świadczenie usług związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa a tym samym są to usługi nie podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, (nie zachodzi pierwsza przesłanka podlegania opodatkowaniu określona w art. 8 ust. 2).

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca wskazał przypadki w których podatnikom nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Do uzyskania przez podatnika prawa do odliczenia podatku wystarczający jest fakt, że z okoliczności nabycia towaru lub usługi, w tym przypadku usługi strojenia fortepianu i nagłośnienia (przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez Podatnika działalności gospodarczej) wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej Podatnika tj. koncertu traktowanego jako usługa opodatkowana (od biletów wstępu). Sama czynność wydania darmowych biletów wstępu (jako nie podlegająca ustawie) ma ścisły związek z działalnością opodatkowaną tj. koncertem opodatkowanym od biletów wstępu. W związku z powyższym po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika oraz uwzględniając powołane powyżej przepisy prawa podatkowego, postanowiono jak w sentencji.

P O U C Z E N I E

Zgodnie z art. 14a § 2 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) niniejsza interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego stanu faktycznego oraz w dacie wydania postanowienia.Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli podatkowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia - zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 ordynacji podatkowej.Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Zielonej Górze