
Temat interpretacji
Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części wkładu budowlanego lub mieszkaniowego, nie później jednak niż z chwilą ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego lub ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, lub przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, lub wydania albo przeniesienia własności lokalu lub własności domów jednorodzinnych (...)
W przypadku ww. czynności, zgodnie z art. 29 ust. 6 ustawy, jako kwotę należną, będącą podstawą opodatkowania (obrotem), przyjmuje się wartość należnego wkładu budowlanego albo wkładu mieszkaniowego, pomniejszoną o kwotę należnego podatku.
W myśl art. 106 ust. 1 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Ww. przepis stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (art. 106 ust. 3 ww. ustawy).
Zgodnie z § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. regulującego m.in. zasady wystawiania faktur (Dz. U. Nr 97 poz. 971) jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2. § 17 ust. 2 stanowi, iż fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym pobrano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę). § 18 ust. 1 i 2 stanowi, iż w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10 i ust. 13 pkt 1-5 i 7-11 ustawy (a więc i dotyczących wkładu budowlanego), fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Faktury te nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.
Powyższe oznacza, że otrzymanie przez Spółdzielnię każdej wpłaty wkładu budowlanego rodzi obowiązek podatkowy i obowiązek wystawienia faktury VAT - nie później niż siódmego dnia od otrzymania należności od nabywcy. Gdyby z powodu braku zapłaty wkładu budowlanego lub mieszkaniowego nie doszło do powstania obowiązku (lub doszło tylko w części zapłaconej) obowiązek ten powstaje najpóźniej z chwilą ustanowienia lub przeniesienia tych praw przez spółdzielnię na członka spółdzielni.
Zasady wystawiania faktur w przypadku pobrania części lub całości należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi określa § 17 ust. 3 ww. rozporządzenia.
W danych wymienionych, co powinna zawierać faktura, nie jest wymieniony zapis o terminie płatności. Umieszczenie zatem dodatkowych adnotacji na fakturze VAT, wystawionej zgodnie z powołanym wyżej § 17 ust. 3 rozporządzenia, nie narusza przepisów o podatku VAT, ale zdarzenie to nie wywoła też żadnych skutków podatkowych w podatku od towarów i usług.
Kwestie dotyczące zmiany umowy między klientem a Spółdzielnią oraz zakres żądania zapłaty odsetek, nie leżą w kompetencjach organów podatkowych.
