
Temat interpretacji
Gmina posiada umowę zawartą z Przedsiębiorstwem Usług Komunalnych (PUK) na administrowanie i zarządzanie cmentarzem komunalnym. W ramach tej umowy PUK zobowiązany jest do poboru opłat cmentarnych, tj. opłat za miejsce pochówku na cmentarzu komunalnym, kaplicę i wjazd na cmentarz. Opłaty te stanowią dochód Gminy. PUK wystawia osobom fizycznym za powyższe opłaty dowody wpłat. Pobrane opłaty przekazuje w terminie do 10-go dnia następnego miesiąca na konto Gminy. Podatnik zapytuje, czy w/w opłaty cmentarne opodatkowane są stawką 7 %. Zapytuje ponadto, kto - Gmina, czy PUK - zobligowany jest do wystawiania faktur VAT za powyższe usługi i odprowadzania ewentualnego podatku do Urzędu Skarbowego.
W piśmie uzupełniającym złożonym w dniu 18.10.2004r. Gmina podaje, iż zgodnie z umową z PUK, obowiązkiem zarządcy jest oprócz czynności wymienionych wyżej podejmowanie wszelkich decyzji i dokonywanie wszelkich czynności zmierzających do utrzymywania nieruchomości w stanie nie pogorszonym zgodnie z ich przeznaczeniem oraz inwestowanie w te nieruchomości w zakresie objętym planem rzeczowo-finansowym zatwierdzonym przez Gminę, prowadzenie dokumentacji cmentarnej oraz prowadzenie zadań w zakresie obsługi finansowo-księgowej. Z tytułu wykonywania powyższej umowy PUK otrzymuje od Gminy wynagrodzenie miesięczne w stałej kwocie, obejmujące całkowite koszty związane z zarządzaniem cmentarzem komunalnym.
Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, iż przepisy prawa podatkowego skutkują w ten sposób, że opłaty cmentarne objęte są podatkiem VAT wg stawki 7 % i na żądanie osób fizycznych fakturę powinno wystawić PUK jako podatnik podatku VAT pobierające bezpośrednio przedmiotowe opłaty i to ono powinno odprowadzić VAT należny do urzędu skarbowego. Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko to jest prawidłowe w części.
Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie jest dostawą towarów, stanowi świadczenie usługi. Zatem udostępnianie cmentarza komunalnego celem pochówku zmarłego mieści się w sferze usług.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podstawowa stawka podatku z tytułu dostawy towarów i świadczenia usług wynosi 22%, jednakże przepisy ustawy wymieniają czynności podlegające zwolnieniu od VAT lub niższym stawkom opodatkowania jako wyjątek od zasady ogólnej. Ponieważ w zapytaniu nie podano symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dla przedmiotowych usług, organ podatkowy nie może odnieść się jednoznacznie do stawki VAT. To, jaką stawką opodatkowana jest dana czynność, zależy od klasyfikacji danej czynności zgodnie z przepisami o statystyce publicznej. Wnoszący zapytanie winien zatem zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, z prośbą o dokonanie klasyfikacji statystycznej przedmiotowych usług.
Jeżeli wymienione w zapytaniu opłaty cmentarne - za miejsce pochówku, wjazd na cmentarz i udostępnienie kaplicy - sklasyfikowane zostaną jako usługi pogrzebowe i pokrewne wraz z dostawą trumien, urn i utensylii pogrzebowych dostarczanych łącznie z trumną lub urną (PKWiU 93.03 - poz.160 załącznika nr 3 do ustawy), to zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT będą opodatkowane stawką VAT 7 %.
W przedmiocie wystawiania faktur VAT, zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy podatku VAT nie mają obowiązku wystawiania faktur dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób obowiązani są fakturę wystawić. Faktury potwierdzające dostawę towarów lub świadczenie usług wystawiają zarejestrowani podatnicy VAT.
Po przeanalizowaniu przesłanej przez Urząd Miejski umowy o zarządzanie cmentarzem komunalnym zawartej pomiędzy Gminą a Przedsiębiorstwem Usług Komunalnych należy stwierdzić, iż zobligowanym do wystawiania faktur VAT dokumentujących pobierane opłaty jest Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Spółka z o. o. Faktury te winny być jednak wystawiane w imieniu Gminy, co oznacza, że na fakturze jako sprzedawca winny znaleźć się dane Gminy Łobez. W przesłanej bowiem umowie o zarządzanie cmentarzem komunalnym w § 14 pkt 6 zapisano, iż Gmina upoważnia Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Spółka z o. o. do wystawiania faktur bez podpisu.
Ponadto należy stwierdzić, iż pobierane opłaty są przychodem Gminy, a Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych zobowiązane jest jedynie do pobierania opłat w imieniu Gminy. Natomiast przychodem Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych jest otrzymywane od Gminy określone w umowie w § 13 wynagrodzenie za zarządzanie cmentarzem.
