
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19 stycznia 2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu: 23.02.2006 r.) uzupełnionego wnioskiem z dnia 14.03.2006 (data wpływu do tut. Urzędu: 21.03.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie stwierdzenia, czy przy nabyciu motocykla przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego
Stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego
UZASADNIENIE
Stan faktyczny: Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż zakupił motocykl, który będzie ujęty w ewidencji środków trwałych i wykorzystany w celu prowadzenia działalności gospodarczej.
W związku z tym Wnoszący zapytanie ma wątpliwość czy przy zakupie motocykla może dokonać odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego.
Zdaniem Wnioskodawcy ponieważ motocykl nie jest samochodem osobowym to przy zakupie w/w pojazdu i ujęciu go w ewidencji środków trwałych można dokonać odliczenia pełnej kwoty podatku VAT.
Ocena prawna stanu faktycznego
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Według art. 86 ust. 3 w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.
Wyjątki od w/w generalnej zasady zawarto w art. 86 ust. 4 ustawy, która stanowi, iż przepis ust. 3 nie dotyczy:
- pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
- pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwała przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
- pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
- pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
- pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy, tj. agregat elektryczny/spawalniczy, tankowóz, do prac wiertniczych, koparka, koparko - spycharka, ładowarka, oczyszczanie dróg, podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych, pomoc drogowa, zimowego utrzymania dróg, żuraw samochodowy;
- pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
- przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest
1) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
2) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.
Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych, o których mowa w pkt 1-4, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Dokumentami potwierdzającymi spełnienie tych wymagań są:
#8722; zaświadczenie wydane przez tę stację oraz
#8722; dowód rejestracyjny pojazdu zawierający właściwa adnotację o spełnieniu tych wymagań.
Powyższe wynika z treści zmienionego art. 86 ust. 5 ustawy.
Przypadki, kiedy nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego od nabywanych przez podatnika towarów i usług zostały wymienione przez ustawodawcę w art. 88 ust. 1 ustawy.
Z przedstawionego przez Wnoszącego zapytanie stanu faktycznego wynika, iż Podatnik nabył motocykl, który będzie ujęty w ewidencji środków trwałych i wykorzystany w celu prowadzenia działalności gospodarczej i w związku z tym ma wątpliwości czy ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT.
W świetle przedstawionego stanu prawnego dla rozstrzygnięcia wątpliwości Podatnika w zakresie czy przysługuję mu prawo do pełnego odliczenia podatku VAT, czy też 60 % kwoty podatku określonej w fakturze, o której mowa w art. 86 ust. 3 ustawy - istotne jest wyjaśnienie pojęcia "innych pojazdów samochodowych".
Wykładnia gramatyczna cyt. przepisu art. 86 ust. ustawy prowadzi do wniosku, że dla jego zastosowania spełniona musi być przesłanka, iż musi to być samochód osobowy lub inny pojazd samochodowy.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera własnej definicji samochodu osobowego i pojazdu samochodowego. Co prawda zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 ze zm.) - "pojazd samochodowy" - to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego. Motocykl zaś zgodnie z definicją zamieszczoną w pkt 45 - to pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem wielośladowy.
Natomiast zgodnie z treścią art. 2 pkt 6 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług towary identyfikuje się na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w Dziale 34 zatytułowanym Pojazdy Mechaniczne, przyczepy i naczepy, gdzie wyszczególnione są m. in. wszelkiego rodzaju samochody - motocykli nie wymienia się. Motocykle, które posiadają symbol PKWiU 35.41 zaklasyfikowano w odrębnym Dziale 35 zatytułowanym - "Sprzęt transportowy pozostały", wśród między innymi statków, okrętów, lokomotyw, rowerów, motorowerów itp.
A zatem w świetle powyższego zasadnym jest przyjęcie tezy, iż motocykle w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej a także w potocznym znaczeniu tego słowa są odrębnym, innym niż samochody środkiem transportu.
W świetle powyższego należy przyjąć, że w przypadku nabycia do celów prowadzonej działalności gospodarczej motocykla, czynny Podatnik podatku od towarów i usług może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z jego zakupem na zasadach ogólnych, określonych w cyt. ustawie - bez ograniczeń kwotowych wynikających z treści przepisu art. 86 ust. 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług.
Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Mając powyższe na uwadze Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku postanowił jak w sentencji niniejszego postanowienia.
