
Temat interpretacji
Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 25 marca 2014 r. (data wpływu 1 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 3 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. ... jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. .... Wniosek został uzupełniony pismem z 3 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z 3 czerwca 2014 r.):
Wnioskodawca (P. P. T. E. Sp. z o.o. z siedzibą w P.) jako koordynator Klastra przystąpił do realizacji projektu pn. ... w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 20072013, działanie 1.3 Transfer technologii i innowacji. Beneficjentem, który wystąpił o dotację oraz ją rozlicza jest Wnioskodawca (instytucja otoczenia biznesu). Instytucją odpowiedzialną za realizację projektu jest Wnioskodawca. Wnioskodawca występuje w roli zamawiającego i pozostanie właścicielem majątku powstałego w ramach projektu. Przedmiotem projektu jest zastosowanie działań edukacyjno-informacyjnych oraz promocyjnych zmierzających do rozwoju Klastra, wspierającego intensywność regionalnych powiązań kooperacyjnych.
Zakres projektu został podzielony na 3 komponenty:
- Komponent 1: Działania promocyjne o charakterze edukacyjno-informacyjnym zmierzające do wytworzenia na poziomie regionalnym powiązań kooperacyjnych na linii członkowie Klastra, jednostki B+R oraz JST.
- Komponent 2: Działalność Klastra.
- Komponent 3: Promocja Klastra.
Bezpośrednim celem projektu jest wzmocnienie powiązań kooperacyjnych między JST, MŚP i B+R działających na terenie województwa oraz transfer wiedzy z zakresu rewitalizacji terenów zdegradowanych, w tym poprzemysłowych i zagospodarowanie przestrzeni publicznej zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju.
Realizacja projektu przyczyni się do podniesienia konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa. Wypracowane przez partnerów Klastra rozwiązania spowodują również wzrost atrakcyjności inwestycyjnej regionu, a przede wszystkim wprowadzenie do obrotu gospodarczego terenów typu brownfield, ograniczenie inwestycji na terenach typu greenfield oraz ograniczenie postępującego zjawiska urban sprawl i wzrost świadomości JST oraz MŚP o konieczności podejmowania działań proekologicznych.
Zgodnie z obowiązującymi zasadami projekt będzie funkcjonować w okresie długoterminowym, w ciągu 5 lat od momentu rozliczenia projektu (rzeczowego i finansowego) nie zostaną wprowadzone żadne znaczne modyfikacje odnośnie jego pierwotnego przeznaczenia. Żadne wartości nabyte podczas projektu nie zostaną zbyte, a kontynuacja projektu będzie odbywała się zgodnie z zapisami wniosku i umowy o dofinansowanie. Beneficjent pozostanie właścicielem majątku (wyposażenie oraz materiały promocyjne) powstałego w wyniku realizacji inwestycji przez co najmniej 5 lat od momentu jej zakończenia (planowane rozliczenie projektu czerwiec 2014 r.). Materiały promocyjne będą sukcesywnie dystrybuowane zgodnie z ich przeznaczeniem. W trakcie realizacji do czasu refinansowania poniesionych nakładów, projekt będzie finansowany z środków własnych beneficjenta, VAT w projekcie został uznany za kwalifikowany, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizowanym projektem.
Klaster zgodnie z przyjętym regulaminem nie posiada osobowości prawnej oraz nie ma charakteru spółki cywilnej, stanowi natomiast platformę wspólnych działań dla osiągnięcia wspólnych celów. Klaster działa w oparciu o własny program rozwoju oraz regulamin. Udział w Klastrze nie generuje kosztów ani zobowiązań finansowych, dla stron które podpisały umowę o współpracy w ramach Klastra.
Opis stanu faktycznego został uzupełniony pismem z 3 czerwca 2014 r. o stepujące informacje:
W pierwszej kolejności Wnioskodawca podaje, że jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Na tej podstawie Spółka odprowadza należny podatek VAT, składając przy tym odpowiednią deklarację (VAT-7).
Jak wskazano w zapytaniu inicjującym postępowanie, realizacja projektu pn. Wspieranie regionalnych powiązań kooperacyjnych ... ma na celu wzmocnienie powiązań kooperacyjnych między JST, MŚP i B+R działających na terenie województwa oraz transfer wiedzy z zakresu rewitalizacji terenów zdegradowanych, w tym poprzemysłowych i zagospodarowanie przestrzeni publicznej zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju.
Spójność działań poszczególnych podmiotów uczestniczących w projekcie skupiona jest m.in. wokół zapisów Regulaminu Klastra (§ 1 pkt 35) zgodnie z którymi Klaster jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych, a uczestnictwo w nim jest oparte na zasadach dobrowolności i woli współpracy. Klaster nie posiada osobowości prawnej oraz nie ma charakteru spółki cywilnej, stanowi natomiast platformę wspólnych działań dla osiągnięcia wspólnych celów.
Kierunkom działań Klastra jak i charakterowi zawiązywanej w jego ramach współpracy wiodący ton nadaje preambuła Regulaminu, zgodnie z którą tworzona za jego pośrednictwem sieć współpracy ma na celu łatwiejszy transfer i dyfuzję wiedzy, doświadczeń (etc.) pomiędzy kooperującymi podmiotami.
Kooperacja ta nie jest równoznaczna z odpłatnością w ramach ustalonej wzajemności a tym bardziej odpłatnym świadczeniem usług czy też dokonywaniem innej formy odpłatnych czynności np. sprzedaży. Jak każde przedsięwzięcie, Klaster przewiduje natomiast powstanie ściśle określonych kosztów związanych z jego funkcjonowaniem.
Na tej właśnie podstawie w ramach projektu przewidziano koszty inwestycyjne, których ponoszenie związane jest z następującymi obszarami:
- działania edukacyjno-informacyjne (organizacja konferencji, szkoleń oraz seminariów; opracowaniem publikacji, wykonaniem ekspertyz tematycznych);
- zakup wyposażenia (akcesoria elektroniczne, biurowe i multimedialne);
- koszty zaplecza Klastra (telefony, wynajem powierzchni biurowej, obsługa techniczna);
- koszty osobowe (obsługa księgowo-finansowa, animator Klastra, obsługa administracyjno-biurowo-marketingowa);
- promocja Klastra (ulotki, broszury, reklama prasowa, strona internetowa).
Powyższe zakupy nie są jednakże i nie będą wykorzystywane do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ani też nie będą w żadnym zakresie związane ze sprzedażą (dostawą) opodatkowaną podatkiem VAT bądź usługami tymże podatkiem również obciążonymi. Zgodnie z punktem 13.2. Program sprzedaży. Kalkulacja przychodów ze sprzedaży, studium wykonalności pn. Wspieranie regionalnych powiązań kooperacyjnych ... stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie w projekcie nie występują przychody.
Wszelkie czynności wykonane na rzecz partnerów Klastra, jak wskazano już powyżej, wykonywane są nieodpłatnie. Dodatkowo, Spółka nie zamierza wykorzystywać nabytych towarów czy też usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Udział w Klastrze nie generuje kosztów ani zobowiązań finansowych dla stron, które podpisały umowę w ramach Klastra.
Kierując się powyższymi ustaleniami, Wnioskodawca przyjął, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. 2011 r. Nr 177 poz. 1054) nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z tą działalnością, czyniąc tym samym podatek VAT kwalifikowalnym wydatkiem w ramach projektu. Wnioskodawca nie ma jednocześnie wątpliwości jakie zakupy alokowane są do wykorzystania w ramach projektu Klastra a to wobec faktu, iż uczestnictwo w projekcie wymaga od niego konkretnej sprawozdawczości, celem rozliczenia dotacji.
Twierdzenie powyższe, wspiera również następująca argumentacja:
Zgodnie z art. 86 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 (ustawy), przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (). Ustawa wskazuje zamknięty katalog czynności opodatkowanych. Zgodnie bowiem z art. 5 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (..).
Zestawiając powyższe przepisy ze sobą oraz dokonując ich ścisłej wykładni językowej, a za taką wykładnią jako priorytetową opowiada się orzecznictwo sądowe na gruncie prawa podatkowego, jedynym słusznym wnioskiem w ocenie Wnioskodawcy jest ten, iż na gruncie ustawy o VAT obowiązująca jest zasada umożliwiająca obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, rozumianych w oparciu o art. 5 ustawy w szczególności jako wymienione tam czynności odpłatne. Sytuacja ta nie ma jednak miejsca w naszym stanie faktycznym, gdyż charakter prawny i finansowy projektu Klastra, szczegółowo opisanym powyżej, powoduje, iż z takie czynności nie mają tam miejsca.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w związku z brakiem sprzedaży opodatkowanej związanej z działalnością Klastra Wnioskodawca zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z tą działalnością...
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z brakiem sprzedaży opodatkowanej związanej z działalnością Klastra Wnioskodawca zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z tą działalnością.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z powyższych regulacji prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, a w konsekwencji prawo do wystąpienia o zwrot różnicy podatku, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. ..., który ma na celu wzmocnienie powiązań kooperacyjnych między JST, MŚP i B+R działających na terenie województwa oraz transfer wiedzy z zakresu rewitalizacji terenów zdegradowanych, w tym poprzemysłowych i zagospodarowanie przestrzeni publicznej zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju.
W ramach projektu przewidziano koszty inwestycyjne, których ponoszenie związane jest z następującymi obszarami:
- działania edukacyjno-informacyjne (organizacja konferencji, szkoleń oraz seminariów; opracowaniem publikacji, wykonaniem ekspertyz tematycznych);
- zakup wyposażenia (akcesoria elektroniczne, biurowe i multimedialne);
- koszty zaplecza Klastra (telefony, wynajem powierzchni biurowej, obsługa techniczna);
- koszty osobowe (obsługa księgowo-finansowa, animator Klastra, obsługa administracyjno-biurowo-marketingowa);
- promocja Klastra (ulotki, broszury, reklama prasowa, strona internetowa).
Powyższe zakupy nie są jednakże i nie będą wykorzystywane do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ani też nie będą w żadnym zakresie związane ze sprzedażą (dostawą) opodatkowaną podatkiem VAT bądź usługami tymże podatkiem również obciążonymi. Wszelkie czynności wykonane na rzecz partnerów Klastra, wykonywane są nieodpłatnie. Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać nabytych towarów, czy też usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca, zakupy nie są i nie będą wykorzystywane do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Tym samym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. ....
Podsumowując należy uznać, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 3 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
