
Temat interpretacji
W związku z powyższym prosimy o ocenę prawną czy od zakupów realizowanych w ramach Projektu Uczelni przysługuje zwrot podatku VAT naliczonego w całości lub w części?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2013r. (data wpływu 18 lutego 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2013 (data wpływu 25 kwietnia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu w całości lub w części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 lutego 2013r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu w całości lub w części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją .
Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 kwietnia 2013r. w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego oraz w zakresie prawa reprezentacji.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Uniwersytet jest akademicką uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164 poz. 1365 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą oraz innych przepisów prawa i statutu. Podstawowymi zadaniami uczelni, zgodnie z ustawą są:
- kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej,
- wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka,
- prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych,
- kształcenie i promowanie kadr naukowych,
- upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,
- promowanie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie,
- stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,
- działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych,
- stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.
Powyższe znajduje odzwierciedlenie w statucie uczelni, zgodnie z którym podstawowymi zadaniami Uniwersytetu są:
- prowadzenie badań naukowych, kształcenie kadr naukowych oraz rozwijanie twórczości artystycznej,
- prowadzenie studiów doktoranckich,
- kształcenie studentów w zakresie określonych dziedzin wiedzy, rozwijanie w nich umiejętności samodzielnego myślenia i twórczego działania oraz przygotowanie ich do pracy zawodowej,
- kształcenie w systemie kształcenia ustawicznego, w szczególności poprzez organizację studiów podyplomowych,
- kształtowanie obywatelskich postaw w duchu szacunku dla prawdy, sumiennej pracy, patriotyzmu, demokracji oraz poszanowania wolności i praw człowieka,
- działanie na-rzecz praktycznego zastosowania nauki i sztuki,
- rozwijanie współpracy z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami naukowymi i dydaktycznymi,
- działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
Uniwersytet zawarł umowę z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego zwanym Instytucją Pośredniczącą o dofinansowanie projektu, tytuł Projektu: realizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 2. Infrastruktura sfery B+R, Działanie 2.1. .
Przedmiotem Umowy jest udzielenie Uczelni -Beneficjentowi dofinansowania przez Instytucję Pośredniczącą na realizację ww. Projektu , oraz określenie praw i obowiązków Stron Umowy wynikających z jego realizacji w zakresie zarządzania, rozliczania, zwrotu dofinansowania, monitorowania, sprawozdawczości i kontroli, a także w zakresie informacji i promocji.
Celem projektu jest stworzenie ośrodka o wysokim potencjale naukowo - badawczym, poprzez budowę i wyposażenie w aparaturę badawczą Centrum Analityczno - Programowego dla Zaawansowanych Technologii Przyjaznych Środowisku oraz utworzenie, poprzez wyposażenie w specjalistyczną aparaturę badawczą, nowych laboratoriów. Projekt miał być wspólną inicjatywą dziesięciu jednostek prowadzących działalność naukowo - badawczą na terenie województwa. Na dzień składania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej konsorcjum składa się z pięciu jednostek w trakcie oceny projektu pozostałe pięć jednostek zrezygnowało z udziału w projekcie. Wsparcie w ramach projektu otrzymają uczelnie i instytuty naukowo - badawcze o najwyższym standardzie i potencjale naukowym.
Projekt na niespotykaną dotychczas skalę konsoliduje potencjał badawczy i produkcyjny regionu, w zakresie zarządzania środowiskiem dla polepszenia jakości życia i wzrostu konkurencyjności sektora B+R.
Wnioskodawca jest Koordynatorem Konsorcjum utworzonego dnia 20 września 2006 roku przez jednostki naukowe. Uczelnia jest również zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z treści umowy konsorcjum wynika, że majątkowe prawa autorskie do wyników prac uzyskanych na skutek współpracy Stron przysługiwać będą tym Stronom wspólnie, proporcjonalnie do ich udziału.
Zakres rzeczowy projektu obejmuje przede wszystkim inwestycje, gdzie powstanie Centrum . Będzie to obiekt infrastruktury badawczej, wyposażony w unikalną w skali kraju aparaturę badawczą. Planowana jest również rozbudowa infrastruktury informatycznej, głównie poprzez rozwój zasobów naukowych w postaci cyfrowej. Po zakończeniu rzeczowej realizacji projektu Beneficjent podejmie efektywne działania mające na celu osiągnięcie zakładanych wskaźników rezultatu projektu.
Odpowiedzialność za działania merytoryczne mające na celu realizację projektów badawczych zgodnych z obszarem zainteresowań podmiotów gospodarczych, odpowiadających na popyt na rynku produkcji i usług; transfer wiedzy na linii nauka - gospodarka; kontakty z innymi instytucjami oraz współpracę z przedsiębiorstwami będzie ponosił organ zarządzający działalnością Beneficjenta.
Ogromne zaplecze kadrowe, badawcze i organizacyjne sprawi, że projekt będzie mógł brać udział w wielu programach badawczych i pozyskiwać środki na swoją działalność z wielu źródeł. Na obecnym etapie prac projektem oraz całością prac kieruje Uniwersytet, będący podmiotem wiodącym Konsorcjum.
Projekt powstał w celu rozwoju działalności B+R w kierunkach najbardziej pożądanych z punktu widzenia regionalnej, krajowej i europejskiej gospodarki. W szczególności tematyka prowadzonych prac mieści się w obszarze tematycznym BIO określonym w PO IG. Priorytetem jest prowadzenie prac B+R, które będą mogły mieć zastosowania gospodarcze m.in. w zakresie rolnictwa i produkcji zdrowej żywności, odnawialnych źródeł energii, nowych farmaceutyków, nowych technologii i tworzyw. Jest to odpowiedź na zapotrzebowanie zgłaszane ze strony m.in. podmiotów gospodarczych. Tematyka prac B+R prowadzonych w ramach projektu jest więc bardzo atrakcyjna dla jednostek gospodarczych zarówno w regionie jak i w kraju oraz w skali międzynarodowej. Tym samym wiele prac będzie wykonywanych na rzecz tych podmiotów (i przez nie finansowanych) oraz podmioty te będą kupowały wyniki zrealizowanych prac B+R. Wykonywanie badań zleconych dla podmiotów zewnętrznych, odpłatne udostępnianie wyników badań zainteresowanym podmiotom, związane jest z częściowo komercyjną działalnością Beneficjenta.
Projekt będzie ważnym partnerem wyspecjalizowanych ośrodków przemysłowych w regionie, ponieważ jego działalność jest nastawiona na działania B+R w najważniejszych dziedzinach funkcjonowania regionalnej gospodarki.
Projekt będzie również ważnym miejscem szkolenia profesjonalnych kadr dla potrzeb innowacyjnej gospodarki opartej na wiedzy. Udział w projektach badawczych, studiach podyplomowych itp. umożliwi młodym ludziom pozyskanie specjalistycznej wiedzy i jej wykorzystanie w działalności gospodarczej. Prognozuje się, że w kolejnych latach działania projekt, wraz z rozwojem dziedziny jak i postępem badań, powinno zwiększać się zainteresowanie wynikami prowadzonych prac co spowoduje dalszy wzrost ilości odbiorców rezultatów projektu. Pomoże to zachować trwałość finansową rezultatów projektu w kolejnych latach funkcjonowania lecz generowane przychody nie będą pokrywać w pełni kosztów operacyjnych. Ponadto dzięki koncentracji wydatków w ramach jednej inwestycji pięciu jednostek naukowych, znacznie poprawi się efektywność wykorzystania publicznych środków finansowych.
Uniwersytet jest koordynatorem projektu oraz w głównej części jego realizatorem
Część zadań na dzień dzisiejszy, tj. nr 14-17 w całości są realizowane przez Politechnikę, natomiast zadania nr 21 i 22 częściowo realizowane są zarówno przez Uniwersytet jak i Politechnikę (poniżej wymienione zadania odnoszące się jedynie do Politechniki):
- Zadanie nr 14- Zakup wyposażenia i uruchomienie kompleksowego klimatyzowanego stanowiska monitorowania emisji zanieczyszczeń w Politechnice,
- Zadanie nr 15- Zakup wyposażenia i uruchomienie mobilnego systemu monitorowania parametrów ekologicznych podzespołów pojazdów w Politechnice,
- Zadanie nr 16 -Zakup wyposażenia i uruchomienie stanowiska do badań strukturalnych w Politechnice,
- Zadanie nr 17 - Zakup wyposażenia i uruchomienie stanowiska do otrzymywania kompozytów polimerowych i badania ich właściwości reologicznych w Politechnice.
oraz wspólne
- Zadanie nr 21- Zarządzanie i administracja projektem.
- Zadanie nr 22 - Promocja projektu.
Koordynator organizuje i nadzoruje wszystkie prace związane z realizacją projektu oraz reprezentuje Konsorcjum na zewnątrz. Koordynator za zgodą pozostałych członków Konsorcjum może przekazać obowiązki związane z realizacją poszczególnych zadań innemu członkowi bądź osobie trzeciej.
Członkowie Konsorcjum mają równe prawa i obowiązki. Każdy członek Konsorcjum odpowiada za organizację prac związanych z projektem w swojej jednostce, a w szczególności:
- członkowie Konsorcjum mają obowiązek bezzwłocznego dostarczania wszelkich dokumentów istotnych dla realizacji projektu do Koordynatora,
- Członkowie Konsorcjum zobowiązani są do zgodnego współdziałania w celu sprawnej realizacji projektu.
Faktury wystawiane są zgodnie z realizowanymi zadaniami na Uniwersytet, dotyczące zadań 14-17 wystawiane są wyłącznie na Politechnikę. Natomiast część faktur, dotyczących zadań 21 (Zarządzanie i administracja projektem) i 22 (Promocja projektu) jest wystawiana osobno na Uniwersytet i Politechnikę chodzi o kwotę związaną z zarządzaniem projektem, promocją i funkcjonowaniem biur projektu w Uniwersytet i w Politechnice.
Koszty utrzymania i użytkowania przedmiotu inwestycji są ponoszone przez członków Konsorcjum projekt w 10% według udziałów i w 90% według stopnia wykorzystania. Prawa własności do przedmiotu inwestycji powstałej w wyniku realizacji Projektu są proporcjonalne do udziałów posiadanych przez członków Konsorcjum.
Na etapie prowadzenia realizacji przedsięwzięcia mienie jest przekazywane zgodnie z umową (Ad. 5), jednocześnie strony przyjęły ustalenia, iż wzajemne rozliczenia między stronami wynikać będą z odrębnych regulacji.
W przeszłości konsorcjanci dokonali wpłaty na poczet realizacji zadania, związanego z konkursem architektonicznym, jednak wpłacone kwoty zostały konsorcjantom zrefundowane. Koszty związane z konkursem są kosztami kwalifikowalnymi i zostały ujęte w budżecie projektu. Koszty niekwalifikowane związane z budową Centrum mają stanowić wkład własny.
Uniwersytet będzie wykorzystywał efekty powstałe w wyniku realizacji projektu zarówno do czynności opodatkowanych, zwolnionych, jak i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Uczelnia nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy od zakupów realizowanych w ramach Projektu Uczelni przysługuje zwrot podatku VAT naliczonego w całości lub w części...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług (art. 86 ust. 1) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanej. Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług . W swojej działalności statutowej realizuje przede wszystkim zadania dydaktyczne i naukowo badawcze, które są finansowane z dotacji podmiotowych i zgodnie z ustawą VAT nie podlegają podatkowi. Usługi edukacyjne świadczone na rzecz studentów studiów zaocznych, wieczorowych i słuchaczy studiów podyplomowych korzystają ze zwolnienia z tego podatku (art. 43 ust. 26). W projekcie zakłada się, że jego realizacja związana będzie ze wzmocnieniem bazy naukowej oraz, że będzie on również ważnym miejscem szkolenia profesjonalnych kadr dla potrzeb innowacyjnej gospodarki opartej na wiedzy.
Udział w projektach badawczych, studiach podyplomowych itp. umożliwi młodym ludziom pozyskanie specjalistycznej wiedzy i jej wykorzystanie w działalności gospodarczej. Jest to wsparcie podstawowej działalności Uczelni korzystające ze zwolnienia z VAT. Oprócz działalności statutowej Uniwersytet prowadzi również w dość małym zakresie działalność komercyjną opodatkowaną podatkiem VAT na zasadach ogólnych. Polega ona głównie na wynajmie lokali, sprzedaży usług reklamowych oraz usług badawczych zleconych od pomiotów zewnętrznych.
W zakresie w jakim Uczelnia prowadzi działalność gospodarczą i generuje podatek należny przysługuje jej prawo odliczenia podatku naliczonego VAT. Nie wszystkie jednak zakupy opodatkowane (przede wszystkim wydatki eksploatacyjne związane z utrzymaniem pomieszczeń) można jednoznacznie przypisać określonej działalności opodatkowanej. Ponadto odliczenie podatku naliczonego przysługuje Uczelni jedynie w sytuacjach, gdy związek pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług a podatkiem należnym z tytułu danej działalności ma charakter bezsporny i bezpośredni. Dlatego zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT podatek naliczony odlicza się w takiej części którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym przewiduje się wykorzystywanie zakupionego w ramach projektu sprzętu oraz powstałego obiektu infrastruktury badawczej do wykonywania działalności opodatkowanej. Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastosowaniem proporcji zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Art. 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu od 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest akademicką uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164 poz. 1365 z późn. zm.). Uczelnia jest również zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uniwersytet zawarł umowę z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego zwanym Instytucją Pośredniczącą o dofinansowanie projektu, tytuł Projektu: realizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 2. Infrastruktura sfery B+R, Działanie 2.1. , której przedmiotem jest udzielenie Uczelni - Beneficjentowi dofinansowania przez Instytucję Pośredniczącą na realizację ww. Projektu. Celem projektu jest stworzenie ośrodka o wysokim potencjale naukowo - badawczym, poprzez budowę i wyposażenie w aparaturę badawczą Centrum oraz utworzenie, poprzez wyposażenie w specjalistyczną aparaturę badawczą, nowych laboratoriów. Projekt miał być wspólną inicjatywą dziesięciu jednostek prowadzących działalność naukowo - badawczą na terenie woj. Na dzień składania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej konsorcjum składa się z pięciu jednostek w trakcie oceny projektu pozostałe pięć jednostek zrezygnowało z udziału w projekcie. Wsparcie w ramach projektu otrzymają uczelnie i instytuty naukowo - badawcze o najwyższym standardzie i potencjale naukowym. Wnioskodawca jest Koordynatorem Konsorcjum utworzonego dnia 20 września 2006 roku przez jednostki naukowe. Z treści umowy konsorcjum wynika, że majątkowe prawa autorskie do wyników prac uzyskanych na skutek współpracy Stron przysługiwać będą tym Stronom wspólnie, proporcjonalnie do ich udziału.
Zakres rzeczowy projektu obejmuje przede wszystkim inwestycje, gdzie powstanie Centrum . Będzie to obiekt infrastruktury badawczej, wyposażony w unikalną w skali kraju aparaturę badawczą. Planowana jest również rozbudowa infrastruktury informatycznej, głównie poprzez rozwój zasobów naukowych w postaci cyfrowej. Wnioskodawca jest koordynatorem projektu oraz w głównej części jego realizatorem.
Część zadań w całości realizowana jest przez Politechnikę tj. zakup wyposażenia i uruchomienie kompleksowego klimatyzowanego stanowiska monitorowania emisji zanieczyszczeń w Politechnice, zakup wyposażenia i uruchomienie mobilnego systemu monitorowania parametrów ekologicznych podzespołów pojazdów w Politechnice, zakup wyposażenia i uruchomienie stanowiska do badań strukturalnych w Politechnice, zakup wyposażenia i uruchomienie stanowiska do otrzymywania kompozytów polimerowych i badania ich właściwości reologicznych w Politechnice, natomiast część zadań częściowo realizowana jest zarówno przez Uniwersytet jak i Politechnikę zarządzanie i administracja projektem oraz promocja projektu.
Koszty utrzymania i użytkowania przedmiotu inwestycji są ponoszone przez członków Konsorcjum projekt w 10% według udziałów i w 90% według stopnia wykorzystania. Prawa własności do przedmiotu inwestycji powstałej w wyniku realizacji Projektu są proporcjonalne do udziałów posiadanych przez członków Konsorcjum. Wnioskodawca wskazał, iż będzie wykorzystywał efekty powstałe w wyniku realizacji projektu zarówno do czynności opodatkowanych, zwolnionych, jak i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz że nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób techniczno prawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.
Ponadto, w myśl art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.
Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.
Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy, przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.
Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
- przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
- nie przekroczyła 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Z uwagi na brzmienie cyt. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.
W odniesieniu do stosowanej metody wyodrębnienia podatku wskazać należy, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy, gdyż metoda takiego wyodrębnienia nie została określona w ustawie, ani w przepisach wykonawczych do ustawy. Ważne jest jedynie by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi. Jednakże należy podkreślić, iż wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie wyodrębnić część podatku naliczonego, związaną z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, a nie organ podatkowy w trybie interpretacji indywidualnej.
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.
Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.
W ustawie o podatku od towarów i usług brak jest unormowania zagadnienia określania proporcji, dającego podstawę do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących zarówno działalności gospodarczej podatnika (opodatkowanej i zwolnionej), jak i działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Wprowadzone w art. 90 ustawy ograniczenie w prawie do odliczenia podatku naliczonego, jak wyżej wykazano, dotyczy wyłącznie zakupów wykorzystywanych zarówno do działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej.
Z cytowanych powyżej regulacji art. 90 wynika, iż proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. Natomiast obrotem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Przy obliczaniu proporcji istotne jest zatem ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy w odniesieniu do nich istnieje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (niestanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
W konsekwencji, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego rodzaju działalności, stosuje się odliczenie częściowe według proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy. Do wyliczenia proporcji należy uwzględnić wartość czynności opodatkowanych oraz zwolnionych z opodatkowania. Wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu nie wchodzi do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w uchwale 7 sędziów NSA z 24.10.2011r. sygn. I FPS 9/10, gdzie Sąd wskazał: (...) w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy.
W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż będzie wykorzystywał efekty powstałe w wyniku realizacji projektu zarówno do czynności opodatkowanych, zwolnionych, jak i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz że nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Wobec powyższego, w sytuacji, gdy ww. projekt służy czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, zwolnionym z tego podatku jak i niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz gdy nie ma możliwości obiektywnego wyodrębnienia kwot podatku naliczonego do poszczególnych czynności, Wnioskodawca ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w oparciu o proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy. Przy czym czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych jednostek naukowych będących członkami Konsorcjum utworzonego dnia 20 września 2006 roku biorących udział w projekcie , bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 460 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
