
Temat interpretacji
Wnioskodawca, jako uprawniony przewoźnik wykonujący publiczny transport zbiorowy osób, otrzymuje dopłaty do krajowych autobusowych przewozów pasażerskich z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg dla pasażerów.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stosowania przepisu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), a konkretnie czy otrzymaną dopłatę do przewozów pasażerskich należy traktować jako kwotę netto, czy kwotę brutto?
Zdaniem Wnioskodawcy kwota otrzymanej dopłaty zawiera kwotę podatku od towarów i usług. Przyjęcie interpretacji, że kwoty otrzymanych dopłat są kwotami, które nie zawierają w swojej wartości podatku VAT - jak wskazuje Wnioskodawca - prowadziłoby do naruszenia zasady neutralności podatku od towarów i usług, zgodnie z którą podatek ten obciąża nabywcę, a nie podmiot świadczący usługi lub dostarczający towary (tzw. Podatek pośredni ) oraz do naruszenia postanowień VI Dyrektywy. Przyjęcie takiego rozwiązania powodowałoby ponadto znaczące, niekorzystne dla przewoźników, skutki ekonomiczne.
Z dniem 1 maja 2004 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
W związku z powyższym, co do zasady, każda dotacja, subwencja lub dopłata o podobnym charakterze otrzymana przez dostawcę lub usługodawcę - związana z dostawą lub świadczeniem usług - wchodzi do obrotu jako jego część składowa.
Omawiany przepis może zatem dotyczyć dotacji, których wielkość w sposób bezpośredni uzależniona jest od ilości i wartości wykonywanych dostaw towarów lub usług.
Zgodnie z art. 8a ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 175, poz. 1440 ze zm.) kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określaniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług.
Powyższy sposób skalkulowania przyznanej dopłaty (dotacji) wskazuje na bezpośredni związek ze świadczeniem usług, o których mowa w art. 29 ust. 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, co oznacza, że dotacja wchodzi do obrotu stanowiącego podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Otrzymana dopłata opodatkowana będzie stawką właściwą dla przewozów pasażerskich taborem samochodowym w wysokości 7%.
Otrzymana kwota dotacji stanowi kwotę brutto w rozumieniu ww. art. 29 ustawy o VAT, co oznacza, że z otrzymanej kwoty dotacji należy zapłacić podatek wyliczony według stawki 6.54% od kwoty brutto (tzn. rachunkiem w "stu").
Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęczycy informuje, iż art. 29 ust. 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. pozostaje bez wpływu na moc obowiązującą art. 8a ust. 3 ww. ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa.
