
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r Nr 8, poz.60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23 grudnia 2005r (data wpływu do tutejszego urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów art.22 ust.1 pkt 1, art. 27 ust. 4 pkt 2 i 5 oraz art. 28 ust. 5 pkt 2 lit.c.) ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r Nr 54, poz.535 ze zm.) NACZELNIK TRZECIEGO MAZOWIECKIEGO URZĘDU SKARBOWEGO W RADOMIU stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
-stan faktyczny podany we wniosku: Spółka X z O.O. jest jedną ze stron umowy o świadczenie usług, której drugą stroną jest spółka Y Ltd., spółka prawa szwajcarskiego z siedzibą w Muttenz. Strony umowy są spółkami zależnymi spółki N, spółki prawa holenderskiego z siedziba w Heerlen.Na mocy łączącej strony umowy spółka X Sp. z O.O. zobowiązała się do świadczenia na rzecz spółkiY Ltd usług marketingowych mających na celu rozwój rynku zbytu dla produktów spółki Y Ltd. na terytorium Polski.W
szczególności spółka X Sp. z O.O. zobowiązała się do oddelegowania do pracy na rzecz spółki Y Ltd. swoich pracowników. Zgodnie z umową, pracownicy podlegają funkcjonalnemu kierownictwu spółki Y Ltd. (pracodawcy przyjmującemu) i wykonują jego polecenia, jednakże w sprawach organizacyjnych, administracyjnych i dyscyplinarnych podlegają bezpośrednio kierownictwu spółki X Sp. z O.O. Dla uniknięcia wątpliwości należy wskazać, że pracownicy pozostają w stosunku pracy ze spółką X Sp. z O.O. i ta spółka wypłaca im wynagrodzenie.W ramach łączącej strony umowy, trzech pracowników X Sp. z O.O. świadczy na rzecz spółki Y Ltd. usługi promocyjne (marketingowe) polegające na podejmowaniu działań mających na celu pozyskanie zamówień na produkty spółki Y. Działania te obejmują informowanie potencjalnych klientów o produktach Y, przekazywanie broszur i materiałów informacyjnych, organizację kampanii promocyjnych i spotkań promocyjnych oraz inne działania o podobnym charakterze mające na celu rozwój
rynku zbytu na produkty Y. Ponadto wspomniani pracownicy odbierają od klientów zamówienia na dostawę produktów i przekazują te zamówienia spółce Y. Rola pracowników polega na zawieraniu umów w imieniu i na rzecz Y oraz na przekazywaniu zamówień (za pomocą urządzeń teleinformatycznych).Jednocześnie spółka X Sp. z O.O. świadczy na rzecz spółki Y usługi administracyjne umożliwiające pracownikom wykonanie ich zadań. Usługi te obejmują prowadzenie spraw kadrowych, organizację transportu, zapewnienie dostępu do technologii informatycznych, zapewnienie samochodów służbowych, zapewnienie innych usług pracownikom do wykonania ich zadań.W zamian za świadczenie wszystkich opisanych powyżej usług spółka Y płaci spółce X Sp. z O.O. wynagrodzenie odpowiadające kosztom poniesionym przez spółkę X Sp z O.O. powiększonym o prowizję w wysokości 5%.Spółka X Sp. z O.O. powzięła wątpliwość, czy opisane powyżej usługi marketingowe mające na celu pozyskanie zamówień na produkty spółki Y powinny podlegać
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terenie Polski.
-treść pytania: 1. Czy pojęcie usług reklamy, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 2 Ustawy o VAT mieszczą się usługi promocyjne (marketingowe) polegające na informowaniu potencjalnych klientów o istnieniu danej firmy oraz jakości świadczonych przez nią towarów lub usług, organizacji spotkań promocyjnych, kampanii informacyjnych oraz świadczeniu innych usług związanych z rozwojem rynku zbytu dla produktów lub usług danej firmy? 2. Czy w ramach usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów (o których mowa w art.28 ust.5 pkt 2 lit.c ustawy o podatku od towarów i usług) mieszczą się usługi promocyjne polegające na informowaniu potencjalnych klientów o istnieniu danej firmy (zleceniodawcy) oraz jakości świadczonych przez te firmę towarów lub usług oraz na świadczeniu innych usług związanych z rozwojem rynku zbytu dla produktów lub usług danej firmy oraz usługi związane z odbieraniem od klientów i przekazywaniem tej firmie zamówień na jej produkty (pośrednik nie zawiera umów w imieniu i na rzecz zleceniodawcy) jak również z pomocą techniczną dla klientów? 3. Czy w pojęciu dostarczania (oddelegowania) personelu, o którym mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5 Ustawy o VAT mieści się przypadek, w którym delegowani pracownicy świadcząc pracę na rzecz pracodawcy przyjmującego i podlegając funkcjonalnie kierownictwu tego pracodawcy pozostają zarazem w zakładzie pracy pracodawcy delegującego i korzystają z pomieszczeń i urządzeń tego pracodawcy?
-stanowisko wnioskodawcy wobec powyższego stanu faktycznego:Ad. Pytania 1 Zdaniem Spółki usługi świadczone na rzecz spółki Y powinny być uznane za szeroko pojęte usługi reklamowe, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 2 Ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, pojęciu usług reklamowych należy
nadawać szerokie znaczenie. W orzeczeniach C-69/92 (Komisja v. Wlk. Ks. Luksemburg), C-73/92 (Komisja v. Hiszpania) oraz C-68/92 (Komisja v. Republika Francuska) ETS wskazał, że jakiekolwiek wyłączenia z definicji usług reklamowych w rozumieniu art. 9(2)( e) Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 roku w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych, są niezgodne z założeniami Dyrektywy. Pojęcie to obejmuje zdaniem Trybunału wszelką działalność promocyjną, tzn. taką, której celem jest informowanie odbiorców o istnieniu danej firmy oraz jakości oferowanych produktów i usług w celu zwiększenia ich sprzedaży.
Zdaniem Spółki charakter i cel usług świadczonych na rzecz spółki Y wskazuje, iż usługi te powinny być zakwalifikowane jako usługi reklamowe, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 2 Ustawy o podatku od towarów i usług.
Ad. Pytania 2 Zdaniem Spółki, istota usług świadczonych przez Spółkę na rzecz Y odpowiada istocie stosunku agencji, w ramach którego zleceniobiorca dokonuje określonych czynności w imieniu i na rzecz zleceniodawcy. Usługi świadczone przez pracowników Spółki mają na celu pozyskanie odbiorców produktów spółki Y, techniczną obsługę procesu składania zamówień oraz zawieranie umów na rzecz Y. Charakter świadczonych usług odpowiada zatem w ocenie Spółki istocie stosunku agencji. W ocenie Spółki należy zatem uznać, że pojęcie pośrednictwa, o którym mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje w szczególności usługi świadczone w ramach stosunku agencji oraz innych umów o zbliżonym charakterze. Pogląd ten zaprezentowali również Andrzej Bernatek i Piotr Żurowski w artykule "Rozporządzenia wykonawcze VAT - problemy praktyczne" opublikowanym w Przeglądzie Podatkowym nr 2004/7/9. Zauważyć bowiem należy, iż brzmienie art.28 ust.5 pkt 2 lit c) ustawy od towarów i usług jest identyczne jak brzmienie nieobowiązującego już § 4 ust.1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 1 maja 2004 roku). Z dniem 1 czerwca 2005 roku § 4 Rozporządzenia został uchylony, ale wszystkie reguły z niego wynikające z tym dniem zostały przeniesione do art. 28 ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem powołanych wyżej autorów, reguły wynikające z § 4 cytowanego Rozporządzenia powinny znajdować zastosowanie zarówno do pełnomocników jak i do pośredników nie zawierających umów w imieniu i na rzecz mocodawców. Stanowisko to zachowuje swą aktualność, również po włączeniu wymienionych przepisów Rozporządzenia do samej ustawy o podatku od towarów i usług.
Ad. Pytania 3 Zdaniem Spółki, istnieją podstawy dla przyjęcia, że usługi świadczone przez Spółkę należy uznać za oddelegowanie personelu, o którym mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z umową, pracownicy podlegają bowiem funkcjonalnemu kierownictwu spółki Y. Opisana w umowie konstrukcja jest realizowana w praktyce - pracownicy Spółki realizują zadania zlecone przez Y nie wykonując przy tym żadnych zadań na rzecz X Sp. z O.O. Jakkolwiek praca realizowana jest co do zasady przy użyciu urządzeń i pomieszczeń Spółki, to jednak jej efekty przynoszą bezpośrednią korzyść spółce Y.
W świetle przedstawionego powyżej stanowiska Spółki w kwestii zadanych pytań, możliwość zakwalifikowania usług świadczonych na rzecz spółki Y, jako usług reklamowych o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 2 Ustawy o VAT, a także usług dostarczania (oddelegowania) personelu, o którym mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5 Ustawy o VAT pozwala zdaniem Spółki uznać, że usługi te świadczone są w miejscu, gdzie nabywca tych usług posiada siedzibę - czyli na terytorium Szwajcarii.Z kolei kwalifikacja tych usług, jako usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, o których to usługach mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit c) ustawy o podatku od towarów i usług, pozwala przyjąć, że miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Zważywszy, że zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest kraj, w którym towar znajduje się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy, również ta kwalifikacja świadczonych usług nakazuje przyjąć, że miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest Szwajcaria.
-ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym
Z definicji, która zawarta jest w słowniku języka polskiego wynika, iż reklama to rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu. Celem reklamy jest przekazanie informacji o produkcie, kształtowanie nastawienia potencjalnych nabywców, zwiększenia skłonności zakupu, a więc wzrostu sprzedaży. Informacja handlowa od reklamy różni się tym, że nie zawiera elementów wartościujących przedmiot sprzedaży. W myśl art.8 ust.3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późniejszymi zmianami)-zwanej dalej "ustawą o VAT", usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. Naczelnik Urzędu Skarbowego nie jest organem właściwym w sprawach klasyfikacji prowadzonej działalności. Odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonanej czynności spoczywa na podatniku. Organem właściwym do wydania opinii w zakresie klasyfikacji statystycznej przedmiotowych usług jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 90-176 Łódź.
Generalna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług została zawarta w art.27 ust.1 ustawy o VAT, z którego wynika, że miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust.2 - 6 i art.28.
W przypadku usług reklamowych i usług oddelegowania personelu, jako usług niematerialnych wymienionych w art.27 ust.4 pkt 2 i pkt 5 ustawy o VAT, świadczonych na rzecz:
-osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, czyli poza obszarem terytorialnym Wspólnoty, lub -podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę -miejscem świadczenia tych usług (miejscem ich opodatkowania) jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres zamieszkania. Wobec powyższego, jeżeli opinia Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi pozwoli zakwalifikować, świadczone przez Wnioskodawcę usługi, odpowiednio do usług reklamowych i usług oddelegowania personelu, o których mowa w art.27 ust.4 pkt 2 i pkt 5 ustawy o VAT, to usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu na terytorium kraju. U polskiego podatnika wystąpi czynność niepodlegająca opodatkowaniu, a ciężar obowiązku zapłaty podatku spocznie na nabywcy usługi.
W przypadku kwalifikacji w/w usług do usług pośrednictwa, to zgodnie z art.28 ust.5 pkt 2 lit. c.) ustawy o VAT, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust.6, tj. w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku zgodnie z art.97 ust.10 i 11 ustawy lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. l ma miejsce świadczenia usługa - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, że wyznaczeni pracownicy Spółki mają na celu pozyskanie odbiorców produktów kontrahenta, techniczną obsługę procesu składania zamówień oraz zawieranie umów na rzecz kontrahenta, czyli usługi te można powiązać z konkretną dostawą towarów. Miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią, jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy, zgodnie z art.22 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT.W związku z tym, w przypadku zakwalifikowania usług świadczonych przez Podatnika do usług pośrednictwa, miejscem opodatkowania będzie Szwajcaria, chyba że kontrahent ten poda dla tej czynności nr VAT UE, pod którym jest ewentualnie zarejestrowany w jednym z krajów Wspólnoty to wówczas usługa ta będzie opodatkowana w kraju, który nadał numer VAT UE.
