Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacja projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.129.2018.2.AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.04.2018, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.129.2018.2.AW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacja projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2018 r. (data wpływu 26 lutego 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 marca 2018 r. (data wpływu 26 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Ochrona różnorodności biologicznej () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Ochrona różnorodności biologicznej (). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 marca 2018 r. (data wpływu 26 marca 2018 r.) o wskazanie sposobu wysyłki interpretacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego ubiega się o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Działanie 05.01: Ochrona różnorodności biologicznej. Planowany przez Gminę projekt będzie zatytułowany: Ochrona różnorodności biologicznej () i ma polegać na zachowaniu i ochronie różnorodności biologicznej ze szczególnym uwzględnieniem zabytkowego założenia parkowego ().

Działania poprawią stan i ochronę różnorodności biologicznej przez:

  1. Budowę i wyposażenie Centrum zrównoważonego rozwoju () w miejscu dawnej oranżerii (teren nie wpisany do rejestru zabytków, ale sąsiaduje z zabytkowym założeniem parkowym, dlatego funkcję i formę budynku uzgodniono z OWKZ pozwolenie konserwatora nie obejmuje tego obiektu; pozwolenie nr () obejmuje: wycinkę, nasadzenia, budowę ciągów komunikacyjnych, oświetlanie). Jego rolą będzie wsparcie i doradztwo rolników i mieszkańców wsi woj. w pracach rolnych i ogrodniczych ekologiczne zasady upraw, kultywowanie upraw gat. rodzimych drzew i roślin. Studentom umożliwi obserwację rozwoju tych upraw. Edukacja przyrodnicza i w zakresie zrównoważ. rozwoju.
  2. Założenie kolekcji starych odmian drzew owocowych: zakupionych i posadzonych na działce gminnej zostanie 40 sadzonek starych odmian (16 odmian). Nie będą stosowane herbicydy, ale konieczna będzie pielęgnacja. Posiane będą rodzime gat. roślin miododajnych. Nasiona zostaną przekazane rolnikom, którzy zobowiążą się do ich uprawy (44 z woj.).
  3. Sporządzenie planu i programu ochrony przestrzennego systemu integralności siedlisk i gatunków w systemie Natura 2000 woj. zidentyfikowane zostaną wszystkie tereny w granicach woj. o znaczeniu dla spójności integralności sieci, określony zostanie program ochrony tych obszarów.
  4. Działania edukacyjno-informacyjne i wydarzenia promocyjne: 2 publikacje, seminarium naukowe nt. łączności przestrzennej obszarów Natura 2000, warsztaty dla młodzieży szkół średnich, pakiet edukacyjny dla doradców zawodowych, spotkania tematyczne z rolnikami, mieszkańcami wsi oraz pracownikami urzędów miast i gmin, starostw, organizacja pikniku ekologicznego, konkursów itp., Fb projektu. L. wspartych form ochrony przyr. 124; L. siedlisk/zbiorowisk roślin objętych projektem 480; L. utworz. centrów ochrony różnorodn. biolog. 1.

W ramach projektu Gmina nabędzie różnego rodzaju towary i usługi: głównie usługi reintrodukcji gatunków rodzimych, pielęgnacji roślin oraz gospodarki drzewostanem, a także usług budowlanych ziemnych itp. Gmina jako podatnik czynny VAT otrzyma na poniesione wydatki faktury VAT zawierające podatek VAT naliczony. Brak możliwości odliczenia takiego podatku pozwoli na uznanie podatku naliczonego VAT za wydatek kwalifikowany projektu i objęcie go finansowaniem ze środków europejskich. Gmina będzie jednak musiała przedstawić indywidualną interpretację prawa podatkowego potwierdzającą brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizując projekt będzie wykonywała własne zadania nałożone na nią przez ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a tym samym nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowaną inwestycją. Gmina nie będzie mogła więc odzyskać w całości ani w części podatku VAT poniesionego na realizowaną inwestycję zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535, z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji Gmina będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowaną inwestycją nie będzie miał on możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na inwestycję jak i po jej zakończeniu ponieważ inwestycja jest z zakresu zadań własnych Gminy ustalonych przepisami krajowymi oraz Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem inwestycji. Nie zaistnieje zatem konieczny związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 12 ww. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, zieleni gminnej i zadrzewień.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina ubiega się o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Działanie 05.01: Ochrona różnorodności biologicznej. Planowany przez Gminę projekt będzie zatytułowany: Ochrona różnorodności biologicznej () i ma polegać na zachowaniu i ochronie różnorodności biologicznej ze szczególnym uwzględnieniem zabytkowego założenia parkowego ().

Działania poprawią stan i ochronę różnorodności biologicznej przez:

  1. Budowę i wyposażenie Centrum zrównoważonego rozwoju w miejscu dawnej oranżerii. Jego rolą będzie wsparcie i doradztwo rolników i mieszkańców wsi woj. w pracach rolnych i ogrodniczych ekologiczne zasady upraw, kultywowanie upraw gatunków rodzimych drzew i roślin. Studentom umożliwi obserwację rozwoju tych upraw. Edukacja przyrodnicza i w zakresie zrównoważonego rozwoju.
  2. Założenie kolekcji starych odmian drzew owocowych: zakupionych i posadzonych na działce gminnej zostanie 40 sadzonek starych odmian (16 odmian). Nie będą stosowane herbicydy, ale konieczna będzie pielęgnacja. Posiane będą rodzime gatunki roślin miododajnych. Nasiona zostaną przekazane rolnikom, którzy zobowiążą się do ich uprawy (44 z woj.).
  3. Sporządzenie planu i programu ochrony przestrzennego systemu integralności siedlisk i gatunków w systemie Natura 2000 woj.: zidentyfikowane zostaną wszystkie tereny w granicach woj. o znaczeniu dla spójności integralności sieci, określony zostanie program ochrony tych obszarów.
  4. Działania edukacyjno-informacyjne i wydarzenia promocyjne: 2 publikacje, seminarium naukowe na temat łączności przestrzennej obszarów Natura 2000, warsztaty dla młodzieży szkół średnich, pakiet edukacyjny dla doradców zawodowych, spotkania tematyczne z rolnikami, mieszkańcami wsi oraz pracownikami urzędów miast i gmin, starostw, organizacja pikniku ekologicznego, konkursów itp.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach projektu nabędzie różnego rodzaju towary i usługi: głównie usługi reintrodukcji gatunków rodzimych, pielęgnacji roślin oraz gospodarki drzewostanem, a także usług budowlanych ziemnych itp., na poniesione wydatki otrzyma faktury VAT zawierające podatek VAT naliczony.

Gmina będzie realizowała projekt w ramach zadań własnych, nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z jego realizacją.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Utworzenie Centrum zrównoważonego rozwoju oraz inne działania mające za zadanie ochronę różnorodności biologicznej odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując to zadanie działać będzie jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizować będzie ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Gmina realizować będzie projekt w ramach zadań własnych, zatem w tym zakresie będzie działała w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym Gmina nie będzie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, a Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W związku z poniesionymi wydatkami, Gmina nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działała jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu Ochrona różnorodności biologicznej (), zarówno w trakcie realizacji jak i po jego zakończeniu. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej