
Temat interpretacji
Stan faktyczny:
Podatnik dokonuje dostawy olejów hydraulicznych, silnikowych i innych olejów smarowych na potrzeby budowy nowego statku żeglugi pełnomorskiej. Statek pod względem rodzaju jednostki spełnia kryteria wskazane w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ale nie posiada jeszcze własnej pieczęci. Dostawa towarów następuje na rzecz polskiej stoczni budującej statek lub bezpośrednio na rzecz armatora posiadającego siedzibę w państwie trzecim, na zlecenie którego statek jest budowany.
Ocena prawna stanu faktycznego:
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu. Przywołany pkt 1 wymienia:
- statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczone głównie do przewozu osób; promy wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),
- tankowce (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
- statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),
- statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statków przeznaczonych do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
- statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30),
- pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40).
Zgodnie z przywołanym przepisem ustawy z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług korzysta dostawa części i wyposażenia statków. W związku z brakiem definicji ustawowej "części" i "wyposażenia" w przepisach cyt. ustawy należy odnieść się do powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć. Według Słownika języka polskiego PWN częścią jest przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości, a wyposażeniem urządzenie dodatkowe do danej maszyny lub do urządzenia uważanego za główne. Mając na uwadze przedstawione definicje należy uznać, iż oleje hydrauliczne, silnikowe i inne oleje smarowe nie stanowią części czy wyposażenia statku w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Należy również podkreślić, iż opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT podlega dostawa towarów na jednostki pływające wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, których przeznaczenie jest już znane i które zostały zaklasyfikowane do danego grupowania PKWiU.
W związku z tym, iż towary będące przedmiotem sprzedaży nie stanowią "części" lub "wyposażenia" statku, a jednostka pływająca na którą dokonywana jest dostawa to statek w budowie, nie zaklasyfikowany do danego grupowania PKWiU, Podatnik nie może stosować do dokonywanej dostawy towarów stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Jednocześnie w myśl art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków:
- używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów,
- używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych,
- marynarki wojennej, wypływających z kraju do zagranicznych portów i przystani.
Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Podatnik dokonuje dostawy towarów wykorzystywanych w trakcie budowy jednostki pływającej, nie posiadającej jeszcze własnej pieczęci. Przywołany przepis wskazuje natomiast, iż z preferencji podatkowej korzysta dostawa towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków już używanych do wskazanych w przepisie ustawy celów. Mając na uwadze fakt, iż statek na który następuje dostawa nie jest jeszcze używany zgodnie z przeznaczeniem, dla którego jest budowany, przepis przywołanego artykułu nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania.
Zatem, dokonywana przez Podatnika dostawa olejów hydraulicznych, silnikowych i innych olejów smarowych na potrzeby budowy statku żeglugi pełnomorskiej podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług właściwą przy sprzedaży dostarczanych towarów.
Należy również wskazać, iż zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy miejscem dostawy towarów w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy. Zatem, bez znaczenia jest to, czy Podatnik dokonuje dostawy towarów na rzecz stoczni polskiej czy bezpośrednio na rzecz armatora statku, posiadającego siedzibę w państwie trzecim, gdyż miejscem świadczenia w każdym przypadku jest terytorium kraju.
