Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 143 § 1, art. 216 § 1, art. 217, art. 222, art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. ... - Interpretacja - USIVPP/A/47/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.07.2005, sygn. USIVPP/A/47/05, Urząd Skarbowy w Będzinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 143 § 1, art. 216 § 1, art. 217, art. 222, art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia 14.04.2005r., który wpłynął w dniu 20.04.2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie:

  1. prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług służących budowie i utrzymaniu bezpłatnych mieszkań Służby Leśnej jest prawidłowe,
  2. braku obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych z tytułu nieodpłatnego udostępniania lokali mieszkalnych i osad pracownikom Służby Leśnej jest prawidłowe.

    UZASADNIENIE

    W dniu 20.04.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Będzinie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

    Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

    Nadleśnictwo jako jednostka organizacyjna Lasów Państwowych zgodnie z brzmieniem art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 września 1991r. o lasach (Dz.U. z 2000r. Nr 56, poz. 679 z późn. zm.) ma obowiązek udostępniania pracownikom Służby Leśnej bezpłatnego mieszkania, jeżeli stanowisko i charakter pracy są związane z koniecznością zamieszkiwania w miejscu jego wykonywania. Wykaz stanowisk i zakres uprawnień do przyznawania mieszkań i osad bezpłatnych określa zarządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 14 marca 1995r. (M. P. Nr 15, poz. 180).

    Strona powołując się na treść art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.) wskazała, iż świadczenie usług najmu na rzecz zatrudnionych pracowników jest czynnością związaną z prowadzoną działalnością ponieważ stanowi wykonanie obowiązku pracodawcy wobec pracowników wynikającego z przepisów prawa. Zatem według Strony świadczenie usług najmu na rzecz pracowników Nadleśnictwa pozostaje poza zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

    W związku z faktem, iż przedmiotowe usługi najmu nie są czynnościami wymienionymi w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT Strona uważa, iż brak jest podstaw do wystawiania faktur wewnętrznych.

    Ponadto powołując się na treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Strona wskazała, że z uwagi na fakt, iż nabycie towarów i usług związanych z budową i remontem lokali mieszkalnych i osad leśnych dotyczy czynności wykonywanych przez Nadleśnictwo w związku z pracą pracowników Służby Leśnej - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Strona ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług związanych z budową i utrzymaniem bezpłatnych mieszkań Służby Leśnej.

    Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie uznaje stanowisko Strony za prawidłowe w zakresie:

    Ad. 1 prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług służących budowie i utrzymaniu bezpłatnych mieszkań Służby Leśnej wskazując co następuje.

    Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Z przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

    Zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług nie będące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

    Z powyższych przepisów można zatem wywnioskować, że w przypadku, gdy nieodpłatne świadczenie usług przez podatnika na potrzeby zatrudnionych przez niego pracowników jest związane z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa - nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, nawet w sytuacji, gdy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu przekazywanych towarów lub towarów i usług związanych, ze świadczonymi nieodpłatnie usługami.

    Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że zapewnienie bezpłatnego mieszkania pracownikom przedsiębiorstwa, tj. Pracownikom Lasów Państwowych, jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

    Obowiązek dla przedsiębiorstwa dotyczący nieodpłatnego przekazania mieszkań, a wynikający z art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 września 1991r. ustawy o lasach (Dz. U. z 2000r. Nr 56, poz. 679 z późn. zm.), związany jest bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, a tym samym, w przypadku art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nie ma zastosowania. Nie ulega bowiem wątpliwości, że gdyby nie prowadzenie przedsiębiorstwa i zatrudnianie w jego ramach pracowników mających określone przywileje, obowiązek tych przekazań nie nastąpiłby. Tym samym przekazania te w istocie następują na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi , o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Zakupy towarów i usług związanych z budową i utrzymaniem bezpłatnych mieszkań Służby Leśnej dotyczą posiadanych przez Stronę środków trwałych i służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, w związku z pracą wykonywaną przez pracowników Służby Leśnej.

    Mając na uwadze powyższe w zakresie, w jakim towary i usługi służące budowie i utrzymaniu, nieodpłatnie udostępnianych mieszkań pracownikom Służby Leśnej będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Stronie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    W przypadku zaś wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych i zwolnionych będzie miał zastosowanie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jak i czynności,w związku z którymi takie prawo nie przysługuje - podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

    Ad 2. braku obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych z tytułu nieodpłatnego udostępniania lokali mieszkalnych i osad pracownikom Służby Leśnej wskazując co następuje.

    Zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług nie będące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

    Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że zapewnienie bezpłatnego mieszkania pracownikom przedsiębiorstwa, tj. pracownikom Lasów Państwowych jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Obowiązek nałożony na przedsiębiorstwo w postaci nieodpłatnego przekazania mieszkań jest związany bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, a tym samym art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nie ma zastosowania.

    Z przepisu art. 106 ust. 7 ustawy o VAT wynika, że w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne.

    Mając na uwadze, iż nieodpłatne udostępnienie przez Stronę pracownikom mieszkań i osad Służby Leśnej nie stanowi nieodpłatnego świadczenia usług, w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, w związku z czym Strona nie ma obowiązku potwierdzania w/w czynności fakturami wewnętrznymi.

    Zgodnie z brzmieniem art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

    Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

    Urząd Skarbowy w Będzinie